Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteolyckor!

• Kiteolyckor!

Publicerad av ceasar på 16 maj, 2003 vid 18:02

Under mina 1½ år som kitefan har jag endast hört om ett dödsfall och det var en kvinna som brakade in i en betongpelare vid engelska kanalen. Finns fakta om några fler dödsfall?

vanligaste olycka/skada inom sporten?? Jag fick veta att det var åskådare som får öronen avskurna av linorna… undrar om det stämmer för jag vet ingen som fått öronen bortslitna.. bara en del fåglar som vart på fel ställe/fel tidpunkt:/

MVH / grisig_ung_roger

http://www.umekite.tk
    http://www.umesurf.tk

anonym-anvandare svarade 21 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    16 maj, 2003 vid 18:42

kolla här en norrbagge som råkat ut för en olycka 2002

http://www.ultrasport.no/cgi-bin/ultrasport/imaker?id=1520

/LER

• kitelife

Medlem
    16 maj, 2003 vid 21:17

Gå in på kiteforum.com och sök på “Rick Iossi” och “FKA” där finns kilometer med text och ollika sorters kite relaterade olyckor…

• anonym-anvandare

Medlem
    16 maj, 2003 vid 21:29

det har ju hänt en del grejer i sverige med, en person skadade sig rätt bra i Helsingborg förra året samt en annan i Jonstorp söder om Ängelholm.

Vi var rätt nära en otäck en i Habo förra året me. i år kan det hända en hel del tyvärr.

/se upp för svarta moln

• anonym-anvandare

Medlem
    19 maj, 2003 vid 10:36

Vad hände i Helsingborg och Jonstorp?

• skutt

Medlem
    19 maj, 2003 vid 11:32

Nyfiken på .. Vad beror olyckorna på ? nogon som har nån känsla för det oerfarenhet ,oförsiktighet , överriggning , matrial säkerhetssystem , jag klarar allt tills det går åt helvete mentalitet, attetyden att säkerhet är mesigt ? Kanske bäst att kolla lite på det för i sommar kommer det att vara dubbelt så många kitare ute på vattnet,alla nya extremsporter har ju fokus på sig och börjar det hända för mycket så kommer det alltid upp massa tråkiga förbudsskyltar
    ride hard die young ?
    ride hard ride safe live forever !

• sirgomez

Medlem
    19 maj, 2003 vid 12:52

jaa, det är klart, helt rätt! Det är bara en gammal skatermening från bones-brigade tiderna.
    jag kör heltklart mer på säkert än hård!

• otg

Medlem
    19 maj, 2003 vid 20:04

de flesta kiteolyckor beror på felriggning av linorna, i stark/onshore vind. Har hört att cirka 90% av alla allvarliga kiteolyckor skett på stranden vid upp/nedtag av kiten. Dubbelkolla alltid linorna om ni inte har “kookproof” system, håll kiten lågot och försök komma bort från stranden så fort som möjligt är ett bra tips… kanske inte behöver nämnas, men det är alltid en bra ide att inte trassla in sig i linorna..

Kitemares::: http://www.ikiteboarding.com/kitemares.aspx

chill pill/ Olle tongue.gif

• ceasar

Medlem
    19 maj, 2003 vid 21:09

aj fan så ont!!! första gången jag prövade kite blev jag riktigt förvånad hur mkt kraft det var i paketet. Det är alltså riktigt svårt för folk att förstå det om dom inte sett/prövat på riktigt.

Respekten för kite kom när jag för andra gången körde in skärmen i ett träd, för då höll det på gå riktigt jävla snett.

/Jh

• anonym-anvandare

Medlem
    21 maj, 2003 vid 20:48

Ja tror mycket är vunnet genom att hålla avstånd och tydligt visa en stadig kurs vid möte med annan surfare (vindsurfare, kite, kanotåkare, badare). Alltså inte försöka “stila” precis bredvid någon. Försök fundera över varför du kitear. Är det för att det är kul eller för att det är modernt och för att imponera på andra. Är det pga det senare lär du bli kortvarig och tappa lusten pga taskig uktveckling i sporten. Succé-tvåtusenTRE

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteolyckor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.