Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Kitekurs HBG Ängelholm?
-
Kitekurs HBG Ängelholm?
Publicerad av jonas_p på 10 augusti, 2009 vid 17:30Jag har hört talas om Kitelife i Habo, men finns det någon klubb eller privatperson som kör kurser närmare Helsingborg eller Ängelsholmstrakterna?
mericsson svarade 15 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Båstad fungerar utmärkt om det inte finns något närmare?
Finns det någon här som kan rekomendera Båstad och som kanske till o med har gått en kurs där?
-
Jag rekommenderar lätt Mårten (altså Kiteskolan Båstad). Tror han är med i gruppen som skolat absolut flest kitare i Sverige, och oftast i fantastikt vindsäkra och nybörjarvänliga Mynningen. Men ring/maila några skolor så får du känsla för instruktörerna själv, välje sen utifrån det.
Lycka till.
-
Hej!
Kitelife kan hjälpa dig.
Nordvästra Skåne är ett ut av Sveriges bästa ställen för att lära sig kitesurfa! I Helsingborg, Höganäs och Ängelholm ser man numera alltid kitesurfare ute på vattnet och det är inte konstigt med tanke på vilka fantastiskt bra kitespots som finns här, mestadels långgrunda stränder som lämpar sig perfekt för nybörjare!
Helsingborg/Råå (S-NV)
I Helsingborg/Råå finns en avsatt strand endast för kitesurfing! Skyltar hänvisar badande till den sydligare eller nordligare delen av stranden. Vill man ha riktigt långgrunt och 200m med plattvatten går man lite norrut, Här får man dock respektera badgästerna. Det finns stora gräsytor som lämpar sig perfekt till att rigga och köra trainerkites på. Helsingborg/Råå fungerar som kitespot i vindar från sydligt till nordvästligt.Farhult (NÖ-NV)
Farhult är ett relativt okänt men riktigt bra kitespoot i Skälderviken. Här kan man beroende på vindriktning både köra plattvatten eller vågor! Stranden är stor och bra att rigga på, Om det är en dag med badgäster så kan man rigga lite längre väster ut på hundbadet där det är få badande även de soliga dagarna. Farhult är ett av få spoots som är riktigt bra i nordöstligt till nordvästligt. Här finns även ett trevligt cafe/restaurang med minigolfbanor under sommaren.Jonstorp/Revet (SÖ-NV)
Jonstorp/Revet ligger endast 5 km från Farhult. Det är ett långgrunt och bra spoot för nybörjare. Här riggar man fördelaktigt kiten på de stora gräsytorna vid fortet. Ett tipps är att Launcha en bit ut i vattnet då fortet skymmer vinden inne vid land. Här är alltid plattvatten ca 200 m ut och fungerar i vindriktningar mellan sydöstligt till nordvästligtÄngelholm
Kan vi också ha lektioner.Hör gärna av dig till info@kitelife.se för mer information så ska vi hjälpa dig. http://www.kitelife.se
//Lidde
-
Om det var någon som hörde ett tjut över JP idag så var det bara jag som planade mina första 40m.
TACK FarbrorFräz aka Anders för en bra kurs.
Nu ska jag börja jaga kite och bräda. Hör av er om ni har något att sälja.
Logga in för att svara.