Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Kite:a överiggad
-
Kite:a överiggad
Publicerad av neven på 8 december, 2004 vid 09:05Vad skall man tänka på? Jag har märkt att så länge man trycker kanten riktigt hårt och går upp i vind så går det an, men så fort man tappar kant bara en aning och tappar höjd så får man ohygglig fart och det är bara en tidsfråga innan feta kraschen är ett faktum. Skulle jag få för mig att vända och lyfta upp draken så tappar jag dels kanten och “studsar” nedvind en del, och därefter lyfter kiten upp mig okontrollerat en massa meter. Är det någon som har tips? Förutom att lägga på ett antal kilon då…
brickan svarade 19 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Skaffa dig Shift systemet så kan du bara ta i det blå handtaget så klättrar kiten snabbt ut i fönstret och farten minskar.
Vill du inte handla något så kan du köra ner en liten del av kiten i vattnet så minska farten.
-
kör draken lågt… jag har den ända nere vid vattnet när jag e riktigt överriggad. Det kan oxå hjälpa om man släpper främre handen och hänger ut med den i lovart…. det är inte så snygg stil, men ganska effektiv.
Går det fortare och fortare och man känner att man snart inte har nån kontroll dra draken till 12 och gör ett hopp. När du landar har farten minskat. -
För att få kant igen kan man istället för att kämpa som en gris med att styra upp brädan mot vinden medans man studdsar på vattnet, gör man en ganska snabb S-sväng från vinden, och sedan upp mot vinden igen och tar kant. Då kan man häva att man studdsar på vattnet.
-
det e ju ett jevla tjat om shift… nä men svar på frågan.. kör draken lågt så är det lättare att hålla kant för då har du ingen kraft uppåt..
-
Tack för tipsen! Men sen när man skall vända så blir det lång väg till zenith eller? Och ordentligt sjuss uppåt?
Jag tror jag skall försöka låta bli att doppa kiten, Patrikol… det verkar galet…
-
om du har hög fart gör du svängen innan du drar över kiten, i dom förhållandena allafall. annars får du kanta sadan så du tappar fart sen lägger du lugnt över draken.
-
Nej då funkar hur bra som helst, du liksom bara doppar tippen av kiten. Farten minskar med omedelbar verkan.
Nej ingen ordentlig sjuss utan kiten klättrar ut i fönstret lugnt och säkert om du tar tag i det blå handtaget på Shift systemet. Annars är det bara kanta kanta kanta!
Att få ut kiten i fönstret så att det inte blir något drag fungerar ju lika bra nere vid vatten ytan som kl 12 allt draget försvinner ju så fort kiten är ut i fönstret.
Ps skulle aldrig rekomendera något som är helt galet! Ser inte någon mening med det!
-
De du skrevet innan är hlt rätt… I svängen gäller det som DirkDoglas sa men tänk på att våga tappa höjd, mycket höjd.
OBS: Doppa inte kiten, du kan fö ett jävla ryck när du åker förbi draken, eller kör du ner den helt i vattnet å du blir riskerna större vid vattenstarten.
MvH: Sam
-
Vi är många som doppar kiten lite i vattnet när det går för fort och jag har aldrig haft några problem.
Alternativet är ju att det går för fort och du tappar kontrollen, att skicka kiten upp klockan 12 är ju ockå en variant.
Du har fått många tips här nu så prova själv när du har kontroll över grejorna känns det bra så använd metoden om inte så låt bli.
Det är bara att prova.
-
Mycket bra förslag! Skall testas vid första bästa tillfälle.
-
Har kört överriggad ett x antal gånger å draken i vannet är inte ett bra alternativ.
Men prova på! Så vet du….
-
En sak till som du kan göra är att minska farten / bromsa med kroppen, dvs i med en hand bakom brädan, i med baken / ryggen, ser inte så snyggt ut men det funkar
Det jag brukar göra är i tur och ordning:
1- draken lågt / depower ut / luta dig så mycket du kan bakåt, med en bra hårdvindsbräda kan du nästan ligga horizontalt mot vattenytan…
2- om detta inte funkar, bromsa i korta pulser med kroppen tills du får kontroll.
3- Dra draken progressivt = långsamt mot zenit, du kommer förlora i höjd men farten kan minska
4- allra sista alternativet (utan att tappa draken) kör direkt medvinds samtidigt som du drar upp draken progressivt mot zenit…
5- sista utväg släpp draken!/Jakob
-
jag tycker inte heller det är något bra alternativ. det känns ungefär som en monsterby när den kommer igång igen. ännu värre om man är toköverriggad med en liten drake. kan sluta illa. det viktigaste av allt är egentligen att du lär känna vinden direkt när du går ut (kör riktigt lugnt) så känner du rätt snabbt hur mycket du kan släppa iväg brädan. kanske inte jättekul att åka å “fega” men det behövs ibland. tycker också att det är lättare att kontrollera trycket om man gör snabba rörelser med draken.
-
Doppa kite hjälper just för stunden men du trycker ju ner kiten längre i vindfönstret.
Bäst är häng ut handen och försök att nå ytan då lär du dig kanta hårt.
Ett bra alternativ är köp mindre bräda och kör med den när det blåser pung.
Logga in för att svara.