Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteresa till Protugal (Faro/Algarve)

• sourra

Member
    25 juli, 2008 at 00:06

Japp! Det är korrekt uppfattat!

• christian12345

Member
    25 juli, 2008 at 09:39
    JohanW;484973 wrote:
    så man får ha 2 väskor me sig då? en golfbag på 15kg o en vanlig på 20 kg?
    sourra;484982 wrote:
    Japp! Det är korrekt uppfattat!

Nej nej nej. Om det inte har skett en revolution helt plötsligt så tror jag att man får ha med fler grejer:

Den absolut viktigaste väskan är ditt personal item och näst viktigast är din carry-aboard.

Personal Item.
    Ditt personal item är något i stil med en laptop-väska, en kamera eller en damväska. Om man tar sin åtta-kvadratare (givet att det inte är north-grejer eller liknande drake med lattor), lägger den i en påse och suger ut luften så får den ledigt plats i ett personal-item-baggage som tas med ombord. Om man pillar lite kan man också få ner sin tunga laptop i personal item, vilket är bra då den sällan eller aldrig vägs. Jag har aldrig varit med om att personal item vägs, men jag brukar vinlägga mig om att få den att inte se så stor ut.

Carry-aboard.
    Däremot kan ditt carry-aboard vägas… Jag tror att det har hänt mig tre gånger på flera hundra flygturer så det är inte ofta – men när det händer så kan det bli lurigt. I en del fall så får man ta ur grejer (8 kg är en vanlig gräns) och i en del fall så räknar de in vikten på carry-aboard i den totala baggagevikten – och det kan bli dyrt! Det är å andra sidan ovanligt, så jag brukar proppa den ganska full.

Check-in luggage.
    Det som man inte får in i kabinen, får man packa i de x kg baggage som man får checka in (tap portugal har tydligen 20kg i Europa). Den här väskan är den de är petigast med så det är inte bra att fylla den för mycket.

Golf bag.
    15 kg golfbag. Om man måste ha med för mycket vikt, packa det i den här. Argumentet när de säger att den väger för mycket är “men jag har ju redan betalt MASSOR för att få den med” och det brukar funka ganska ofta, men långt ifrån alltid. Gissningsvis så åker man på att betala en gång av tre.

Välj rätt kön i kön.
    Checka in grejerna hos någon kille om det är möjligt. Min uppfattning är att tjejerna brukar vara mycket mer Hitler än killarna.

Positiv i kön.
    Det är nästan omöjligt att vara positiv i en check-in-kö och personalen är alltid trött. Om man lyckas le mot dem så är halva slaget vunnet.

Frågan “Do you have any other items”.
    Efter att du har tjeckat in golfgrejerna och check-in luggage frågar de om du har några mer grejor. Detta är en trick question. Om man då säger “Njaeej, jag vill ju liksom inte checka in något mer men jag har ju min carry-aboard och mitt personal item här…” så är du fucked. Även om du står med en laptopväska som håller på att spricka med drakar och datorer samt en carry-aboard som du knappt kan lyfta så är svaret på den här frågan “NEJ”. Då slipper check-in-jeppen en massa kontrovers och problemet blir kabinpersonalens – och de vill i vart fall inte ha någon kontrovers. Du får med andra ord med dina grejer utan att de blir vägda.

Väga grejer.
    Ställ inte väskan på badrumsvågen. Väg först dig själv och sedan dig själv när du håller i väskan och kolla differensen. Badrumsvågar mäter ofta fel vid små vikter.

Funkar det?
    Min största framgång var nog när jag fick med 84kg plus golfbag runt hela jorden utan att betala något – och det enda jag använde var de här tricken. Om det finns fler trick vill jag gärna ta del av dem.

Hoppas att det hjälper någon 🙂

• ollep

Member
    26 juli, 2008 at 16:01

Hallå alla!

Ledsen om jag bryter av temat med rookiefrågor, men det verkar som att ni alla har en hel del tidigare erfarenhet av kitesurfing så det känns lämpligt att ställa lite frågor här. Skall iväg med en kompis och lillebrorsan i slutet av veckan för att äntligen ta den efterlängtade kitesurfingkursen, och jag har lite lösa planer på att sticka iväg utomlands senare i höst om allting går som planerat med inlärningen etc:) Hur ligger det till med all utrustning, hur många drakar (storlekar) “måste” man ha, finns det någon “allround” eller skall man köpa flera för att klara sig? Är det likadant när det gäller hängselar och brädor, kan man ha en sele för alla drakar? Om jag har uppfattat saken rätt så finns det en “vanlig” bräda och en “vågbräda”, om man sticker iväg utomlands, klarar man sig inte med “den vanliga brädan”? Har kikat runt lite på utrustning på diverse nätsidor men det kanske finns något bra ställe som ni kan rekommendera?

Hur är det förresten nere i Portugal dit ni skall (man får tydligen ett så kallat KSA certifikat när man är färdig med den kursen som jag skall gå, det finns även ett annat cert har jag läst om), måste man ha ett speciellt certifikat där? Är det förresten någon som vet vad som gäller angående certfikat på andra populära kiteplatser runtom i världen?

Sorry för lång text med många frågor, jag är hur som helst väldigt tacksam för svar! Hoppas ni får en härlig resa med blåsigt väder:P

• patrikol

Member
    26 juli, 2008 at 17:36

@BennyTC 485144 wrote:

Hallå alla!

Ledsen om jag bryter av temat med rookiefrågor, men det verkar som att ni alla har en hel del tidigare erfarenhet av kitesurfing så det känns lämpligt att ställa lite frågor här. Skall iväg med en kompis och lillebrorsan i slutet av veckan för att äntligen ta den efterlängtade kitesurfingkursen, och jag har lite lösa planer på att sticka iväg utomlands senare i höst om allting går som planerat med inlärningen etc:) Hur ligger det till med all utrustning, hur många drakar (storlekar) “måste” man ha, finns det någon “allround” eller skall man köpa flera för att klara sig? Är det likadant när det gäller hängselar och brädor, kan man ha en sele för alla drakar? Om jag har uppfattat saken rätt så finns det en “vanlig” bräda och en “vågbräda”, om man sticker iväg utomlands, klarar man sig inte med “den vanliga brädan”? Har kikat runt lite på utrustning på diverse nätsidor men det kanske finns något bra ställe som ni kan rekommendera?

Hur är det förresten nere i Portugal dit ni skall (man får tydligen ett så kallat KSA certifikat när man är färdig med den kursen som jag skall gå, det finns även ett annat cert har jag läst om), måste man ha ett speciellt certifikat där? Är det förresten någon som vet vad som gäller angående certfikat på andra populära kiteplatser runtom i världen?

Sorry för lång text med många frågor, jag är hur som helst väldigt tacksam för svar! Hoppas ni får en härlig resa med blåsigt väder:P

(Hur ligger det till med all utrustning, hur många drakar (storlekar) “måste” man ha, finns det någon “allround” eller skall man köpa flera för att klara sig?”

Ja du bör ha minst 2 helst 3. Nej det finns inte någon allround som klarar alla vindstyrkor.

(Är det likadant när det gäller hängselar och brädor, kan man ha en sele för alla drakar?)

Du använder samma sele till alla dina kites du skall ha en kitesele inte en avsedd för windsurfing.

(Om jag har uppfattat saken rätt så finns det en “vanlig” bräda och en “vågbräda”, om man sticker iväg utomlands, klarar man sig inte med “den vanliga brädan”? )

Du behöver bara en vanligbräda skippa vågbrädan tills att du har kört ett tag och vill köra mer i vågor, du kan köra i vågor med en vanlig kitebräda.

(Har kikat runt lite på utrustning på diverse nätsidor men det kanske finns något bra ställe som ni kan rekommendera?)

Jag har alltid handlat av Falle mycket bra service och bra grejor!

provade den nya Culten 1 timme i går har aldrig kört en skönare men framför allt enklare kite så om du är ute efter nya prylar kolla med Falle.
    http://www.fahlensurf.se/v4/

Men om du vill köpa beg så kolla här på forumet brukar finnas väldigt fina bra och framför allt billiga grejor.

Lycka till!

• ollep

Member
    27 juli, 2008 at 07:42

Tack för snabbt svar!

Kikade på hemsidan som du rekommenderade och han har kitepaket med den där nya Culten. Om det blir aktuellt så kör jag nog på ett sådant och sedan får jag komplettera med en till kite. Jag väger runt 77kg vilka storlekar på kites (två stycken till att börja med) borde jag köpa för att klara mig så bra som möjligt både här på västkusten och även utomlands så som Portugal eller Kap Verde? I paketet får man såklart med komplett med bom etc när det gäller själva draken, men när jag skall köpa en ny kite är det tillräckligt att ha en bom med tillhörande utrustning som jag byter mellan drakarna?

Sista frågan:) Finns det någon våtdräkt (tjocklek, utformning) som ni kan rekommendera som fungerar både i Sverige och utomlands? Jag förstår att det är olika beroende på årstid och väder men för nybörjaren som inte vill köpa på sig allt borde det finnas någon modell som fungerar bättre för allround än andra?

Ha det fint!

• patrikol

Member
    27 juli, 2008 at 15:25

Jag kör själv C-kite Raven 07 och Culten är lite annorlunda i sina egenskaper. Dessutom så väger jag 95 kg
    Förklara bara för Falle (Henrik Fahlen) var du skall köra vad du väger och hur många kites du tänker ha. Så vet Falle precis vilken storlek som blir bra till dig.

Dom flesta som har kites använder samma bom till alla sina kites.
    När jag själv hade lite spons så kunde jag handla till väldigt bra priser och då hade man flera kompletta kitepaket.
    Idag när jag får betala samma pris som alla andra så blir det en bom till alla kites. Är det så att du har råd till att ha 2 st bommar så är det en väldig fördel.
    Du kan om du får lintrassel bara byta till en ny bom och trassla upp trasslet en annan gång.
    Du kan även rigga två kites om vinden ändras lägger du bara ner den som var fel i storlek och slänger upp den som är bättre lämpad.
    Mycket enklare än att behöva byta linor mellan kitesen. Det är dock långt ifrån ett måste snarare lite lyxigt.
    När du sedan skall sälja kiten så är det lättare att få lite mer betalt om du kan sälja ett paket komplett med bom och linor.
    Du får oavsätt om det är komplett paket eller ej otroligt dåligt betalt för beg. kiteprylar bra om du handlar beg. dåligt om du skall sälja.

Köp en 5/4/3 eller 5/3 våtdräkt så kan du köra även på vintern.
    Då du är utomlands där det är varmt kör du med Surfshorts och Rashguard eller en Shorties våtdräkt en sådan kostar inte många hundringar.

• ollep

Member
    27 juli, 2008 at 15:45

Okej det låter fint, får klura lite på hur jag skall göra med köp av utrustning:) Tack så mycket för bra svar!

• coffs

Member
    27 juli, 2008 at 17:58

Asså, åter till Portugal, nån som e kvar där 19-30:e Aug?

• marh

Member
    27 juli, 2008 at 22:14

@Cöffs 485263 wrote:

Asså, åter till Portugal, nån som e kvar där 19-30:e Aug?

Hallå Coffe,

har du hämtat dig från Engelberg? Vi är några som kommer vara i Portugal 23-30 Aug.. dock ej Gus och Gåsen 😉

/Martin

• coffs

Member
    28 juli, 2008 at 07:34

@MarH 485299 wrote:

Hallå Coffe,

har du hämtat dig från Engelberg? Vi är några som kommer vara i Portugal 23-30 Aug.. dock ej Gus och Gåsen 😉

/Martin

Fan va nice Marty, Gus e väl i Slovenien o rögar olagliga grajor sâ han lär väl aldrig kunna kajta igen 😀

vi hörs!

• sourra

Member
    30 juli, 2008 at 15:50

Lagesrapport fran Guinco:
    Stundtals lurigt shorebreak

Sjukt mycket vagsurfarbrudar som tranar infor en tavling som gar av i dagarna. De alskar nar man kor genom lineupen.

Varmt o gott.

Har tagit en hel del goa bilder som kommer vilket ar som helst.

• christian12345

Member
    30 juli, 2008 at 16:34
    sourra;485858 wrote:
    [..]Sjukt mycket vagsurfarbrudar [..] Varmt o gott.[..]Har tagit en hel del goa bilder [..]

Helt ärligt, sådär kan du ju inte skriva. Ro hit bilderna nu.

Här hemma är det stiltje…

• brushanen

Member
    30 juli, 2008 at 16:46

@sourra 485858 wrote:

Sjukt mycket vagsurfarbrudar som tranar infor en tavling som gar av i dagarna. De alskar nar man kor genom lineupen.

Varmt o gott.

Låter som du är i paradiset, ser fram emot att se pics med chics doing boardtrix.

Ha det fett gubbs

Robert

• johanw

Member
    30 juli, 2008 at 17:35

hur mycket blåser de johnny boy? så jävla taggad jag e på o åka nu!!

• yann

Member
    31 juli, 2008 at 06:56

@sourra 485858 wrote:

Varmt o gott.

this_thread_is_worthless_without_pics.gif

Page 11 of 13

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteresa till Protugal (Faro/Algarve)

You must be logged in to create new discussions.