Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs. vindsurfing

• Kite vs. vindsurfing

Publicerad av anonym-anvandare på 6 augusti, 2001 vid 12:00

Ni som har testat på båda. Vad är roligast? Vad är svårast?
    Vilken är snabbast på sjön? Hur ser utveckling ut framåt i tiden?

/En som funderar att testa kite

dude svarade 23 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 augusti, 2001 vid 13:36

Jag var på Paros när man körde en världscup tävling (eller nåt sånt). Kiterna tog grymt mycket plats på vattnet och jag tyckte att de körde onödigt provokativt. Det såg otroligt kul ut oftast, fast några gånger släppte allt och seglarna fick mycket trassel och simning. De var helt utpumpade efteråt! Om det är roligare än vindsurf? Man borde nog prova. Gäller att jobba upp tekniken.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2001 vid 14:38

Kan något vara roligare än vindsurfing?

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2001 vid 14:44

kite kombinerat med vindsurfing är ännu bättre.
    Dock verkar dem flesta vindsurfare som börjar med kite
    vindsurfa mindre å mindre, detta kan man tolka som man vill…

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2001 vid 21:26

Kite spöar både wakeboard och vindsurfing, fan man gör ju trix som tar 15 år o lära sig på vinds. på bara 4månader…

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2001 vid 22:09

Och detta skulle vara roligare?
    Jag tycker en av tjusningarna med vindsurfing är att det tar tid och är svårt att lära sig. Det gör det utmanande och det känns som om man aldrig kan lära sig allt och få nog.
    Om man lär sig “avancerade” trick på Kite efter fyra månader är det inte direkt en utmaning. Och tricken kan ju knappast vara avancerade? Eller???

Men det är klart – vill man bara att det skall SE snyggt ut och man vill stajla för tjejerna på stranden så kan man åka såndär kite. Men om man vill att det skall vara tufft så kan man hålla sig borta från flygfän och hålla sig kvar vid att vindsurfa.

S..

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2001 vid 22:45

Stajla för brudarna e d inte d som livet går ut på?

• anonym-anvandare

Medlem
    8 augusti, 2001 vid 07:25

Menar, om man vill kunna göra ngt brutalt utan att behöva 5 års träning, så kanske kite är ett bra komplement till surf. Då har man båda delarna.
    Jag har inte provat men tycker att ett bortglömt kite-incitament är storleken på utrustning jfrt med surf…

/mats

• dude

Medlem
    8 augusti, 2001 vid 14:34

hehe, däremot, mats, så behöver man betydligt mer plats för att köra kite, och en lång promenad tillbaka på stranden 🙂

-nicke

• anonym-anvandare

Medlem
    8 augusti, 2001 vid 14:52

Sant när man är nybörjare, men när man blivit duktigare går det att köra på dem flesta ställen…
    Å andra sidan är det nog ett gäng som fått gå ‘the walk of shame’ i början av sin vindsurfingkarriär också =)

• l-a-surf

Medlem
    8 augusti, 2001 vid 18:17

Hej kite och windsurfing är ett bra komplement.
    helt klart ska ni testa jag var själv lite negativ till kite till en början
    men nu är jag helsåld fast jag precis börjat.
    Anders

• aerial-arnie

Medlem
    8 augusti, 2001 vid 19:19

HEJ DUDE,

Tja, vad ska man säga. Själv har jag testat kite med, men var inte övertyggat att det var så kul. Det är ju lätt att lära sig. Men jag ser det så här, och jag tror många med mig. Kitesurfing är ett bra komplement till vindsurfing. Blåser det mellen 3 och 10 m/s då ger en kite mer att leka med. Blåser det över 10 då är det faktiskt vindsurfing som bara gäller. Var nu i juli på teneriffe, el-medano och dem 2 dagar det inte blåste (läs: fortfarnde full tryck med 6.0) då var det bara kites på vattnet. Men dem andra 12 dagar då det var 4.5 och ibland 5.3 var det bara vindsurfare. Väldigt kul att ser 5-6 sekundes hopp och 3-4 vålter efter varann men på slutet har man sett det, inte så mycket variation…man kan ju knappast rida våg med dem. Kites är mycket långsammare än vindsurfare men hoppar högre, thats it. Så vill du inte sitta på stranden med 6-7 m/s eller mekka med 12.0 segel eller freestyle med 7.0 börja kite surfa! Det tycker jag och jag tror många med mig!

aloha

H207

holländare, som har blivit local på lomma stranden, kallat oftast för den “snurrande” holländare

• dude

Medlem
    8 augusti, 2001 vid 19:52

Tack för tipsen snurrande holländaren. Jag håller med om att det är mindre grejer att meka med än större vindsurfingprylar och att det definitivt nog är kul. Baksidorna är att i skärgård så finns det dåligt med plats och det ger inte lika mycket träning för att sätta moves på vindsurfingbrädan i hårdare vind. Dessutom så gillar jag att vindsurfa i 6-7 m/s med freestylegrejer för då kan man verkligen lära sig grunderna till moves som är svårare i hårdare vind när man måste ha snabbare reflexer eller känsla för tricket så att säga.

Så när det kommer till kritan att lägga ner pengar på kite eller vindsurfing så lägger jag hellre pengarna på vindsurfing.

Mvh 🙂

-nicke

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs. vindsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.