Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kiteförbud Haga Park?
-
Kiteförbud Haga Park?
Publicerad av anonym-anvandare på 22 mars, 2004 vid 20:15Hej,
Var förbi Haga Park i helgen. På en stolpe in mot ÖWCs hus sitter ett anslag: (fritt ur minnet)
”Kitesurfing förbjudet inom surf- och badområdet”
Var kommer detta ifrån? ÖWCs eget påhitt eller ligger komunen (e dyl) bakom? Vem som helst kan ju sätta upp en sådan skylt. Hur långt sträcker sig surfområdet. Förra året höll sig kite lite mer söderut från ÖWCs hus.
Känns underligt att förbjuda kite men tillåta windsurf. Självklart ska alla som utövar vattensport ta hänsyn till badande och djurliv.
/Daniel
Don’t Care – Go Psychogugge svarade 20 år, 7 månader sedan 18 Medlemmar · 46 Svar -
46 Svar
-
Du får köra längre söder över vid Sandbergen.
Trodde alla kitare fattat detta redan!!!!!!
-
Så sant som det är sagt. Kitea du bara där du körde förra året så ska du se att allt blir bra.
Ture -
Men, Om Haga Park är Sverige får man åka där.
Allamansrätt. Ju.Mypa
-
Det har att göra med att kite människor skrämmer fåglar.
Dra inte igång den här disskusionen igen… sök på Haga Park här på Steffo och ta del av de spalt meter som avhandlat ämmnet. Det blir bara bråk…. -
Sandbergen ligger söder om Haga Park och det fungerar att åka där. Långgrunt med stenstrand, sandbotten dock. Gansk trånga riggningsytor. Men Pensionatet i Sandbergen är helt suveränt, rekomenderas, billigt var det med.
Som sagt respektera de restriktioner som är uppsatta. Det finns Kitespots där vi kan förbjuda WIndsurfare, fågelskådare och fåglar för den delen med…
-
Var där under SM förra våren. Eftersom det var tävling var det schysst att hålla sig ända borta vid Sandbergen.
Men egentligen tycker jag inte att ÖWCs förbud ska accepteras sådär utan vidare. Hur som helst är det Öland locals som får avgöra om de ska ta en diskussion. Som gäst får man ta seden dit man kommer…
Några Ölänningar här???
/Daniel
PS. Gjorde en sökning, men fick bara upp denna tråd. Det andra kanske är för gammalt.
-
humm, har för mig att det inte var vindsurfingklubben utan snarare några fågelskådare som inte gillade att några nybörjare svingade draken över en massa fjäderfän.
-
Nja, men Kalmarit (än så länge). Med kite är det tyvärr sandbergen som gäller. Det funkar OK, fast med den nackdelen att det är lite dåliga riggnings- och launch-ytor. Dock har dom röjt lite buskar närmast vattnet nu i vinter.
Hur som helst, så är det länsstyrelsen som förbjudit kitesurfing på Haga Park. ÖWC är bara glada åt att informera om förbudet/Rasmus
-
En kompis råkade sumpa en skärm upp i de högsta trädet vid kanotklubben för några veckor sen….. inte bra. Men jag kunde inte sluta skratta, vet inte om kite förbudet har något med de att göra.
ps han är i australien nu. -
Det goa med ett förbud är ju vad dom utdelar för straff när man oavsiktligen kanske pga att vinden mojnar (vilket var mkt nära att hända mig där i våras/somras) tvingas gå iland nere i ”windsurfområdet”. Arga miner, en barsk vinkning med armen eller kanske tom en tillsägelse om att ”så där får du inte göra, det är kite förbud här”!
Å då ett givet svar: – Jag LOVAR, så länge vinden ger f-n i att inte dö när jag är ute så jag tappar höjd, eller ska jag simma uppvind med draken i luften/vattnet tillbaks till Sandbergen?Lite ont om plats är det att rigga vid Sandbergen ja, men platsen på vattnet räcker gott och väl till för alla kitare utan att man ska behöva rippa runt bland stolpåkarna utanför badstranden och ÖWC. Borde vara fair enough för alla.
Det här får en osökt att tänka på stämningen i Klagshamn. Nån som har några fakta om läget för kite där?
Kör hårt, nu är säsongen igång!
-
det är länsstyrelsen som har satt upp förbudet på fågelskådarnas begäran.
och ja. ÖWC säjer till eftersom att det är klubben som får stå till svars för kommun, fågelskydd och länsstyrelse, inte kitarna själva eftersom det stora flertalet inte är locals och drar därifrån när represalierna kommer.
det är inte kul att säja till surfare men öwc är tvugna. -
orkar egentligen inte diskutera det här mer men var tuvngen. självklart ska man acceptera deras förbud men som du säger är det kanske inte alltid lätt att försvinna när vinden bara dör. bra att de säger till, och hade det gjorts på ett trevligt sätt hade allt varit frid å fröjd. men nu är de som de är. sandbergen kite beach funkar klockrent och låter suvve att det röjts undan, kommer bli riktigt fint där då. kör hårt.
-
Hade du seglat i ”vindsurfområdet” då vinden droppade så hade du istället hamnat i fågelskyddsområdet. Det är PRECIS det som man vill undvika genom att låta kitearna hålla till söder om badplatsen.
Vad gäller stämningen på Haga så är den minst lika god som för 14 år sen (samma år som styret föddes?) då jag först satte min fot där… Sen är det klart att när någon bryter, avsiktligt eller oavsikligt, mot ett förbud så får man finna sig i att bli tillsagd.
Hur många öland-/kalmarkitare (aka locals) finns det? Kan inte dessa gå samman, som surfarna i ÖWC, och röja nedanför sandbergen? Så vi vindsurfare kan gå och vara avundsjuka på er fina strand…
/adde
-
stämningen vindsmurfare emellan är säkert helt suverän. vad jag syftar på är en gammal historia från försommaren förra året och då var det ett antal hot och liknande som uttalades. men det är historia nu. hade en helt fantastisk kitesommar i sandbergen och ser ingen anledning till att det inte skulle kunna bli en grym kitestrand med lite lagarbete, som sagt.
Logga in för att svara.