Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteområden i Skanör/Falsterbo (karta)

• pjoter

Medlem
    4 oktober, 2004 vid 18:03

håller på att bli…..?
    jag har vart bror duktig sen jesus gick i kortbyxer.

men du vet de e så när man e från den ansvarsfulla generationen med straight edge å allt.

• dirk_diggler

Medlem
    4 oktober, 2004 vid 18:06

ansvarsfulla generationen? *buhostbuhuhollshit*

• pjoter

Medlem
    4 oktober, 2004 vid 18:10

mmm.. du vet veganrörelsen, kamp för lika rättigheter å sånt.. mitten slutet på 90 talet va det hårda sånna rörelser i sverige..
    fast skåne kanske inte räknas in där?

• zoolander

Medlem
    4 oktober, 2004 vid 21:26

tur att man inte bor kvari det kalla skitlandet! laugh.gif grin.gif

• brickan

Medlem
    5 oktober, 2004 vid 10:39

Störa flyttfåglar va det dummaste jag har hört dom kommer ju flygande så nära draken att man är rädd att dom flyger in i den.
    Flyttfåglar bryr ju sig inte ett skit det måste många ha sett så här års.

• pjoter

Medlem
    5 oktober, 2004 vid 11:20

grejen e väl kanske att vi ser en flyttfågel som flyger nära å drar slutsatsen att dom blir inte rädda. men fågelskådarna ser att det bara är den å den arten som kommer nära medans alla dom andra håller sig på avstånd. alla fåglar e ju inte lika precis. har inte så många tjädrar i stan t ex.

• luuddee

Medlem
    5 oktober, 2004 vid 12:30

nä exaKt

• anonym-anvandare

Medlem
    5 oktober, 2004 vid 17:19

birds.jpg
    Vad e det för fel på fåglarna i skanör/falsterbo ??
    så här ser det ut i Fortuna !!!!

• gogga

Medlem
    5 oktober, 2004 vid 17:26

Är inte den där bilden tagen i Skanör? wink.gif tongue.gif

• kaiser

Medlem
    5 oktober, 2004 vid 17:42

Om int mitt öga ser helt fel är det kanadagäss som e ute o vädrar morgonluft. Gässen kanske inte direkt räknas till de flyttfåglar som stannar till nere på näset under några dagar för att äta upp sig för att klara den långa flygturen till havs.

The Cow

• anonym-anvandare

Medlem
    5 oktober, 2004 vid 19:51

Jag har försökt följa debbated om ett eventuellt föbud mot kitesurfing pa näset och det finns vissa saker jag har svårt att förstå i fågelskådarnas argument.

De hävdar, fåglar stör up till 300-400m fråm var man kitar. Detta borde inte vara ett problem. Kuststräckan på näset är runt 27 km, eller mer. Kiting sker oftast bara på en eller ett fåtal spots vid en given tidpunkt (vindriktning). Detta betyder att flyttfåglar har 95% av näset till sitt förfogande även med kites.

Det torde vara troligt att de flesta fåglar även söker sig till läsidan vid hård vind.

Fåglar som häckar torde befinna sig oå land???

Appropå kartan, är inte området vid “tippen” utanför fågelskyddsåmrådet (ref. “Blå karta” 1:100 000)? Om så är fallet borde det vara betydligt svårare att införa ett förbud.

Skicka gärna bilden med fåglar och kite till Sydsvenskan..

• luuddee

Medlem
    5 oktober, 2004 vid 21:08

det borde dem ju göra de flyttar ju .. elelr bor de här alltid nä de flyttar faen hit lite då å då..

• anonym-anvandare

Medlem
    5 oktober, 2004 vid 21:17

Vafan fåglarna stör ju mig också ju! Jag tror det är samma jävla mås som har flugit in i mina linor tre gånger här uppe på Torö, men inte förbjuder jag honom för det. Vissa kallar det ömsesidig respekt, jag kallar det kärlek.

• anonym-anvandare

Medlem
    6 oktober, 2004 vid 14:41

Lennart Karlsson har tagit en rövare. Killen gick antagligen in och hämtade en karta på ställen där man NÅGON gång skådat ett fjäderfä. Är detta ett seriöst förslag så kan vi lika gärna packa ihop och förflytta oss till sydligare breddgrader…skandal är ett ord som slår mej. Jag har inte riktigt koll på under vilken period om året detta skulle gälla men med tanke på klimatförändringar mildare väder och senare flyttningar på höst etc så är mina förhoppningar inte särskilt höga. Jag skulle vilja se en utförlig (oberoende) studie om fåglars och sälars beteende vid visuell kontakt med kites. Själv har jag ingen erfarenhet av fåglar i hastig flykt (det ska tilläggas att jag inte tillhör den högre skolan och kite+strandkontakt med mej själv i släptåg är inget okänt begrepp..möjligtvis ökänt). Å andra sidan har jag hört historier om orädda sälar som åskadat kitare. är inte sälen fullt kapabel att dyka och fly om den skulle känna sig skrämd??? Kan det inte vara så att det är någon sur kommunal-gubbe från ljunghusens golfklubb som har ett finger med i spelet?? Vad vi borde göra är att lansera sporten som en överklass-sport för väldigt rika och fina män/kvinnor..det skulle nog få dem på andra tankar laugh.gif

• pjoter

Medlem
    7 oktober, 2004 vid 00:22

hummm..
    vad de gäller sälar så e dom ju grymt skygga oavsett vad de gäller människor, båtar eller (troligtvis drakar). är ju uppväxt på bohuskusten där det körs sälsafarin ungefär hela sommaren för turister.
    å sälarna är fortfarande ganska skygga trots att dom träffar människor så ofta.
    klart att individerna som spelar golf är med på detta.. hade det bara lyssnats på fågelskådarna där nere hade det inte byggts en enda golfbana. men nu råkar det ju va så att denna grupp av människor som har det gemensamma intresset golf ofta har väldigt mycket att säga till om och då är de ju mkt lättare att skylla alla störda fåglar på kitare än på sig själva.

sådär. nu ska det väl vara mer politiskt korrekt hoppas jag!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteområden i Skanör/Falsterbo (karta)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.