Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteolyckor…

• anonym-anvandare

Medlem
    23 oktober, 2003 vid 23:43

Inlägg raderat av KiteKonfMaster

• rambo_johnson

Medlem
    23 oktober, 2003 vid 23:54

• dmp

Medlem
    24 oktober, 2003 vid 07:02

• gugge

Medlem
    24 oktober, 2003 vid 07:33

• villjam

Medlem
    24 oktober, 2003 vid 08:12

Enda lösningen måste vara att vi inför certifikattvång för alla kitesurfare, samt ett register med namn och telefonnummer så det är lätt att tillrättavisa ansvarslösa kiteare. Endast certifierade kiteinstruktörer ska få utfärda certifikaten. Sen vore det väl bra med olika grader av certifikat. Ett för att få köpa grejjer, ett för att få åka, ett för att tävla och ett för att få lära ut till andra. Lite som inom dykning. 3000-4000 per gradering.. certifikat menar jag! Då kan vi använda pengarna till att skicka den bästa och mest certifierade kitearen till världskuppen varje år. Så får vi säkert bra försäkringar också.

• melker

Medlem
    24 oktober, 2003 vid 08:49

• kalabra

Medlem
    24 oktober, 2003 vid 08:54

Nej, nej, nej inga certifikat!!! Då ger vi verkligen myndigheterna något att ta på när det gäller att sätta upp regler och nypa oss i örat.
    Detta måste gå att lösa på ett smidigare sätt.
    Min bestämda uppfattning är att om alla bara tänker något längre än näsan räcker så har vi åtminstone halverat antalet olyckor. Kunskap är nyckeln till framgång, det gäller bara att kunna förmedla den på ett bra sätt.
    Hur gör vi det?

• rune

Medlem
    24 oktober, 2003 vid 09:16

Nej nej nej…Inga fler jävla regler å certifikat, fan kan man inte få göra nåt kul längre. När ska vi certifiera skidbackarna å behöva ta Wakeboardkort. Fan, tänkt inte så jävla mycket, kör istället

Surf like hell…Go to heaven

• kalabra

Medlem
    24 oktober, 2003 vid 09:38

Öööhhh, det är ju just det som är problemet, att folk inte tänker, med följden att olyckor inträffar.
    För mycket olyckor i framtiden = regler för oss kitare.
    Så se till att tänk först och ladda sen….

• sidpiraya

Medlem
    24 oktober, 2003 vid 09:57

• myggen

Medlem
    24 oktober, 2003 vid 11:39

I som taler for alt muligt med foreninger, klubber og certificering graver jeres egen, og fremtidige kitesurferes grav…

Jeg antager at de fleste surfer for at det er sweet at surfe.. men hvis i nu tænker 5 år frem… og der er dannet en kiteorganisation ser situationen sådan her ud:

1. Ornitologerne har gennem lobbyarbejde lavet restriktioner på hvilke områder der må surfes og hvornår på året. F.eks må der ikke surfes hele april og maj ved skanör-falsterbo og ljunghusen, fordi der er ynglesæson for fugle.

2. Pga sikkerhedsmæssige årsager får man ikke surfe mere end 3 personer ad gangen i habo ljung, fordi der engang var 2 kites der kolliderede og der var en der blev trukket ind i en betonpelare …så man jo bare vente på at det bliver ens tur..

3.folk skal have gået kursus for at kunne surfe, så man skal betale flere 1000 kr for få sit surf-kørekort, og så køber man en gammel kite uden releasesystem, for man ikke har penge til andet

Ærligt talt..tror i ikke vi er bedre til at holde styr på vores egen sport, så længe vi bare tager et ansvar for andre?..dvs. at erfarne kitere skal hjælpe rookies som ikke fatter hvordan man launcher og sætter safety-leash på… og lige informere om hvilke farer der er på spottet..

Til helvede med organisationer og regler…jeg ved godt at det er min egen skyld hvis jeg en dag hænger i et træ i habo ljung…jeg ved at sporten indebærer risiko…hallå…15 m2 der hænger 30 meter oppe i luften og er spændt fast til ens krop…hvordan skal man nogensinde kunne gøre det 100% sikkert? Der er ikke nogen myndighed der behøver at fortælle mig det…

• patrikol

Medlem
    24 oktober, 2003 vid 13:01

Väl talat Troels du er en klok drenge.

• rambo_johnson

Medlem
    24 oktober, 2003 vid 14:10

• kalabra

Medlem
    24 oktober, 2003 vid 16:26

Ingen dröm situation precis, men snöa nu inte in på det här med föreningar för tråden handlar om vad vi skall göra för att undvika olyckor i framtiden. Du har insett risken med att ha 15m2 30m upp i luften, det har tyvärr inte alla gjort.
    Frågan är hur skall vi kunna upplysa dem om riskerna och se till att få ha våran sport i fred från byråkrater med rock?

Var blev vinden av?

• anonym-anvandare

Medlem
    24 oktober, 2003 vid 17:05

Ett annat spår i diskutionen:
    Jag skulle vilja veta hur nybörjarna känner att de blir emottagna på stranden. Berätta gärna! Hur upplever ni när ni frågar de som åkt ett tag? Spelar vi coola? Säger typ “gå en kurs” eller garvar o säger “De’ e bare å åk” eller får ni den info ni vill ha.

Vad jag efterlyser är den attityd som finns i tex fallskärmshoppningen dar alla som varit med ett tag ofta går fram till “whuffa’s” (rookie) o kollar om man har koll på saker o ting. innom jusst fallskärmshoppningen är det verkligen “better safe than sorry” som gäller. Samma resonemang borde gälla innom kiteing. Det kan räcka med att man ger tips om bra riggningsmetoder till hur man sätter en KGB.

Det är en öppen attityd jag vill åt där ingen inte frågar för att det skulle finnas något slags socialt hinder, typ för-cool-för-att-fråga-jargonger.

Jag vet själv hur det e när det e fladdör i flaggan o man jusst har riggat o man e surf-kåt o vill ut fort som fän o att det kanske kan uppfattas som bad attitude ifall man dissar nån som frågar. men RESPEKT till de som frågar istället för att köra trail and error! Det skall vi veta!

Det är ju sorligt ifall nån råkar illa ut för att information eller är “otillgänglig” men odlar man en soft attityd om informationsspridning (Detta börjar låta som en predkan från RSFU wink.gif)så är nog mycket vunnet. Vet inte hur det ligger till på attitydfronten så det e därför jag undrar. Kanske existerar mitt utopia redan. smile.gif

Thats my två pieces

Nu skall jag på Stockolm Kitesurfklubbpartyyyyyyyyy (RÖÖÖÖJ!) så jag pallar inte att skriva mer… See u on da water dudes and dudettes.

Rip in Peace
    Niklas Stahre

Sida 5 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteolyckor…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.