Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteförbud Haga Park?

• styret

Medlem
    28 mars, 2004 vid 20:06

om det är någon som hör efter om vem som äger marken så posta gärna in det här. Det är alltid trevligt att veta hur det står till och om ni planerar att fixa nått.

• gugge

Medlem
    29 mars, 2004 vid 11:28

Jag tror att bygnadsnämnden i Kalmar kommun kan svara på vem som äger marken.

Orkar inte ringa!

/H

• styret

Medlem
    29 mars, 2004 vid 11:57

snarare mörbylånga kommun va?

• anonym-anvandare

Medlem
    30 mars, 2004 vid 19:08

Man kan alltid fråga de locals som finns där på deras hemsida http://www.kitesurfsite.tk

• styret

Medlem
    30 mars, 2004 vid 19:14

jag är lessen för att säja det här men av dom killarna jag känner där (tar ett par öl med några av dom ibland) så skulle jag inte hoppas på för mycket av deras lokalkunskap smile.gif

men ja… jag kan ju ha fel som satan, det är ju inte ovanligt.

• anonym-anvandare

Medlem
    30 mars, 2004 vid 19:24

Nä med tanke på att jag inte vet vem du e så kan du nog ha fel.

stranden precis nedanför stora frö gården(mellan stacketen) äger stora frö gården.
    I alla fall om man ska tro en anställd för ca 10-12 år sedan, som försökte få bort windsurfare från den delen av stranden.

• styret

Medlem
    30 mars, 2004 vid 20:52

jag syftade på flinta, lenthy och övriga mörbylångaboys. dom (eller kasnke du) känner mej nog mer som Pärlan.

tog du illa upp så ber jag om ursäkt

innanför staketet är det mycket möjligt att det tillhör stora frögården men brukar ni inte hålla till strax norr om gården? annars har jag missförstått alltihop.
    dessutom vet väl både du och jag att gården ahr bytt ägare rätt många gånger dom senaste åren så det är ju inte omöjligt att saker och ting har ändrat sej då (på 12 år och typ 4 ägare menar jag)

• anonym-anvandare

Medlem
    30 mars, 2004 vid 22:24

Svar till:

om det är någon som hör efter om vem som äger marken så posta gärna in det här. Det är alltid trevligt att veta hur det står till och om ni planerar att fixa nått.

[/ QUOTE ]
    Under SM -03 snackade jag med bl a Kenneth vid klubbstugan. Alla inkl undertecknad var mer eller mindre på lyset pga SM-festen, men om jag inte minns helt fel… sas det att det var ”Storbonden” 🙂 privatperson som äger typ all mark (eller jvlgt mkt mark) mellan HagaPark och Mörbylånga, bl a Sandbergen. Klubben vet säkert vem det är.

/Tobbe

• styret

Medlem
    31 mars, 2004 vid 06:36

hmmm. kenneth på lyset… …ovanligt… hehe

låter skumt, jag trodde det var allmänning (skiffte, flera bönder äger smala remsor av stranden/marken över stranden). jag vet att det är det från ”lilafrövägen” och söderut iallafall. borde vara det i sandbergen med, den oxeploaterade marken iallafall. men som vanligt, jag kan ha fel. isåfall är väl storbonden Sturesson. fan nu blir jag så nyfiken på vem som äger marken att jag nästan tar och ringer själv.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2004 vid 22:06

Hej
    Marken längs större delen av sträckan mellan Haga Park och Sandbergen är privat, dvs ägs av privatpersoner. Jag äger t.ex. marken innanför staketen, dvs Stora Frögården som är ett STF vandrarhem. Det betyder att vi också äger vattnet utanför.
    Alla är välkomna att surfa där och att ta igen sig på vår strand (titta gärna upp till Stora Frögården för en kaffe, glass, öl eller macka på sommaren).
    Det enda förbehållet är att eftersom det ofta under högsäsongen är fullt av ”vanliga” badgäster på stranden är vi glada om kitare ser till att verkligen hålla säkeavstånden så att föräldrarna vågar låta ungarna bada. Det brukar oftast inte vara något problem, men någon gång per sommar brukar det kunna bli lite trångt (särskilt när det plötsligt smäller till ochblir varmt och alla vill till stranden.)
    Marken är alltså privat, men strandrätten gör att alla får vara där, dock inte utnyttja den för kommersiella ändamål.

Välkoma till Stora Frögården! Bor ni på vårt vandrarhem är det dessutom lätt att köra ner bilen ända till stranden och slippa släpa brödor och allt annat hela vägen från parkeringen.

Erik Cardfelt
    Ägare av Stora Frögården

• patrikol

Medlem
    18 augusti, 2004 vid 22:34

Ja måste hålla med klart att kiteare och vindsurfare kan vara kompisar! Surfa med vindens hjälp är ju vad vi gör allihopa! Vissa vill hålla på med den gamla typen av vindsurfing Segel + bräda/båt centerbord eller dylikt! wink.gif Andra hänger på utvecklingen och vill ha det senaste = kitesurfing! wink.gif Kan det va så enkelt? smile.gif

• patrikol

Medlem
    18 augusti, 2004 vid 22:36

Kul att höra Kenneth! Låter ju som att det är ganska självklara saker du tar upp, var lite skitsnack förra året här på Steffo men som sagt skönt att höra att det var just skitsnack och inget annat! smile.gif

• patrikol

Medlem
    18 augusti, 2004 vid 22:39

Låter trevligt får försöka få till något besök någon gång! smile.gif

• gugge

Medlem
    19 augusti, 2004 vid 09:45

Patrik,

kan du masa dig ändå till öland, he he. I så fall säg till så dyker jag upp också. Kan du och jag snacka UDS och så!!!!

Äh, skojar bara, helt otroligt va?, men säg till i så fall.

/H

• patrikol

Medlem
    19 augusti, 2004 vid 09:59

Såklart men visst är våran spot ok den med? wink.gif

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteförbud Haga Park?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.