Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitepaket eller lösa delar?

• Kitepaket eller lösa delar?

Publicerad av humpere3 på 8 juli, 2012 vid 21:26

Tjena jag har lite frågor här till er som är betydligt mera kunniga.

Om jag precis ska börja ska jag titta på paket med hela kittet eller håller de allmänt högre kvalité att

köpa enskillda delar. Vad ska jag som helt ny välja då och var kan jag köpa det från?

Har seglat ca 2 år tidigare optimist, laser standard, laser 4.7. Kan jag då helt enkelt läsa mig fram till hur jag sätter ihop utrustning eller

måste jag gå en någorlunda dyr kurs för att lära mig? Har bara 2 veckors semester i sommar och tänkte sätta de mesta på just kitesurfing om jag hittar

en bra kite m.m.

Går det att använda samma kite för bräda om jag senare vill testa det eller är de strikt för vatten bruk?

Så söker något med bra balans på pris och prestanda utan att de drar iväg. Går ju senare att köpa nytt om man tycker att de behövs bättre.

Är för övrigt 75-80kg långsmal så då borde väl enligt vad jag läst 12m2 vara bra storlek?

Tack så hemskt mycket för alla svar!

MvH,

Jonatan

pjoter svarade 12 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • sandstroem

Medlem
    8 juli, 2012 vid 22:13

Bra att du tänker gå kurs. Jag vill rekommendera dig till http://olandkitecenter.se då jag själv gick där. Jag vet inte var du bor men har du semester så kan du ju säkert röra på dig. Samtidigt som Öland är ganska vindsäkert. Du ska ju givetvis gämföra priser och så vidare, men jag tror ölandkitecenter är bland dem billigare. Där ingår boende och två underbara frukostar på vandrarhemmet strandnära. Som sagt så gick jag där och jag kände mig trygg efter detta. Vad det beträffar utrustning tycker jag du ska prata med den instruktör du hamnar med. Med vänlig hälsning, Kristoffer.

• pjoter

Medlem
    9 juli, 2012 vid 07:03

Gå en kurs!

Funkar såklart att lära sig utan kurs precis som det går fint att lära sig dyka, hoppa falltskärm, köra bil och flyga flygplan utan kurs. dock är det kanske inte världen bästa idé, varken för dig själv eller andra.

Kitesurfing kan inte jämföras med segling, vågsurf eller vindsurf på den punkten. Här sitter du fast i en drake med ungefär samma segelyta som en mindre segelbåt och har du ingen koll kan det gå riktigt illa.

Vart bor du någonstans eller vill köra din kurs?
    Vi kör kurser i skåne, halland och på öland, det är framförallt här vi har riktigt bra stränder för att lära sig kitesurfing.

När det gäller snowkite som jag gissar du syftar på så funkar det fint med samma kite som för vattenbruk. Iaf om du bara tänker glida runt och leka på snön. Ska du ge dig på långturer bör du ha en foil, finns både som funkar för vattenbruk och enbart landbruk. Men för att bara leka runt funkar en tub som sagt också helt ok på vintern.

Storleken på kiten låter rätt, men beror på vart du bor och vart du planerar att köra.

Tänk också på att du kan nog inte räkna med att du kommer bli helgrym i sverige på 2v semester mitt på sommaren. Har du otur blir det högtryck och kommer inte blåsa ett dugg på de två veckorna. Utan en bra lättvindskite så är det höst, vinter och vår som är bäst för kitesurfing (även om juni iår varit grym för kite).

• lima-ko

Medlem
    9 juli, 2012 vid 07:31

Överlag kommer du få en bättre deal ju mer du köper, oavsett om du köper nytt eller begagnat.
    Utrustning gör du bäst i att diskutera med din instruktör, du kan ofta också få bra rabatt på kursen om du köper en komplett utrustning av skolan du går kurs med.

Annars är begagnatmarknaden stor och bra här på Surfzone, gå inte för gammalt (ca 2010 och framåt) och kanske ingen hardcore C-kite om du inte vet med dig att du ska börja köra wakestyle/freestyle så fort du kan ta höjd och vända.
    Sök lite här på forumet, finns en del bra guider angående val av drake, Gustys samt Kitestokeds med flera.

• viktor77

Gäst
    9 juli, 2012 vid 07:32

Kitesurfing har sjukt brant inlärningskurva. Om du skulle få vind varje dag under de där 2 veckorna skulle du nog vara uppe och köra, om också spoten du körde på var bra och du fick bra instruktioner, dvs från utbildad och erfaren instruktör. Att försöka själv på en dålig spot (djupt, vågor, dålig vind) och utan instruktör är i princip lönlöst. Och du lär inte få bra vind varje dag, speciellt inte på sommaren.

Jag har också hållit på med segling tidigare (Optimist, E-jolle, Laser, J29 och större båtar) och även vindsurfing, men kitesurfing är något helt annat. Kiten är inte som ett segel, du har en kraft som går uppåt. Du måste tänka på säkerheten betydligt mer. Även i lugna förhållanden kan ett litet misstag snabbt leda till en olycka. Och det sker snabbt. Men du har en fördel i och med att du hållit på med jollesegling och säkerligen då är vattenvan.

• milkman

Medlem
    9 juli, 2012 vid 10:32

Vart bor du? Det har mycket med valet utav kite att göra..

Vi har inga egentliga paket utan ger istället en bra rabatt när du gått med någon utav våra anslutna instruktörer. (kan betala för kursen i stort sett). Sen hjälper vi dig hitta utrustning som passar både dina ambitioner och plånbok. Gör vi fel så får du byta! 🙂

Kika här för anslutna skolor: http://surfbussen.nu/kitesurfskola-aktiviteter/
    Samma sida har också en hel del info om vår utrustning etc.
    Självklart så får du gärna ringa oss så kan vi guida dig till vad du vill tänka på… Det kan du sedan applicera på valfri tillverkare..

Om du kommer från jolle, du ska inte satsa på OS om några år då? http://surfbussen.nu/produktguide/course-racing-bansegling-med-kite/

• humpere3

Medlem
    9 juli, 2012 vid 12:37

Tack så mycket för alla svar. Bor i stockholm och har som sagt lite tid överlag.
    Förväntar mig inte att bli duktig på 2 veckor utan mera lära mig lite grunder.

Finns de någon kurs någorlunda nära stockholm 15-18/7 så skulle de vara bäst.

Kommer förövrigt spendera min tid på Åland sedan, högs antagligen.

• lasurf

Medlem
    10 juli, 2012 vid 15:13

Bra kitepaket köper du på http://www.lasurf.se efter du gått kurs vi kör kurser i skåne göteborg öland umeå

• pjoter

Medlem
    11 juli, 2012 vid 09:08

När det gäller kurs, Kolla med Johan http://www.chohoo.com om stockholm.

Alternativt smiter du från den där byn på baksidan och går en kurs på gotland, öland, västkusten eller i skåne. Det är på dessa platser de flesta skolor ligger och det finns en anledning, även om just sandhamn ska vara helt ok.

Gå kurs å hör då med din instruktör om kitepaket. Kan finnas både nya och beg med rabatt om man gått kurs. alternativt så kan instruktören hjälpa till med att tipsa om annan beg.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitepaket eller lösa delar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.