Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kiten kör ifrån…
-
Kiten kör ifrån…
Publicerad av anonym-anvandare på 12 januari, 2004 vid 14:06Vad beror det på när kiten kör ifrån mig? Jag försöker köra den likt en sinuskurva… men jag är tvungen och vända den helt ibland och köra den bakåt för att kiten inte ska köra ifrån mig. Väldigt störande för jag tappar fart hela tiden.
anonym-anvandare svarade 21 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Kanta brädan mer så ökar trycket i kiten och den kommer inte att vandra framåt. På så vi skommer du att hålla den stilla i zonen. Hade samma problem när jag började och detta funkade för mig. Lycka till!
-
Jag fattar inte precis vad du menar. Antingen är det att du pendlar för mycket med draken, eller så har du för liten drake, eller så har du kopplat linorna kaaast. Mitt tips är att du slutar pendla din drake från ena sidan av fönstret till det andra. När du väl får kraft så kommer du göra dig illa. Man håller alltid kiten på antingen höger eller vänster sida av fönstret… som nybörjare alltså sedan handlar det om hopp. Se till att göra en ordentlig vattenstart och genom att dra den från (som på en klocka) 11 till 2 (om du ska åt höger) och få en ordentlig skjuts så att du kommer igång. Försök sedan hålla kiten i fönstret (ej på kanten av fönstret som du kanske gör nu) och om inte så pendla den mer eller mindre våldsamt mellan 1 och 2.
Hoppas detta hjälper. Försök inte att kryssa utan låt din bräda följa draken medvind. Har du fortfarande problem när du kan köra ordentligt så har du för liten kite men kolla med folk på spoten.
Det viktigaste är att du inte kastar med kiten från sida till sida. Förresten klockan 12 är neutralt och där tappar du kraften alltså undvik att dra upp draken till klockan 12.
Lycka till! -
Linorna är rätt kopplade!
Jag försöker inte att pendla draken från ena sidan till den andra! Jag är ju illa tvungen… annars åker draken helt ur vindfönstret (asså ifrån mej). Ska testa och kanta mer… försöker ju så gott det går =) -
låter som du har för lite kraft. testa i mer vind.(lite i taget!)
var givetvis försiktig så det inte är för mkt vind, du skall kunna flyga draken på stranden utan att flyga iväg…
fixa quick-release på din chicken-loop och leash om du inte har det.
/Fredrik -
ett tips till.
kolla vad andrda kör för storlek. rigga lite mindre om du inte känner dig säker. jag brukar testa om vinden räcker genom att:
svänga draken lite fram å tbax över huvet då jag står i vattenbrynet. om det inte känns som att kiten har kraft nog att lyfta dig lite eller åtminstone få dig ur balans lite så har du nog för lite vind. ovan nämnda bör nog endast göras då det blåser ”lite”. svårt att förklara men när du sedan är i vattnet och dyker draken för att komma i planing så skall det gå hyfsat snabbt upp i planing. annars för lite vind. när du planar kantar du brädan och håller emot draken så att du inte åker rakt downwind. lycka till. be om hjälp vid start o landning om möjligt.
Logga in för att svara.