Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteområden i Skanör/Falsterbo (karta)

• stellan

Medlem
    7 oktober, 2004 vid 05:32

Det var detta jag var rädd för. Med denna nivå på diskussion förtjänar vi nästan ett kiteförbud där nere. Fattar ni inte att jornalister mm hämtar sin fakta och uppfattning i ämnet på just detta forum.

Klart vi stör fågellivet om vi surfat i ett fågelområde. Det vet alla som tagit upp en kite i område med mycket fågel. Frågan handlar om hur olika intressen ska samsas. Nu är det vi som gör bort oss. Pinsamt. Nu hoppar jag av denna tråd för denna gör mer skada än nytta. Ångrar att jag skapade den.

• pjoter

Medlem
    7 oktober, 2004 vid 08:26

och vad får dom för uppfattning som är så farlig?
    att vi är många människor som tycker det är ganska irriterande att golfbanor får byggas överallt? skulle det användas som argument mot oss så skulle det användas mot majoriteten i de flesta kommuner. har knappt råd med nån knatteidrott men likförbannat står det en ny glänsande golfbana utanför varenda liten by.

eller är det de att stockholmare som generell grupp inte är omtyckta av ortsbefolkningen på de ställen där dom turistar? det borde dom nog veta får jag hoppas.
    sen vet jag inte riktigt vad mer som är så hemkst förutom det faktum att jag drack vin på en onsdag vilket jag hoppas att man fortfarande får göra.

• stellan

Medlem
    7 oktober, 2004 vid 10:53

Åsikter om utbyggnad av golfbanor kan man ju ha men att tro att man kommer närmre en lösning genom generaliseringar och angrep på olika intressegrupper är ganska korkat.

“dessa fåniga nissar med störda sexualvanor som måste hålla i långa klubbor och slå på vita bollar regerar där nere bla bla bla”.

Mycket smart?? – men fattar du inte det så vill jag be dig att hålla dina åsikter för dig själv, för min och andra kitares skull. Vi vill ha möjlighet att kita i Skanör/falsterbo i framtiden. Dina angrepp motarbetar oss.
    Over and out.

PS Det är skillnad på Åsikter och Påhopp

• pjoter

Medlem
    7 oktober, 2004 vid 11:18

så. nu är det fin fördomsfri svenska utan ett enda påhopp tror jag.
    känner mig mkt bättre nu när jag blivit politiskt korrekt.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 oktober, 2004 vid 12:41

Känner lite att alla verkar vara amatör-ornitologer. Själv försökte jag leta lite fakta att grunda argument till vår fördel på. Detta vara lättare sagt än gjort, ornitologi är en djungel (häcknings-tider/flyttningar/bo-lägen mm.) och vad jag förstod så kan runt 170 olika arter (säkert ett tal i underkant, men det var vad det stod) fåglar räknas varje gång det är tid för deras flytt, dessa involverade enligt min förståelse inte bara fåglar som normalt häckar på näset utan räkningen är också av betydelse för kännedom om bestånden norröver. Detta är klart viktigt inte bara för ornitologer utan även för andra grupper som sysslar med ekologi/etologi etc. Med andra ord så delar jag fågelskådarnas oro för att djurlivet ska påverkas.

Nu till kartan som en representant för fågelskådningen på näset lagt fram.Denna utgör i stort sett all kustbelagd fågelmark nere på näset. Det optimala skulle förstås vara att inte inverka på djurlivet i någon grad men nu är vi i ett läge där någon form av kompromiss måste kunna genomföras. Detta är ett par punkter som jag tycker är viktiga att hantera:

1. Vi kite-surfare är inte intresserade av hela kustlinjen.
    Endast ett par spots är aktuella så vi borde verkligen rikta in oss på dessa istället för att den andra opinionen får uppfattningen att vi tycker att allt ska vara fritt (vilket iofs kanske är sant men inte rimligt i det här läget). Personligen anser jag kuststräckor om några hundra meter på exempelvis tre-fyra ställen (tippen, badhytten, ljunghusens golfklubb)runt den aktuella kusten är godtagbart.Detta skulle då betyda att det finns cirka 25 kilometer kust över för fritt fågelliv. Personligen har jag aldrig surfat nere vid flommen och anser att detta är ett ställe som överhuvudtaget inte ska behöva diskuteras utan vara fritt från vattensport i alla dess former.

2. Vem representerar oss surfare och på vilken nivå sker detta, jag har sett folk skriva att beslut kommer överklagas men finns det någon som verkligen har tagit tag i det? Är det inte bättre att vi är involverade innan ett beslut tagits.

3. Konkreta bevis på kite-surfingens inverkan??

4. I vilken ursträckning berörs djurlivet och hur kan detta ställas i förhållande till den generella påverkan människan har på djur och natur??

5. Kan man förbjuda endast en aktivitet utan att förklara hela området naturskyddsområde. Om inte: ska de tagas fram andra negativa aspekter på den sport vi utövar så att den förbjuds i all allmänhet?

Of the chain confused.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    7 oktober, 2004 vid 14:12

Jag har tittat lite på kartan. Det rör sig om ca 35 km kuststräcka. Av dessa 35 km så godtar de 7 km. Obs: Dessa 7 km tillhör de mest folkfyllda områdena i södra sverige under sommarmånaderna. Badgäster i stora mängder och kitare är ingen bra kombination i mitt tycke.

Något som jag finner mycket intressant med kartan är att ca 6 km av den “förbjudan” sträckan tydligen inte är mer förbjuden än att de ligger golfbanor på dem. Hur kommer det sig att ett 20-tal kitare stör djurlivet mer än tre golfklubbar ? Om nu djurlivet är så känsligt så antar jag att man INTE förlänger kontraktet med LjunghusensGK (gamla banans kontrakt går ut snart,hål 19-27).

Stellan: Journalister är väldigt enögda även om de vill ge uttryck för att vara något annat. Vill de svartmåla kitare så är det inga problem, vill de ge en positiv bild så bortser de från alla dumheter och citerar inlägg i stil med dina. Så enkelt är det.

• gasen

Medlem
    9 oktober, 2004 vid 13:56

Finns det inte redan områden där vattensport är tillåtet?

• tottovich

Medlem
    10 oktober, 2004 vid 15:16

har funnits i större utsträckning.. men numera talar man bara om Höllviksstrands sidan. Det är det ända stället på näset där ingen bryr sig vad som händer på havet. men förr när vattenskidsklubben fanns då var det fritt näset runt oavsett vilken sport i princip (från undantag av svanrevet samt måkläppen).

• professorp

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 13:09

Kan meddela att det verkar som att kartan är genomklubbad på länsstyrelsen. Iaf Ängsnäset delen. Var ute på lagunen igår och fick veta att nu råder kiteförbud året om där. Rätta mig om jag har fel men har det inte varit så förr om åren att det var OK å kita så länge det inte var under några givna vår-sommar månader?
    Nu e de iaf ändring på det, och en ny skylt är uppsatt (det står iofs brädsegling och inte kiting, alltid nåt kul i eländet)
    Vet inte hur det är med övriga näset, nån som vet?
    /Kalle

• micken

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 18:30

Vad står det på skylten? Är det undertecknat Länsstyrelsen eller kan det vara några lokala förmågor som satt upp skylten?

• luuddee

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 18:39

var exakt står skylten.. tror nog itne det e länstyrelsen för mötet som ska bli av har inte blivit av än.. hmmm.. naj inget på resten av näset..

• professorp

Medlem
    26 oktober, 2004 vid 11:50

Skylten står precis där man kör in på den lilla grusvägen från golfklubbsparkeringen. De e inte nåt hemmabygge, utan är en officiell naturskyddsområdes-skylt, (naturskydd naturreservat? vet inte riktigt). Finns en karta på skylten med områden där brädsegling får förekomma inritade. Överensstämde på ett ungefär med “Stellans karta”.

• luuddee

Medlem
    26 oktober, 2004 vid 14:45

okej jeje.. men köra in på grusgånggen slka man iaf inte göra utan snällta parkera på golfbanans parkerinbg och gå..

• anonym-anvandare

Medlem
    29 december, 2004 vid 19:20

443trfesdv

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteområden i Skanör/Falsterbo (karta)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.