Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteförbud i Varberg

• falle

Medlem
    12 mars, 2008 vid 05:52

@magnus d 451232 wrote:

En mindre styrgrupp inom komunen?! Jag tycker det verkar lite konstigt kan en mindre styrgrupp ta ett så snabbt beslut som gäller en kan jag tänka mig ganska stor fråga? Det gäller ju inte bara kitare utan även en hel del turister som man säger tack och hej då till.

Och vad är underlaget? En massa badare utan öron eller tycker man att det bara ser farligt ut?

Falle, du som verkar känna Hans Lillhage, kan man inte få lite mer info, det står inget på Varbergs kommuns hemsida, eller turistbyråns.
    /MD

De som är med i diskussionen är Marknad Varberg (med turistbyrån, Hans Lillhage), kommunen (Rune på Park), campingen (Nisse Gårdh) och Smurfers Paradis (Mackan o Putte) vad jag förstått. Tror dock inte SP blev mer än informerade, eftersom nyligen fått tillstånd av kommunen att bygga vindsurfingcenter på Apelvikens strand.
    Att kommunen sedan kan ta ett sådant beslut är inte ovanligt bland kommunerna i sverige. Vattenskotrar till exempel, (som blev ogiltigförklarat av EU) eller p-böter som blev tvungna att betalas tillbaka för att tjänstemannen inte hade tillräcklig behörighet. Varbergs kommun och Marknad Varberg jobbar hårt på att få turister hit samt att staden ska få en hälsosam tlllväxt…
    Jag tror att detta beslutet är nytaget och all info kommer lagom till försommaren.
    Underlaget tror jag är några olyckor samt den rädsla som uppstår bland badande när nybörjare eller oansvariga kitare är ute och förnöjer sig.
    Jag känner inte dessa killar alls men kommer troligen att lära känna dem framöver.

På Hawaii finns det en skylt som ser ut så här:
    Kanske det kan vara en lösning? Alla bör få ta del av stranden! Är det 5 eller mindre badande i Apelviken så är det ok att kita även mellan 10 och 18.00.

Barnen vaknar… måste logga ut…

• kvabbso

Medlem
    12 mars, 2008 vid 08:01
    skotten;451135 wrote:
    Looks like you guys are going to need a Skotte up there to run around play hitler and keep people informed so we dont get in any more trouble.

e det ok om vi söker politisk asyl i HABO???

• kvabbso

Medlem
    12 mars, 2008 vid 08:11

Är det verkligen lagligt att göra så här?? Var är våran allemansrätt som vi e så stolta över här i svedala E det inte bättre att förbjuda badere i över 6ms?

• jonaish

Medlem
    12 mars, 2008 vid 08:14
    kvabbso;451274 wrote:
    E det inte bättre att förbjuda badere i över 6ms?

drunkningsolyckorna kommer minska då! eller hur??

• nic

Medlem
    12 mars, 2008 vid 08:15
    Falle;451259 wrote:

På Hawaii finns det en skylt som ser ut så här:
    Kanske det kan vara en lösning? Alla bör få ta del av stranden! Är det 5 eller mindre badande i Apelviken så är det ok att kita även mellan 10 och 18.00.

I Hurghada ser det ut så här, kanske också ett förslag i debatten.
    (vi kan nog skippa den ryska delen om de vill pruta 😉 )

20080222-DSC02043.jpg

nic

• kvabbso

Medlem
    12 mars, 2008 vid 08:52
    jonaish;451275 wrote:
    drunkningsolyckorna kommer minska då! eller hur??

du har fattat grejen jonaish, icon3.gif

• falle

Medlem
    12 mars, 2008 vid 08:53

Vi borde kunna göra ett formellt överklagande.
    Om vi kan enas om ett bättre förslag och sedan göra en namninsamling via http://www.namninsamling.se så borde vi kunna påverka detta.

• byguy

Medlem
    12 mars, 2008 vid 09:04

Det är bara pengar som gäller!
    Det enda vi kitare kunde göra vore en total bojkott av Varbergs kommun. Absolut inga besök, köp inga varor i Varberg (gäller även surf/kite- utrustning, sorry surfers paradise, falle), dvs om kitare som grupp totalt lämnar området så att det skulle märkas i deras ekonomi.
    Självklart sker inte detta, så följden av det här beslutet är att mycket problem kommer uppstå. Vilket lagrum bryter man mot? Vad är kite surfing formellt? Får barn inte leka med drakar på stranden? Vilken påföljd? Kommer vi kunna bli medlemmar i Bandidos, Wolfpack eller någon annan liknande outlaw förening? Skall vi börja med indrivningsverksamhet nu?

• haze

Medlem
    12 mars, 2008 vid 09:06

Làter som en bra idè Falle. Se bara pà mitt närmaste spot. Màste àka bàt ut och launcha minst 300 meter ut.. Tack vare badarna. Men kohagen borde ju fungera i Läjet eller? är ju ingen badplats där. Sen undrar man ju om vindsurfarna i Apelviken dà. Fàr de köra där dà?

• che_riff

Medlem
    12 mars, 2008 vid 09:57

@nic 451276 wrote:

I Hurghada ser det ut så här, kanske också ett förslag i debatten.
    (vi kan nog skippa den ryska delen om de vill pruta 😉 )

20080222-DSC02043.jpg

nic

Det är väldigt svårt att applicera regler, exempelvis bojar som avgränsar i trånga vikar, då vi i Sverige har en vindriktning som varierar :(. Tanken är fin men fungerar dåligt även utomlands på vissa orter.

• svenne

Medlem
    12 mars, 2008 vid 10:08
    kvabbso;451274 wrote:
    Är det verkligen lagligt att göra så här?? Var är våran allemansrätt som vi e så stolta över här i svedala

Den har jag sett luckras upp i snart 15 år. Du får snart vackert vänja dig vid att naturen inte är till för alla. Snarare än du tror.

• nic

Medlem
    12 mars, 2008 vid 10:45
    Che_Riff;451288 wrote:
    Det är väldigt svårt att applicera regler, exempelvis bojar som avgränsar i trånga vikar, då vi i Sverige har en vindriktning som varierar :(. Tanken är fin men fungerar dåligt även utomlands på vissa orter.

Håller med dig därför menade jag självklart att skylten gäller hela stranden 😉
    Skämt åsido så är bojlösningen riktigt dålig. Hur kul vore det att samsas 20 kitare på 50 meter i apelviken.

En bättre idee är att låta det bero på vindstyrka eller antal (strand)badare på något sätt. På så vis sanerar det sig själv vid rätt tillfällen.

Eller möjligtvis en kombo. Dvs när det är >10 strandbadare så gäller en 50meter lucka.

nic

• magnus-d

Medlem
    12 mars, 2008 vid 10:55

Namninsamling sa bull! Låter som en bra idé.
    Hur gör man? Finns det någon speciell rubrik under http://www.namninsamling.se?

Förslag till alternativa lösningar typ antal badande för att få bada/kita osv. kan ju vara något att föra fram.

Får nog vara förhandlingsbenägna, bara pissa på maktfullkomliga politker vinner man nog inte så mycket på även om man helst vill det.

/MD

• falle

Medlem
    12 mars, 2008 vid 11:54

Hur kan man förbättra dessa två skyltar?

• falle

Medlem
    12 mars, 2008 vid 12:00

vi byter väl ut strandgäster till badande…?

Sida 3 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteförbud i Varberg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.