Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kiteområden i Skanör/Falsterbo (karta)
-
Kiteområden i Skanör/Falsterbo (karta)
Publicerad av stellan på 4 oktober, 2004 vid 06:23Hejsan
Lennart Karlsson på Falsterbo fågelstation har hjälpt oss med att ta fram en karta över vilka områden det går bra att kita på utan att vi ska störa fåglar och fågelintresserade. Ta del av kartan och sprid informationen. Detta är ett bra initiativ och kanske början till en sund dialog så spar onödiga kommentarer till andra trådar än denna.anonym-anvandare svarade 19 år, 10 månader sedan 19 Medlemmar · 44 Svar -
44 Svar
-
Jag tycker det ser bra ut förutom att Tippen hade ju inte varit fel att få kajta på…
-
Det va ju ett väldigt bra initiativ, han har ju iofs inte snålat på fågelutrymmet.
Jag säger, tillbaks till förhandlingsbordet. Ta med nån anka eller nåt som ni kan hota att rycka fjädrarna av om han inte sammarbetar… -
Du ladda upp fel karta. Det där är den superhemliga secret-spot-kartan
nic
-
Bra initiativ Stellan!
Undrar lite om kartorna:Är det verkligen så att dom inte vill att man ska kitea direkt söder om hamnen (i havet alltså)? Det kan inte vara en liten miss från deras sida?
/KAlle -
Som jag ser det så är det så att alla nu förekommande spots för kite är borta enda som är kvar är en sida av Skanörs hamn.
Inget uppmuntrande direkt!
Får ju verkligen hoppas att det inte blir något av det förslaget dom har ju måkläppen nu det får väl räcka tycker jag.Lite ge och ta får det väl vara detta förslag är ju samma som att förbjuda hela näset!
Hur fan kan dom ha fått lägga så många golfbanor riva upp och förstöra naturen som dom gjort sen skall några enstaka kites någon gång då och då total förbjudas verka ju helt sjukt ju!
Skulle vara kul att prata med någon kiteande fågelskådare som kan se mer opartiskt på det hela tror inte ett dugg på att några enstaka kites vid ett ytterst fåtal tillfällen om året skulle kunna skrämma iväg alla fåglar ifrån näset.
Dom vänjer sig vid kitesen precis som dom vänjer sig vid allt annat runt omkring dem.
Tar ju inte så många gånger för fåglarna att konstatera att det är något helt ofarligt. Vilket det ju är för fåglarnas skull.
-
det enda stället som man kan köra isf under badsäsong är ju höllviksstrand. fan vad tur att det blåser så mkt nordlig vind under sommaren också, å att det finns så vettiga riggningsytor där också
RÖÖÖÖÖÖÖV
-
Mycket bra Stellan! Det hade iofs varit bra om vi kunde förhandla oss till ett begränsat område vid tippen annars finns det inget bra område att köra på vid nordost, vilket säkert medför att folk kommer köra där ändå. Man tycker att det borde vara förhandlingsbart, annars så blir det fågelskådarnas förslag rakt av. Lite konstigt att precis söder om badhytten är med oxo. Är det någon som har framfört våra önskemål?
-
jag snackade me en snubbe i skolan ida. typ från kommer faen inte ihåg va de mecket han ko från hette men de fungerade typ som natyrskyddsföreningen.. hörde med honom vad han tyckte.. han sa typ att det va klart att vissa fåglar vänjer sej vid kitearna men att viss inte gör det typ de som bara är där några dar men han tyckte man skulle kolla om där finns kiteare på de ställen där de fåglar bor egentligen för alla vänjer ju sig.. han sa också att 3-400 meter lät ganska orealistiskt.. och att de fåglarna de rör inte uppfattar det som rovfåglar utan bara som något främmande och blir rädda de blir ju rädda för vilket främmande föremål som helst.. men vänjer sig dock..
vi snackade lite om tippen också. där han inte alls tyckte man kunde förbjuda.. elelr han menade att man kunde förbjude längre västerut så att man skulle kunna åka lite till vänster om båtarna som ligger längst bort till vänster och sen ha förbud längre bort.. sen att vi itne får kitea på måkläppen och långt norrut i skanör kunde han förstå.. med tanke på secret så tyckte han att man kanske kunde göra någon deal så att man får kitea däör vissa perioder för ornitologerna vet ju när de fåglar som det rör är där.. för övrigt så tyckte han vi skulle använda oss av tex varbergs kommun som använder kitingen som en lockande sak för turrister.. åk att man skulle deala mer med kommunen i vellinge och föröska få de att tänka lika dant.. skulle också försöka få om de nu blir förbjudet nånstans så att de kompenserar på annat sätt tex upplåter kitearea på badstranden för att vi inte kan va nån stans för att de är för mycket badgäster… blalbalba snackade ganska mycket.. men men,,
-
Bra jobbat! Men fortfarande samma problem vem det är som ska ta tag i det hela!
-
fan ludde, du skriver som en fuller dansk.
jag tänkte gått fram å pratat med några fågelskådare då jag va nere sist men hann tyvärr inte…
när dom gör en sån här karta så är det såklart precis så dom vill ha det så självklart måste det gå att förhandla lite. själv vill jag verkligen inte störa fåglarna om det nu skulle stämma att vi är ett sånt hot vilket jag inte alls tror. t ex så kan man säkert förhandla med tider, ganska logiskt att det kräver mer plats då en jävla massa flyttfåglar ska käka upp sig innan fortsatt resa. men detta e ju bara nån v eller 2 höst å vår väl?
å vad det gäller tippen så tror jag faktiskt inte att det gör så mkt om vi använder en ganska liten bit till vårt surfande. om nu inte fåglarna alls tål oss å aldrig lär sig så är det grymt stort för dom att söka mat på andra ställen i bukten. -
fan pjoter du håller ju på att bli Mr milles lillebror duktig.
-
sånt jäkla käbbel om att det ska förhandlas hit o´ch dit. har alltid levt efter det gamla ordspråket; “förhandla aldrig med fågelskådare.”
Logga in för att svara.