Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kiteresa till Protugal (Faro/Algarve)
-
mjersen;464321 wrote:hälsa på sigve och nerdrum när ni e där.. 2 sjukt störda norrmän, http://lapoint.no/main/index.php?option=com_content&task=view&id=151&Itemid=162
ser sjukt fint ut
nic
-
Jag och Chrille har varit ganska mycket i Portugal, typ överallt utom längst norrut. Ring gärna om du har frågor. Ganska olika förhållanden, temperaturer etc i olika delar av Pt.
-
Är själv halvportugis men har bott i Skåne hela mitt liv.
Kan bara rekommendera området “Carrapateira” som Lasse62 snackar om, just den stranden som han hämtat bilden ifrån heter Praia Do Amado.
Har inte vart på just Praia Do Amado på säkert 2-3år, men senaste gången jag var där så var det fortfarande rättså glest med folk, 95% surfare eftersom det inte är så familjevänligt där.
Anledningen varför vi brukade åka dit var just på grund av att det var något helt annat än de kritvita parasol-stränderna. Dock kan man ändå inte säga att det är hundra-procentig oprimitiv strand, har annordnads en del surfartävlingar och en schysst resturang ligger precis vid parkeringen.Något som jag dock måste tipsa om om ni väl åker dit är de enorma sandynorna som ligger lite längre bak från vattnet, galet branta, tar ett bra tag att komma upp på den höga toppen, men sedan finns det nog inget bättre att hoppa ut från dem och landa 10meter längre ner i den sandtäckta backen 😀
Hör av er om ni vill ha lite fler tips osv, har vart i södra Portugal 15gånger 🙂
mvh
Google har massa bilder från stranden, http://images.google.se/images?gbv=2&hl=sv&q=praia+do+amado
-
Är det stora skillnader i vindstyrkan mellan de södra och norra delarna eller fungerar nortadan i stort sett lika överallt?
Jag vet ju att Guincho har nånslags effekt men finns det andra liknande ställen? -
Gott, ser ut att bli en Portugalresa för mig i september. Tackar för tipsen,
Robert -
Är ni vidare intresserade så hör jag gärna med farsan.
Det smidigaste är väl att flyga med t.ex. Sterling eller Ryanair till Faro, och sedan försöka bosätta sig i Lagos är det jag hade tipsat om, Alvor som Lasse snackar om finns det rätt gott om pubs’ etc, om man ska vara ute för krök på sydkusten så är Albufeira att föredra, Portimao och Alvor går iofs också bra, men mest britter där.
Lagos är en trevlig fiskeby om jag inte minns helt fel, med mycket lågvattens spots, och även den mellanstora staden/byn som är mest lämpligast om man tänker sig att besöka stränderna vid Carrapateira.Mvh
/Portugisen -
Är det någon som vet hur vinden är och vilken temeratur det är i t.ex Faro i slutet av Oktober?
-
Det är nog svårt att säga Magnus, i alla fall för mig.
Men en polare hade fastanställning som badvakt fram till Oktober förr-förra året. Det låter ju iaf lovande. Jag har för mig att div.charterbolag brukar annonsera med hur varmt det brukar vara i de olika månaderna för att locka för resor. Kolla typ ving eller något, enda tipset jag har. 🙂mvh
Portugisen -
Calle! Du kan alltid ringa min polare Hugo som kör skola i Lissabon och säljer Peter Lynn i Portugal.
Han kan sitt land.. 0035 96 285 5961. Hälsa från mig.
Jag sticker ner till grabbarna men det blir i Aug då dom har semester. Lite Tarifa å så..
Ha det/Mårten-din granne -
@Brushanen 464835 wrote:
Gott, ser ut att bli en Portugalresa för mig i september. Tackar för tipsen,
RobertJag tänkte också göra någon/några kiteresor under hösten. Hur ser upplägget ut?
-
Pettux;464675 wrote:Är det stora skillnader i vindstyrkan mellan de södra och norra delarna eller fungerar nortadan i stort sett lika överallt?
Jag vet ju att Guincho har nånslags effekt men finns det andra liknande ställen?Viana do castello har ett slags microklimat pg.a av nåt berg och nåt annat också med rock steady vind på vår/sommarhalvåret.
Log in to reply.