Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kiteförbud i Varberg
-
Kiteförbud i Varberg
Publicerad av falle på 11 mars, 2008 vid 15:11Idag och igår hade jag mina första 3 kiteelever!!! Fantastisk att man kan börja så tidigt. 2 dagar med vind och tidvis sol (Björkäng och Olofsbo).
MASSOR av samtal om kitekurser nu och intresset bara växer.
På vägen hem fick jag ett samtal av en kompis som hört ett rykte om kiteförbud i Varberg. Jag ringde upp Hans Lillhage, turistchifen i Varberg och frågade vad som gällde, han sade:
En mindre styrgrupp inom kommunen har tagit ett beslut att kiteförbud gäller på alla badplatser i Varberg mellan 16-18 juni till mitten/slutet av augusti. Dock är det tillåtet att kita på södra delen av Björkäng, nedanför bojarna. Skyltar kommer att sättas upp.Bara så ni vet.
Henrik Fahlén
http://www.fahlensurf.seblackadder svarade 16 år, 8 månader sedan 36 Medlemmar · 103 Svar -
103 Svar
-
Dags att bilda en förening att föra dialog med kommunen m.fl. låter det som.
-
mmm äntligen mer plats på vattnet då.
det e ju rätt troligt att man bryr sig om det -
Ok, vad menas med badplats? Överallt där det går att bada eller? Kåsa, Apelviken, Läjet? Exakt vad är det som är förbjudet? Att rigga och launcha på stranden eller att kajta på vattnet? Hur lång ut i vattnet sträcker sig kommunens mark?
Känns ju helt sjukt att behöva göra en farligare launch/landning någon annanstans när det blåser 14ms när det ändå inte är någon ute och badar!
-
gonzo;451090 wrote:mmm äntligen mer plats på vattnet då.
det e ju rätt troligt att man bryr sig om detord .
-
Vad kan påföljden vara om man åker dit, böter?
Kanske skall skramla ihop till en fond där bötfällda kitare kan söka hjälp med bötessumman. -
Kom på nu att det gäller från 10 på förmidaren till 18.00 på kvällen….
-
Kanske det blir förbjudet med innehav i förlängningen… 🙂 Då kommer vi att sälja mycket GOLF-bagar! :-)))) lol
-
gött falle att kurserna e igång ni börjar tidigast å slutar sist det e fan grymt.
dom där böterna e nog rätt lugna vad ska dom göra stå och ropa sig hesa på stranden medans du har det kul ute på vattnet tror knapast kustbevakningen kallas in hehe.
det e väl några tjuriga gubbar i en förening som gaddat ihop sig
ska vi inte starta en liten förening å förbjuda all trafik på motorvägen jag tycker det e farligt att dom kör så fort där -
En taktik kunde ju vara att alla kiteare i hela Sverige ringer Hans Lillhage och berättar om planerade resor till varberg som måste ställas in pga förbudet samt spy lite galla över honom!
-
Det borde ju finnas någon slags reson i det hela. Just om det regnar och blåser 14m/s och stranden är helt tom så BÖR det ju vara ok? Men det kanske är för svårt att reglera så dom förbjuder hellre hela perioden.
-
hehe måste bjuda in lite nitiska vindsurfare i denna tråd snart
-
Kanske är det så att de vill sända en signal till alla kitare att det är dax att se till att sunt bonförnuft gäller. Ett antal olyckor har hänt runt om i Varberg senaste åren… Själv är jag individualist och jag tror nog att de flesta kite och vågsurfare är det, vilket ger kommunen svårt att få grepp om oss. Finns ju ingen organisation. Ett förbud och skyltar får nog de flesta nybörjare att välja en annan strand som är bättre lämpad. För oss som kan kitesurfa (du och jag alltså!) så tror jag inte att ett förbud betyder så mycket…. förhoppningsvis! Stranden är tom om det blåser mycket.
-
http://privatpersoner.eniro.se/query?what=wp&search_word=Hans+Lillhage&geo_area= där är namn och nummer
Logga in för att svara.