Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteförbud i Varberg

• neven

Medlem
    12 mars, 2008 vid 21:26

Förstår inte riktigt Apel Zon 1: Betyder det att man inte får launcha här även fast det inte är en kotte på stranden? Verkar ju lite konstigt i så falf?

Skulle det vara omöjligt att helt enkelt ha en kitezon där det ÄR ok att kite:a närsom? T.ex zon 2 i apel. Så kan badarna hålla till i Zon 1?

• pjoter

Medlem
    12 mars, 2008 vid 21:28

känns som detta kommer att påverka även vindsurfarna i slutändan, precis som det är på näset. Då det är svårt att definera kite så hänger vindsurfarna med så det är nog bra att dom är med på detta redan från början. tror inte vi hade tappat näset lika lätt om LBWS å klagshamn varit med som organisationer.

Men jävigt trist är det. En bra lösning annars är ju som ni nämnt här med olika områden för badare beroende på om det är folk i vattnet. Men vad jag saknar så är det ett launch-område där kitesurf är tillåtet och badning sker på egen risk. så man har nånstans att launcha även dagar då det är många badanden. Bara att man måste hålla sig en bit ut från stranden. Funkar ju rätt ok i habo och utomlands.

• yann

Medlem
    12 mars, 2008 vid 21:41

Exakt, man nog försöka att reservera en zon till kitesurfare. Det är ju trots allt en betydanade del av besökarna på stranden som är kajtare så ett förbud på hela stranden känns inte rimligt.

Vad händer när det är 30 kajtare på vattnet och det dyker upp en CP-buss med 10 badjävlar. Ska alla gå in då omedelbums?

Om man är ute efter ett bra resultat så reserverar man norra delen av apelviken och södra delen av Läjet. Badområdet märks upp med bojar och dessa är det förbjudet att rigga, launcha och kajta innanför mellan kl 1000-1700 under badperioden oavsett antal folk. (Vi kommer ju givetvis att göra detta ändå när det förhållandena är helt orimliga för badande). Bojarna bör inte gå längre ut än vad som behövs så att man fortfarande kan köra utanför.

En tanke är ju att ha någon form av flippskylt i Läjet som kioskägarna kan kontrollera där han slår av/på för badande/kite. Moroten är att vi svär att inte köpa snask, pizza och glass om inte skylten är på för kite.

• yann

Medlem
    12 mars, 2008 vid 21:47

…eller ännu bättre än bad eller kiteflagga så man kan se den från andra ändan eller på webbkamera i Apelviken.

• falle

Medlem
    12 mars, 2008 vid 22:43

@Yann 451474 wrote:

Om man är ute efter ett bra resultat så reserverar man norra delen av apelviken och södra delen av Läjet.

Norra delen av Apelviken: Nisse Gårdhs campinggäster badar där samt mycket smal strandremsa, samt tåget som rusar förbi nära stranden… samt Uffes flaggstång (eller hur Putte!) Hihihi
    Södra delen: Där bygger Smurfers sin 5 miljoners vindsurfingcenter. Där tycker jag vi kan vara och trängas! Från surfparkeringen och söderut.

Södra delen av Läjet: När det blåser syd vill man ju va på norra änden 🙂 Vad gör vi då?

• falle

Medlem
    12 mars, 2008 vid 22:47

Börjar det arta sig??? Känner väl någonstans att klart vi ska få en egen del av vikarna där baddjävlarna får simma på egen risk, men det är två riktigt små vikar…

• falle

Medlem
    12 mars, 2008 vid 22:49

Jag tycker Livräddarna ska återinstalleras!!!

• fesen

Medlem
    12 mars, 2008 vid 22:59

Ja det finns ingen som helst rimlighet i att stänga ute en så betydande grupp som surfare från Varbergs vatten. Handlar nästan om diskriminering.

Hur vi än vänder och vrider oss så finns det ALLTID någon som klagar. Det fattar dom på kommunen också.

Det finns dom som aldrig kommer att acceptera att vi surfar t.ex. på “ko-sidan” i Läjet. För där har ju dom minsann badat ostört i 100 generationer.

Jag tror mest på klara och tydliga regler med launchzoner. MYCKET tydliga skyltar…ÄVEN för de badande.
    Jag har fått flera klagomål från badande/promenerande även i Björkäng. Trots att man befunnit sig en bra bit söder ut på stranden med gott om marginaler. Så jag tror att det är väldigt viktigt med skyltar som talar om att det handlar om ömsesidig respekt och förståelse.

Sedan tycker jag att vi skall förhandla med kommunen om att först införa riktlinjer, inte förbud. Detta för att få lite mer flexibilitet när det kommer till dagar med dåligt badväder men perfekt surfväder. Är det ett förbud så kommer det komma klagomål om vi så surfar i snöstorm, just för att det finns ett förbud.

En förening vore kanon…särskilt om vi kan få en bra dialog och reda ut problem och missförstånd så fort det bara går. Personligen är jag gärna med och stöttar med tankar och idéer. Men jag har tyvärr alldeles för många järn i elden för att kunna ta på mig en styrelseroll.

//Robban

• fesen

Medlem
    12 mars, 2008 vid 23:01

@Falle 451495 wrote:

Jag tycker Livräddarna ska återinstalleras!!!

Det vore för jäkla bra…

• yann

Medlem
    13 mars, 2008 vid 06:29

@Falle 451489 wrote:

Norra delen av Apelviken: Nisse Gårdhs campinggäster badar där samt mycket smal strandremsa, samt tåget som rusar förbi nära stranden… samt Uffes flaggstång (eller hur Putte!) Hihihi
    Södra delen: Där bygger Smurfers sin 5 miljoners vindsurfingcenter. Där tycker jag vi kan vara och trängas! Från surfparkeringen och söderut.

Södra delen av Läjet: När det blåser syd vill man ju va på norra änden 🙂 Vad gör vi då?

Du missförstod mig. Jag menade givetvis tvärtom. Vi ska rigga i norra delen av läjet (kohagen) eller i södra delen av Apelviken och sedan hålla oss utanför avspärrningarna på de andra delarna.

• kvabbso

Medlem
    13 mars, 2008 vid 06:52
    Yann;451511 wrote:
    Du missförstod mig. Jag menade givetvis tvärtom. Vi ska rigga i norra delen av läjet (kohagen) eller i södra delen av Apelviken och sedan hålla oss utanför avspärrningarna på de andra delarna.

ja du menar förstås SÖDRANÄS då

• yann

Medlem
    13 mars, 2008 vid 07:01

@kvabbso 451515 wrote:

ja du menar förstås SÖDRANÄS då

Japp du har förstått det helt riktigt.

• rimsson

Medlem
    13 mars, 2008 vid 07:10

Vi får nog öva på sjuka hangtimes….luften är fri!

• wakenils

Medlem
    13 mars, 2008 vid 10:37

hur blev det med det där konstgjorda revet? det verkar ju inte klinga i takt med surfförbud…

sen gällande parkering och övernattning, om man inte ska få surfa på dagarna så borde det ju underlättas för surfövernattning dvs att man kör fram till 23, sover en sväng i bilen, upp vid 5 för att köra några timmar innan det bär av till jobb igen

det sitter väl redan skyltar uppe om vindsurfingförbud nånstans även om de nonchalerar kiteförbudet i vindsurfingkonfen så de drabbas väl också så småningom, surf som surf

• reklem

Medlem
    13 mars, 2008 vid 12:40

Vill bara säga sorry och att det är jäkligt tråkigt det som händer. Funderar på att bli medlem även om jag bara kör i och kring varberg några få gånger/år. Hojta till när det blir dags för ett förbund under vilket alla kiteföreningar i Sverige kan samlas. Då är jag på och då ska jag se till att det startas en klubb även på Öland/Kalmar.

Med risk för att vara lite petig, men formuleringen på förslagna skyltar ser lite konstig ut. “Norra zonen: Denna zon är förbjuden att launcha/ta ner en kite ifrån denna zon”. Borde det inte bara stå “Norra zonen: Förbjudet att luncha/ta ner kites”. Som sagt, jäkligt petigt att komma med en sådan kommentar…

Sida 5 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteförbud i Varberg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.