Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kitepsykot i träslöv

• pedersen

Medlem
    21 augusti, 2009 vid 21:58
    getwet;569215 wrote:
    Jag tror du tänker på Arto Kantojärvi….Det är väl finsktklingande om något.

Brädan som är på min profilbild (Easy board) köpte jag av Arto typ -84. För tre-fyra år sedan konsultade han hos oss på jobbet (Getinge AB). Jag kände inte igen honom. Han hade växt, om man säger så……:wink:
    Hade lagt ner surfingen helt. Undrar om inte han snackade något om kite.

• surfslusken

Medlem
    22 augusti, 2009 vid 06:00
    andersbq;569122 wrote:
    Först var det platta brädor, konkaver, bottenkurvor, outlines. När alla andra byggde PU-skum och polyester byggde han med frigolit, sandwich, kol och epoxi.
    I början av 90-talet började han göra kortare men väldigt breda brädor för bansegling som saknade centerbord, men hade fenor på 60-70 cm…
    jag har förresten ett Guy-segel med väldigt bred mastficka sytt på 80-talet

Och??? Sen kom visst tiden inte bara ikapp utan flög förbi! Uffe Larssons byggen va ju oxå grymma en gång i tiden, precis som hans Mercor,BO stereo, ormskinnsboots mm. Både gaphals Guy o Uffe skulle mkt väl kunna varit legender inom svensk windsurfning, men den totala avsaknaden av ödmjukhet hos dom gör att de bara blivit ett par patetiska föredettingar!

• oscar

Medlem
    22 augusti, 2009 vid 07:16

Nej det var Mattias Holmberg som shapade de oranga åt Mistral.

• andersbq

Medlem
    22 augusti, 2009 vid 07:27
    surfslusken;569293 wrote:
    Och??? Sen kom visst tiden inte bara ikapp utan flög förbi! Uffe Larssons byggen va ju oxå grymma en gång i tiden, precis som hans Mercor,BO stereo, ormskinnsboots mm. Både gaphals Guy o Uffe skulle mkt väl kunna varit legender inom svensk windsurfning, men den totala avsaknaden av ödmjukhet hos dom gör att de bara blivit ett par patetiska föredettingar!

Uffe var världsklass på att kopiera & laga snyggast men kom med ett enda nytänkade (bortsett från att samla på opel/mercor/ormskinn/HD finansierade av ett surfvandrarhem & försäkringsbolag & kommunbarter).

• gammel-ippa

Medlem
    22 augusti, 2009 vid 08:25

(bortsett från att samla på opel/mercor/ormskinn/HD Och gitarrer 🙂

• surfslusken

Medlem
    22 augusti, 2009 vid 09:28
    gammel wrote:
    (bortsett från att samla på opel/mercor/ormskinn/HD Och gitarrer 🙂

Nu ska du inte dra i gitarrerna i de här! Till skillnad från allt de andra e de en MKT vettig sysselsättning, Uffe o jag har likadana Ibanez goldtops från -73:)

• kinabalu

Medlem
    22 augusti, 2009 vid 09:31
    getwet;569215 wrote:
    Jag tror du tänker på Arto Kantojärvi….Det är väl finsktklingande om något.

Legender som Guy, Arto, Göran Göransson, Tomas P, Johan Salén och några till spottar man inte på. Dom har betytt mycket för surfet i Sverige och den radikala utveckling som skett.
    Tyvärr har väl Guy just nu gått över på fel sida…….:wink:

Japp, Arto Kantojärvi var det! Helt galen på startlinjen… Han verkade dock vara lite mer ödmjuk ”utanför plan”.

Jo, det finns en hel del svenska legender som gjort mycket för sporten. Tomas Persson var den första stora surf-idolen, när man som finnig tonåring gjorde sina första head-dips på farsans gamla Beach Board. Köpte en Sea Wind våtdräkt av honom på båtmässan, som jag bara älskade. Inte för att våtdräkten var så speciellt mycket bättre än något annat, men den var ju köpt av självaste Tomas P!! 😉

• bohm

Medlem
    22 augusti, 2009 vid 11:57

namedropping….

Jag har sett Ragges (ragges windsurfing och entreprenad) snus i grodperspektiv. Läppen var som ett parasoll över oss barn…

• jason66

Medlem
    22 augusti, 2009 vid 14:16
    bohm;569340 wrote:
    namedropping….

Jag har sett Ragges (ragges windsurfing och entreprenad) snus i grodperspektiv. Läppen var som ett parasoll över oss barn…

Läppen är inte mindre nuförtiden kan jag tillägga, han vakar alltid över oss när vi kör i landlake.

• crash151

Medlem
    23 augusti, 2009 vid 17:36
    jason66;569348 wrote:
    Läppen är inte mindre nuförtiden kan jag tillägga, han vakar alltid över oss när vi kör i landlake.

Flyger han fortfarande runt i sitt “flygplan”? Hehe…

• gammel-ippa

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 14:51
    surfslusken;569318 wrote:
    Nu ska du inte dra i gitarrerna i de här! Till skillnad från allt de andra e de en MKT vettig sysselsättning, Uffe o jag har likadana Ibanez goldtops från -73:)

jo, den har jag lirat på. Har han kvar min gamle Junior?

• jason66

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 15:14
    crash151;569591 wrote:
    Flyger han fortfarande runt i sitt “flygplan”? Hehe…

självklart, men nu har han nått nyare plan med hytt och inte det som han bromsade me trädojjan mot framhjulet. Ragglanda kallar han gården, där har vi en sann legend jämfört med kitepsykot.

• getwet

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 19:49
    jason66;569782 wrote:
    självklart, men nu har han nått nyare plan med hytt och inte det som han bromsade me trädojjan mot framhjulet. Ragglanda kallar han gården, där har vi en sann legend jämfört med kitepsykot.

Det är inte byfåne kanske det ska kallas istället?:wink:

• surfslusken

Medlem
    25 augusti, 2009 vid 05:17
    gammel wrote:
    jo, den har jag lirat på. Har han kvar min gamle Junior?

Les Paul juinorn från va de typ -56 el -57?? Den lär han inte släppa förens han e barskrapad o behöver mer Turtle Nano wax till dom gamla Mecorna eller sula om ormskinns bootsen! Har han tjackat den av dej?

• gammel-ippa

Medlem
    25 augusti, 2009 vid 20:39
    surfslusken;569918 wrote:
    Les Paul juinorn från va de typ -56 el -57?? Den lär han inte släppa förens han e barskrapad o behöver mer Turtle Nano wax till dom gamla Mecorna eller sula om ormskinns bootsen! Har han tjackat den av dej?

Ja, den köpte/bytte han av mig. Det är en 56:a Jag brukar ta några riff när jag är där 🙂 Nu är det ett bra tag sedan jag spelade på skönheten

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kitepsykot i träslöv

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.