-
Kiteolycka i Apelviken, så oväntat…
Jag har de sista dagarna sett ganska många kitare ute både i viken o Lejet som kört riktigt nära badande. När det är lite vågor finns det många barn o ungdomar ute och badar i vågor eller boogieboardar. Jag försökte faktiskt förklara att det inte är ok att kita mitt på dan bland badande för några men det var ok för “dom såg alla badande”…Dessutom kunde jag se att många hade dålig koll och gjorde helt okontrollerade vurpor.
Nu har det alltså hänt en olycka. Se artikel i Hallands Nyheter:
Tore fick segel i huvudet
Tore Rydberg träffades med kraft av ett segel från en kitesurfare. Han drabbades av hjärnskakning och hamnade på akuten.
– Det förvånar mig inte att en sådan här olycka inträffat, säger Rune Österberg, chef för Gata- och Parkavdelningen.VARBERG. Numera föredrar Tore Rydberg, 54, att bada bortanför Apelviken:
– Surfarna har tagit för stor plats.
Klockan 16.15 i söndags begav han sig hemåt och valde att promenera på stranden, några meter från vattenbrynet. Det blåste tillräckligt för kitesurfarna.
– Plötsligt small det till i bakhuvudet och jag gjorde en luftfärd flera meter framåt. Jag blev helt omtumlad. Först förstod jag inte vad som hänt, säger Tore, som blev liggande en stund på stranden.Ögonblicket senare insåg han att han träffats av ett segel, drake som det heter på fackspråk, med stor kraft.
Han var chockad och ledsen.
– Jag började faktiskt gråta.
Kitesurfarna var från Oslo.
– De var också chockade och frågade hur det gick med mig. En av dem hjälpte mig upp.
Tore Rydberg kördes till akuten där det konstaterades att han drabbats av en lättare hjärnskakning. Han röntgades för att klarlägga om han fått inre blödningar och fick ligga kvar för observation i fem timmar.– Jag har svår huvudvärk. Läkaren sa att det kunde slutat mycket värre, säger han.
Drakarna brukar befinna sig på 25 meters höjd. Rydberg tycker ändå att han hade tur i oturen.
– Det hade förmodligen slutat allvarligare om de kraftiga nylonlinor som surfarna har för att manövrera seglet träffat mig, exempelvis över halsen.
Tore berättar att han ibland på håll studerat när surfarna tränar.
– När de tappar kontrollen flyger seglet ner i backen med en fruktansvärd kraft. De har skrämt bort badarna.Han inser att det var en olyckshändelse.
– Men det måste bli bättre ordning. Ett barn kunde ha slagits omkull på det här sättet.
Gata och Park har hand om de allmänna badstränderna.
– Vi har uppmärksammat problemet, antalet kitesurfare har ökat. De behöver inte så mycket vind och tränar när folk vill bada. Med vindsurfarna är det tvärtom, dem har vi aldrig konflikter med, säger Rune Österberg.
I vintras hölls ett möte med Varbergs två föreningar för kitesurfing och med Surfers paradise.
– Jag var inne på ett förbud. Men vi kom överens om att det inte ska kitesurfas mellan klockan 10 och 18 under sommarmånaderna. De får träna före eller efter den tiden. Skyltar har satts upp och föreningarna har lovat att påverka kitearna, säger Österberg.Clas-Göran Sandblom
Logga in för att svara.