Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitebräda till både wake och kite?

• Kitebräda till både wake och kite?

Publicerad av falsterbo på 12 juli, 2009 vid 18:32

Är inne på att köpa en ny bräda och kollar runt lite. Det slog mig dock att man kanske kunde köpa en bräda som funkar bra för både wake och kite. Jag är inte alls insatt i hur stor skillnaden är mellan wake och kitebrädor så tyck gärna till på den punkten:grin:, men jag har tre frågor som jag gärna vill ha hjälp med:

1. Kan man använda en LF kitebräda till wakeboard, isf vilken av dem hade varit bäst? Min Tanke är att använda brädan mest till kitesurfing men fortfarande kunna köra lite wake med den.

2. Finns det andra märken som bygger brädor som kan lämpas till både wake och kite, isf vilka?

3. Vad skiljer kitebindningar åt med wakebindningar? Tänker framförallt på Liquid Force Uninon och Synenergry bindningar.

Jag delar gärna ut lite aloha points om du har en sjyst bräda till bra pris som du kan tänka dig sälja 😉

emil-2 svarade 15 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • neven

Medlem
    12 juli, 2009 vid 18:49

Det har varit uppe innan. Det är inte optimalt men visst går det. http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=66496&highlight=kitebr%E4da+wake

Det skiljer ofta en hel del vad gäller rocker där wakebrädor har mer.

Wakebrädor är mycket billigare än kitebrädor så jag skulle ändå rekommendera att köpa en wakebräda så småningom om du märker att du skall köra en del wake.

Om vi nu ändå säger att du nödvändigtvis skall ha en som skall funka för båda så:

1. Av LF brädorna är det Influence eller Concept isf. Eller av äldre LF brädor Mission eller Element
    2. Cabrinha Custom kanske. Och Slingshot Darkside som är på G. Finns säkert fler
    3. Ingen större skillnad. De är ofta något mindre styva, mindre vikt och lättare att komma in i. Men bindnigarna går utmärkt att använda för wake också.

• pepa

Medlem
    12 juli, 2009 vid 18:50

1. Ja det kan du, men det kommer inte vara lika bra som med en äkta wakebräda. Skulle tro att det är antingen Influence eller Concept som gäller LF’s fall.

2. Cabrinha Custom funkar bra, speciellt 2010 som kommer nu då den är lite styvare än 09an. Den har rätt mycket kanaler som kan vara gött om man vill köra wake utan fenor. Rockern ligger på knappa 6 cm vilket är rätt fint för att kontrollera farten bra efter båt och få lite bättre pop. Slingshot har precis släppt sin wakestyle bräda vid namn Darkside, verkar fin men kan inget direkt om den. Finns säkert fler också.

3. Wakebindningar är i allmänhet lite styvare och ger mer support än kitebindningar, annars är det ingen större skillnad. Jag kör wakebindningar efter kite, smaken som baken som vanligt.

4. Jag har ett par Unions och ett par LF Cab till salu, storlek 42-43 om du är intresserad 🙂

• pepa

Medlem
    12 juli, 2009 vid 18:50

Neven är snabb fast han är 30.

• neven

Medlem
    12 juli, 2009 vid 18:54
    Pepä;558851 wrote:
    Neven är snabb fast han är 30.

Thats what SHE said! Eller vänta…. nu blev det fel.. :laugh: fasen osså….

Tur att vi tyckte lika iaf.

• pepa

Medlem
    12 juli, 2009 vid 19:22

Sjukt lika haha!

• falsterbo

Medlem
    12 juli, 2009 vid 19:46

Lika som fan, men de skit bra jue! Ok, så en wakestyle bräda borde funka. Hur mycket rocker har en kitebräda då? Borde den inte ha mindre rocker och typ ”vassare” raileys än en wake eftersom det blir lättare att höjda då?

Pepä jag kanske hör av mig angående ditt erbjudande, så du får en…och Neven du får en med…:grin:

• pepa

Medlem
    12 juli, 2009 vid 20:11

Jo en kitebräda har helt klart mindre rocker än en wake, det är väl egentligen den absolut största skillnaden. En vanlig kitebräda ligger väl på mellan 3-5cm rocker och wakestyle 5-6, tyyyyp. Du kan självklart sätta bindingar på en bräda med lite rocker och köra wake med den, men det brukar bli lite väl snabbt och greppigt efter båt då. And not so much pop.

• mathiasg

Medlem
    13 juli, 2009 vid 07:34

Slingshot kommer ut med en wakestyle kitebräda till 2010 som är gjord för boots. Googla på slingshot darkside!:smile:

• falsterbo

Medlem
    13 juli, 2009 vid 08:51

Ja där har vi den:

http://www.hanglos.net/news/179083/kitesurfnews-new-pic-of-slingshot-darkside-2010.html

Fan är lite kluven om vad man ska köra på. Ingen som har ett sjyst erbjudande?

• areschoug

Medlem
    13 juli, 2009 vid 10:15

Körde med min North Young Bloodbräda för någon vecka sen efter båt. Den skär som in i h*vete. Va inga problem att pressa sig förbi båten 😛 Känner dock att den fungerade att ”transportera” sig med. Lyckades inte ens poppa upp den. Och det blev ett par frammåtvolter till följd av att brädan har så liten rocker.

• emil-2

Medlem
    13 juli, 2009 vid 19:14
    MathiasG;558946 wrote:
    Slingshot kommer ut med en wakestyle kitebräda till 2010 som är gjord för boots. Googla på slingshot darkside!:smile:

Nån som vet när den kommer till sverige och vem kommer sälja dessa ???

• pepa

Medlem
    13 juli, 2009 vid 19:44

LA kommer sälja den och jag tror de har fått in brädan nu. Tror inte den har några kanaler dock, något som jag är mycket glad i.

• emil-2

Medlem
    13 juli, 2009 vid 19:51

Jäklar vad gött !!
    Den verkar riktigt fet……..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitebräda till både wake och kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.