Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kite – Windsurfing i vågor -regler?
-
Nej, det är inte förbjudet att kitesurfa på öland.
På Haga Park har ÖWC informerat oss kite:are att länstyrelsen har förbjudit kitesurfing på windsurfingstranden på grund av att det stör fågellivet. (antar att det satt några fågelskådare och beslutade detta hos länstyrelsen)
Huruvida detta stämmer eller inte vet jag inte, men man får väl tro deras ord.
Det är som sagt ok att kite söder om badstranden, och där är det minst lika bra./Christer
-
jo när fågelskådare råkar få med bilder på kites i närbild (typ ett par meter utanför tornet) istället för den polynesiska snäckpiparen. i ett fågelskyddsområde så får man väl anta att det kan störa fågellivet…
-
Fast länsstyrelsen och fågelskådarna vet väl knappast vad det är för skillnad på kite- och vindsurfing, så det lär ju vara på ÖWC:s rekommendation de förbjudit kite. Länsstyrelsen klagade tydligen hos ÖWC, och ÖWC hade väl två möjliga svar:
1. Förlåt! Vi lovar att bättre upplysa våra besökare om var fågelskyddsområdet ligger i fortsättningen.
2. Han var kajtare. Han hade inget med oss att göra. Inte vårt fel.
Tråkigt nog valde de svar nummer 2, antagligen eftersom det verkade enklast. Personligen tycker jag det var lite fegt av dem (men förståeligt). Det jag däremot tycker är fegare och mindre förståeligt är att de inte riktigt vågar stå för sin egen inblandning i beslutet, utan utåt säger att det är länsstyrelsens beslut och de kan inget göra, osv…/Rasmus
-
Klippt från http://www.apelviken.nu
V Ä J N I N G S R E G L E R I A P E L V I K E NVÅGSEGLING
När vågorna rullar in fungerar inte längre de gamla väjningsreglerna för segling – vem som skall väja och vem som skall få företräde på vattnet. I Apelviken kan det bra dagar bli många seglare, alla får plats men vi upplever vissa problem med att seglare inte respekterar dessa enkla väjningsregler, eller inte är medvetna om att de finns.
Allmänt vett
Badare är mjuka – fenor är hårda!
Segla inte på(!) eller i närheten av badande människor! Håll ordentligt avstånd till dessa.
Denna regel gäller även för paddlande och surfande vågsurfare samt vindsurfare som ramlat i vattnet.Var tydlig och se dig omkring!
Visa vad du skall göra. Visa åt vilket håll du kommer väja i god tid och kolla så att din utväg är fri. Håll kursen stadigt (om möjligt) när du har företräde så de som skall väja ser var du tar vägen.Håll avstånd!!!
Då inte alla är lika duktiga och ståsäkra som du är så kan det hända olyckor såsom kastfall och andra otrevligheter – även om vi följer alla nedanstående regler. Otroligt viktigt att hålla avstånd!Upphinnande farkost väjer!
Seglar du ifatt någon så är det din plikt att väja.Den som vänder väjer!
Innan du gör en gipp eller ett slag skall du se till att du har utrymme att göra det utan att störa någon annan.I vågor
Seglare på väg ut genom vågorna har rätt till väg!
Ofta är det svårare att hålla fart, väja etc när man är på väg ut genom brotten. Ge dessa kämpande vindsurfare fri väg!
Tänk också på att många vill hoppa på vägen ut, håll ordentligt avstånd om du passerar i lä eftersom det kan bli avdrift i vindens riktning då man hoppar.Den som först tog vågen har rätt till den!
Enkelt, respektera den regeln! Gippa inte in på någons våg, gå ej över vågkammen från baksidan, höjda er inte upp på någon annans våg.Om man fångade vågen samtidigt så har den som ligger i lovart företräde.
Den vindsurfare som ligger högst upp i vind har företräde om det skulle råda tvivel på vem som har rätt till vågen eller om man fångade vågen samtidigt. Håll avstånd om du ligger i lä på en våg! Man får inte pressa höjd mot, eller blockera en persons rätt att rida vågen!!! Håll undan om du ligger i lä om en seglare på en våg. Ibland kan man lägga fina frontsidesvängar i Apelviken, de gånger vill man inte bli blockad av någon i lä.På plattvatten
Den som kryssar har företräde.
Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning.Den som seglar för styrbords halsar har företräde.
Om du har höger hand fram på bommen, dvs seglar för styrbords halsar på seglarspråk så har du företräde före alla som seglar för babords halsar, dvs har vänster hand fram på bommen.Till sist
Var glad, le och ge glädjetjut om allt är bra!
Surf’s up!
Vad gäller diskussionen kiteare eller inte i Apelviken så är min åsikt att man skall ha förstånd och självinsikt nog att välja seglingsställe efter förmåga! Det gäller både vindsurfare och kiteare. Har man inte tillräcklig kunskap att segla i vågor så väljer man ett ställe som har mindre vågor och till dess man behärskar det med säkerhet. Stegvis ökar man sina kunskaper och stegvis så kan man anta större utmaningar och större vågor. I och med detta så betyder det inte att alla måste kunna loopa eller ens hoppa för att segla i Apelviken en bra dag. Men alla som ger sig ut skall med säkerhet kunna segla fram och tillbaka i vågorna utan att utsätta sig själv eller någon annan för fara.
Det har väl funkat hyffsat hittills med ett fåtal olyckor tycker jag. Den viktigaste regeln ovan är väl att visa vad man skall göra och att hålla ett säkert avstånd till andra om du skall hitta på något.Man skall ju egentligen inte skilja på seglare och seglare. Men jag tycker nog att det är berättigat med något högre krav på kitearnas kunskaper innan de ger sig ut i en vik full av vindsurfare/kiteare. Detta tycker jag beror på att skillnaden mellan den plats och de konsekvenser som kan uppstå om en vindsurfare krachar i förhållande till en kiteare.
Om en vindsurfare vurpar och inte klarar att ta sig upp pga brottvågor så drabbas oftast bara han själv, han ligger där och simmar till dess han är inspolad.
Om en kiteare vurpar och krachar kiten så tar han lite större plats, kiten slår ner på en plats som är mer oförutsägbar och han har långa linor som faktiskt kan innebära livsfara för andra. Men de flesta kiteare lär sig ganska snabbt att kracha “rätt” med kiten uppe i luften. Om de behärskar detta så tycker jag inte att en kiteare tar större plats än en vindsurfare och det är helt ok att de leker i vågorna. Men som för alla andra så gäller ovanstående regler.Surf’s up, dude!
/Staffan
-
ÖWC har ju byggt upp en verksamhet under årtionden, och lagt ned massor med jobb och pengar. Det var inte så många år sedan det var nakenbad norrut och knappt några parkeringplatser…. Något som även vi icke-öwc:are (kitare och vindsurfare) kan ta del av – gratis, men det är de som får ta smällen om det händer något.
Samtidigt så angränsar surfområdet mot skyddsområde(?) för fåglar, och det har väl inte alltid varit helt smärtfritt mellan fågelskådare och windsurfare heller…
Fd ordföranden Kenneth har flera gånger på detta, och på Öwc’s egna, forum beskrivit vad som ligger bakom länsstyrelsens beslut. I mångt och mycket så handlar det om att inte riskera ett totalförbud för både windsurfing och kite. Efter ett antal tillbud med sneseglande kitare (det framgår ganska tydligt att öarna och området norrut är aja-baja) så kom det klagomål. Det torde vara ganska uppenbart att en skenande kite-nybörjare är ett större hot mot fåglarna än en vindsurfing-nybörjare som sakta driver norrut, lägg därtill riskerna för övriga i vattnet.
Och angående de “aggressiva” surfarna som hotat med stryk när folk har kiteat på surfområdet på haga, så har även det tagits upp och rätts ut.
Det märkligaste måste väl ändå vara att detta fortfarande diskutteras, DET ÄR TILLÅTET ATT KITEA SÖDER OM BADPLATSEN, så jag förstår inte vad problemet är?
/adde
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst20 maj, 2003 vid 09:53Heerejävlar Staffan!
Kan inte du printa en surfbok med regler till mig så jag kan plugga på detta tills den blåsiga dagen kommer? -
Jodu det kan du ge dig på att dom kan se skillnaden.
Fast dom kallade det inte Kite i sin skrivelse utna drakflygare. -
Jodu det kan du ge dig på att dom kan se skillnaden.
Fast dom kallade det inte Kite i sin skrivelse utan drakflygare. -
Staffan, lååååångt inlägg. Men bra inlägg.
Den enda lösning på denna diskussion är att hantera situationen, och försöka segla efter de regler som du så lååångt uttrycker. Att flytta kiteare till annan strand är troligen praktiskt omöjligt så det är bättre att inte reta sig på den andre och försöka ha kul istället.
-
Nej, vi ska väl inte starta krig med kitesurfarna, eller så kan det startas med t ex följande inlägg på kitekonfen: “Jag läste i en engelsk tidning att över hälften av alla kitare är homosexuella, kan det stämma….” Nej något sådant vore dumt!
-
Det har ni redan försökt: http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=2&Board=kite&Number=98417&page=&view=&sb=&o=&fpart=1&vc=1
Tänker alla windsurfare på samma sätt? Varför är windsurfare så besatta av homosexualitet? Tänker ni aldrig på nåt annat?Puss!
/Rasmus -
Stämmer bra! Tänder som fan på tajta neopren rumpor. Specielt när killen böjer sig ner. Svårt att smyga med stånden ibland. Det är bara kille som vet vad en annan kille vill ha!
-
Har inte stört mig ett dugg på kitare än så länge men det beror på att det har funnits plats för dem. I apelviken är det trångt och en vindsurfare med dålig koll tar upp mycket mindre plats än en kitare med dålig koll. Inte så konstigt att det uppstår irritaion när en kitare tvingar tio vindsurfare att byta strand.
-
Ah, det är sant det ä sant! jag känner likadant
Irriterande som fasiken -
Kitesurfare MÅSTE ALLTID väja för windsurfare. Det är det enda som fungerar i praktiken. Har varit i Sydafrika och kämpat mot “onda” kitare och där frontar de flesta windsurfare kitesurfarna som att de inte finns. Jag tror det är lättare för kitearna att flytta sig och läsa w-surfarnas väg än tvärtom. Rätta mig om jag har fel.
Ola
S-46
Logga in för att svara.