Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kiteolyckor…
-
Svar till:
Vad jag efterlyser är den attityd som finns i tex fallskärmshoppningen dar alla som varit med ett tag ofta går fram till “whuffa’s” (rookie) o kollar om man har koll på saker o ting. innom jusst fallskärmshoppningen är det verkligen “better safe than sorry” som gäller. Samma resonemang borde gälla innom kiteing.
[/ QUOTE ]
Ha ha… inom fallskärmshoppningen så hjälper dom erfarna bara brudar får att försöka doppa och håller efter alla killar av rädsla att dom ska bli bättre än dom själva.LA kallas ju inte LA för inget…
-
Det språk du nu startat Niklas är ett i rätt riktning.
Att just äldre mer erfarna “riders” tar sig lite extra tid och ger lite tips åt rookies tjänar noga alla på.Om man ser en rookie fumla runt med linor etc. så är det bara att inleda en konversation om lite basics. Man behöver för den sakens skull inte ge snubben en kurs, utan bara just snacka lite säkerhet.
Som det är nu så är det ibland “mind your own buissness” på typiskt surt vis. Folk talar inte med varanndra utan håller sig till sin grupp av vänner där de känner sig trygga.Mer öppenhet mot vem som helst även åskådare alltså, så blir alla mer förstående och riskmedvetna.
/Snacka med hunden.
-
…mer brudar som kitar och fallskärmshoppningens hjälpattityd fungerar…
Incidentraporter till en Riksorganisation vore inte dumt allvarligt talat. Men å andra sidan, ska det då införas Kite-licens då eller…
-
Svar till:
Svar till:
Vad jag efterlyser är den attityd som finns i tex fallskärmshoppningen dar alla som varit med ett tag ofta går fram till “whuffa’s” (rookie) o kollar om man har koll på saker o ting. innom jusst fallskärmshoppningen är det verkligen “better safe than sorry” som gäller. Samma resonemang borde gälla innom kiteing.
[/ QUOTE ]
Ha ha… inom fallskärmshoppningen så hjälper dom erfarna bara brudar får att försöka doppa och håller efter alla killar av rädsla att dom ska bli bättre än dom själva.LA kallas ju inte LA för inget…
[/ QUOTE ]
Och du har förstås hoppat mycket skärm eller?
jag körde en säsong i Cirrus och det var en skitskön stämning som till och med spöar stämningen i klättersveriege 90-94 (det var tiden innan alla fräcka adrenalin-coola killar köpte rosa tights och klätterrep pg.a reportage i åka skidor mm).
Det finns alltid gnällspikar, men i hopparkulturen har man insett ett och annat tex att vissa som kör mer än de tänker skadar sporten så mycket att de bör groundas , som aktiv w-surfare ser jag att den attityd som verkar sorgligt utbredd bland de “coola hippa” anarkistiska (läs de som inte har koll och struntar i konsekvenser) kommer att ställa till det för alla sjyssta, seriösa kitare, liksom att vi w-surfare riskerar att dras in i de förbud som garanterat kommer.
Som instruktör inom klippklättringen skickade jag ibland hem folk från kursen efter en halvdag, om de inte orkat läsa den obligatoriska teorin innan helgkursen eller om de uppvisade en felaktig, ansvarslös attityd (typ glodde på blondinen istället för att säkra sin försteman).
Detta innebar givetvis att de fick pengarna tillbaks och att respekten för vad man höll på med stärktes bland de 92% som skötte sig.
I de klubbar som jag varit aktiv i inom klättringen fanns egentligen 2 viktiga frågor:
1.Access: utan klippor(läs vatten kitare), kan man lägga ned
en lokalt accessansvarig kan prata med landägare(ge dem en gognac till julen) och få papper på tillgång. Men det funkar inte utan:
2. Säkerhet: genom att ha säkerhetsansvarig person i klubben kan man ta tag i vissa frågor och kanske gå ut i press och förklara att de flesta olyckorna uppstår pga. dåligt omdöme felaktigt vald kiteplats el. dyl. Samt ta tag i “issues” som att folk behöver träna på vissa saker precis som i skärmhoppningen. Med hjälp av dessa tröningar förblir obehagliga situationer obehagliga och utvecklas ej till allvarrliga olyckor/dödsfall.I vilket fall som helst:
Just nu är det mycket orutin, okunskap, attityd och brist på kultur som gör att incidenter utvecklas till olyckor.
Evolutionen kommer fixa en självsanering att uppstå på samma sätt som i andra nya “häftiga sporter genom:
1. Man blir visare efter incidenter/olycksfall folk delar erfarenheter (incidentrapport och säkerhetskurser.
2. Organisering klubbar, RF mm
3. Certifiering av INSTRUKTÖRER och Intruktörerna skall inte släppa igenom tanklösa idioter som inte heller skulle klara av ett vanligt körkort. Utan detta intyg från kurs får man ej rigg. Det krävs GUTS från instruktörerna att skicka hem olämpliga personer (man får mycket kritik i början, men i långa loppet känns det bra att veta att man tagit sitt ansvar), även om man får ge tillbaks en del av kursavgiften.
4. access -att det jobbas på att fixa stränder för kite (där man badar på egen risk).
5. efterhand uppstår en mognare kultur runt kite och den blir bra och kommer vara kitesportens främsta tillgång om några år -
Bra inlägg, dock är Backe en van hoppare! Men mina erfarenheter från dykning och klättring är de samma!
att det är viktigt att de aktiva visar på en väg innan sporten totalförbjuds! Dock är och förblir jag motståndare till att människor inte skulle få lov att kita utan cert, och ej köpa utrustning! utan som i klättringen, tillåt alla att utöva sporten men “tagga” ner extrem sports stämplingen,
vilket vi har lyckats med inom klättringen.
Vill ej heller ha certifiering enl. dykningens idustriella modell( padi ej cmas), Dyra Instruktörskurser= dyra kurser för den enskilde= snabbutbildningar för att få in pengar!
Man kan rent teoretiskt bli Padi Instr. efter 15-20 egna dyk! tycks vara på väg dit i Kite oxå! Jmfr. Klättrings instr.
Men för att citera Moderaternas gamla val slogan:
Frihet under ansvar! det är nog den väg man skall välja, vi har lyckats inom klättring, det går här oxå! Mvh Bengt N http://www.skid.nu -
Good point…
Nivån på instrukörer varierar kraftigt! å ena sidan finns det IKO instruktörer som gör sitt yttersta för att skapa säkra kitesurfare (och ändå kör dom in i cement pelare *ler* sorry Mr.A men det är ett bra exempel) å andra sidan finns det instruktörer som håller sina kurser på en strand med 10 000 badgäster en bra dag (och inget händer)…
Det är lika mycket en ekonomisk grej, genom att hålla kursen på ett ställe där det är mycket folk får man fler kurser, samtidigt ger man ett dåligt exempel för kan du lära dig där så är det väl klart att du kan segla där sen? jag måste säga att det är inte nödvändigt, jag har inte jagat en kurs och vatt överbokad hela sommaren! ingen reklam ingenting… bara genom kiteshoppar som folk har ringt och velat köpa drakar av som i sin tur har sagt att dom måste gå kurs först, villket är en sund inställning.
Sen klagas det på att en kurs kostar 1500:- SPÄNN ! för 5?timmar! hur mycket är 1500;- när du kan lägga 15000 + på en utrustning?
Nästa fråga är hur säkra och duktiga kitesurfare kan man utbilda på 5 timmar? som en enkel jämförelse med en liknande sport, hur långt tid tar det att lära sig dyka? klättra? skatea? snowboard, wakeboard eller varför inte W-surfing?Det är inte bara förbund/föreningar regler mm vi behöver det är krav på kurserna/instruktörerna! menar inte tvång nu för man kan inte tvinga någon… men tänk så här istället, är du redo att riskera din kropp eller dit liv eller i absolut värsta tänkbara fall någon annans? eller varför inte vill du va killen som fick kite totalförbjudet i hela sverige? och detta gäller inte bara dom som vill börja kitea utan alla som håller på med kite!
Hårda ord men någon måste tydligen säga dom…
//Pan
-
Håller med! för att sammanfatta mina synpunkter:
1. ställ krav på instruktörer, med utbildningskrav som är adekvata ( se tidigare jmfr. dykning padi kontra cmas)
2. Instruktörerna om några måste vara de första att dämpa extrem sports stämplen, Var ute och gick med min dotter på en strand i en stad, låt oss kalla den H-stad, där vi plötsligt hamnade mitt i en kite skola med massa flygande drakar bland de lekande barnen, COOLT!
3. Olyckor kommer alltid att hända, utan man måste söka någon skyldig, kanske inte finns någon, men man kan alltid lära sig av dem
4. Jag har lärt mig den hårda vägen, att en kurs är bara början till ett långt lärande ingen slutprodukt, som man brukar säga på klätter kurser man lär sig handha utrustning, men klättring lär man sig så länge man håller på! Detta förhållningssätt tror jag skapar en viss form av ödmjukhet inför sitt eget kunnande och tingen!
Men syvende och sist skulle skulle jag vilja citera en klättrare, Ron Kauk, om varför han klättrar ” att det är hans räddning undan en mer och mer materealistisk, och regelstyrd värld” och det sammanfattar min inställning till alla dessa typer av sporter, klart köper ingen av mig kan jag inte vara materealist! tänkte inte på det.
Med Vänlig HälsningBengt Nilsson http://www.skid.nu
-
Grymt bra synpunkter tycker jag. Själv é jag verkligen nybörjare men med hyffsat omdöme (tror jag), och det är skitviktigt att alla potentiella kitare får höra precis det du skriver PAN!!! då det verkligen kan gå käpprätt åt h…
En annan parallell; För utomstående anses ju svart bälte va’ enormt erfaret inom de flesta kampsporter. I t.ex. karate betyder det “godkänd elev”, varken mer eller mindre!(synpunkter Melker… Har förövrigt just fått en japansk avhyvling ang. hur dum jag är som inte insett min “gubb-status” då jag sparkat sönder båda meniskerna ) Alltså, fortsatt ödmjukhet är en förutsättning för vidare utveckling oavsett hur bra man är. Kiteinstruktörer behöver kanske inte åka som gudar men omdömet måste va på plats, och jag tror precis som tidigare klättrings-skribent att elever utan “huvud” bör skickas hem.
Nästa grej, Herr Allsmäktig, borde kanske va’ att samla alla konstruktiva synpunkter på denna tråd & skapa något STORT…
/JOnas
http://www.kitesurfing.se -
Tycker att vi börjar få ihop lite matnyttigt nu. Många har haft kloka saker att komma med.
Nu är frågan hur skall vi ta detta från att vara vackra ord till att verkligen få ned antalet olyckor. -
Om detta med attityd mellan erfarna och nybörjare…
Jag trodde när jag började (började själv, känner ingen som åker) att de erfarna surfarna skulle komma fram och hjälpa en på traven lite. Jag menar, det syns när man är nybörjare eller hur…
Jag antar att den hjälpen måste man betala för.
Men jag vill inte klaga på nån nu, jag har träffat flera trevliga kiteare, men ingen vill riktigt se till att allt är som det ska.
-Ha de gutt- -
Svar till:
Är det någon som vet hur det gickl med honom?
[/ QUOTE ]
http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=&Number=156594&page=1&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1
-
Inlägg raderat av KiteKonfMaster
haha skojja baraTror det är helt lungt på fronten med att förbjuda sporten..
men dock att förbjuda vissa ställen tror jag vi inte kommer undan..
en rolig jämförelse är skidor..
hur många Tusen tusen tusen skadar sej inte Eller dör för den delen när dom åker skidor… där är ingen jävel som har nått cert…och inget är förbjudet.. jag får åka skidar varfan jag vill… tror det är chill
Logga in för att svara.