Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Resmål & Spots › Kitespots Skåne Västkusten
-
Kitespots Skåne Västkusten
Publicerad av patrikol på 7 april, 2004 vid 12:02Habo Ljung Kitespot passera den första Campingen kör in på den andra Campingen kör in genom gul/röd grind Obs! Högsässong glöm inte betala parkeringsavgift. Funkar vid syd, sydväst, nordväst och väst. Fungerar även i nordligt men då brukar det vara byig vind.
lafleur svarade 20 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
Ljunghusen kitespot Kör över klaffbron vid trafikljuset sväng vänster. Syd och ost, nordost och sydost
-
Tippen kitespot. Kör över klaffbron Höllviken/Ljunghusen fortsätt till rundellen i Skanör ta höger kör tills att stora vägen svänger 90 grader vänster. Obs! Där tar du höger fortsätt tills det blir grusväg följ till havet Framme på Tippen!
Funkar bäst vid Nord och Nordost. -
Jag skulle såå vilja flytta ner till alla spotsen, om det inte hade varit för de fruktansvärda ljuden som spyr fram när ni försöker prata så hade jag flyttat idag.
-
Ja tyvärr krävs det lite hjärna för att bo här nere så det är kört för din del sorry! Men därifrån du kommer så behövs tydligen inte det så stanna där och syssla med knyppling istället.
-
danskens fel ifrån en historisk synvinkel, Right? Men va opartisk för en sekund, låter eran dialekt ok i era öron? Eller vänjer man så pass att man inte tänker på det?
Tex ta hollänskan, hur tycker du den låter när du hör den? Jämnfört med franskan eller italienskan? Bli nu inte Läns-nationalistisk utan ge mig lite goda råd om att komma över mitt problem av att det ryser i hela kroppen när jag hör bred skånska, jag kanske är ensam, eller?
Ps mitt enda skäl till att jag inte flyttade till Malmö efter mina 8 år utomlands. -
Dialekten hörs inte alls av dom som pratar den när dom pratar direkt med varandra däremot så låter skånskan för jävla illa när man hör den på film i TV eller någon annanstans till och med när man hör sig själv så låter det för jävligt men inte när man pratar med varandra då märker man ingenting. Det är ungefär som att vi skåningar uppfattar stockholmare som fisförnäma och dryga viktigpettrar för så låter deras dialekt i våra öron. Holländskan låter märklig, Franskan fisförnäm, Italienskan gapig, Engelska pratar skåningarna mer som amerikanarna och stockholmarna mera som engelskmännen fast mycket sämre. Vi skrattar ihjäl oss när Stockholmare kallar fjärrkontrollen för “Remoten” eller slänger in engelska uttryck lite varstans bara för att verka hippa det befäster bara att man är osäker på sin engelska och måsta visa att jag kan ett engelskt uttryck! Whaoo imponerande! Vi använder endast engelska uttryck när vi pratar engelska. Brukar själv prata skånska när jag är i stockholm vissa förstår andra vill inte förstå men minen när man går över till felfri engelska och fortsätter fast att dom snackar svenska är obetalbar! Lika kul var gång. Ps är anledningen att du inte flyttar någonstans dialekten som talas dit du vill flytta så kan jag garantera att du inte passar i skåne här har vi båda fötterna på jorden och tror inte att vi är gudsgåva till Svenskarna. Ps såklart är detta min högst personliga åsikt om just språkets dialekter.
-
Låter stockholmska fisförnämt och viktigpettrigt? Låter mest som fördomar i min öron……..
Tycker en som pradar morupekanska….Ps: skånska liksom alla dialekter låter helt ok…… ds
-
Det är absolut inget annat än fördomar det är helt klart är lite ord tokig så jag kan inte låta bli att svara på påhopp. Älskar stockholm Sveriges klart vackraste stad synd bara att där inte blåser så ofta.
-
Svar till:
Det är absolut inget annat än fördomar det är helt klart är lite ord tokig så jag kan inte låta bli att svara på påhopp. Älskar stockholm Sveriges klart vackraste stad synd bara att där inte blåser så ofta.
[/ QUOTE ]
Nä, jag förstår……
Gillar dock inte fördomar så värst mycke…. -
Svar till:
Vi använder endast engelska uttryck när vi pratar engelska.
[/ QUOTE ]
Hur blir det när du säger “kite” eller “shaper” då? det är nog engelska i mina öron . -
Sant men kite inom vår sport är ju vedertaget vilket ju alla ord kan bli tex. jeans cowboy dom orden skrivs ju också på samma sätt i hela sverige. Det gör inte “Remoten” än så länge inte här i Skåne i allafall finns inga rätt eller fel direkt det är ju bara hur det uppfattas av den som lyssnar eller skriver det, vi själva avgör när det är accepterat eller inte. Vissa tycker att vi låter konstiga här nere i Skane och vi tycker att andra pratar märkligt någon annanstans det är det som är så fantastiskt med ord och uttal. Ligger helt i befolkningens makt enskilda personer kan tycka vad dom vill språket lever sitt eget liv ändå.
-
jo visst är det så. Men jag som Stockholmare (typ) tycker iaf “remoten” låter helt sjukt , tror det mer är olika personer inte dialekter. Jag säger ju “ge mig makten(tv-kontrollen)”
-
För er som är sugna på dessa hyfsat najs spots så finns det boende i Lund för den som önskar. Skulle vilja hyra ut min lya och har eventuellet möjlighet att hyra ut några rum till. Bor i en riktigt chyst korridor, 6 pers som har rum i en cirkel kring ett TV-rum o kök i mitten. Inte direkt på stranden precis, men iaf möblerad lya till överkomligt pris ring mig om det finns intresse att hyra rum närmare sommaren…
073-1515482 -
riktigt jävla fet skånska är ju det skönaste som finns.
hänga runt i landskrona och lyssna på folk som snackar är ju hur jävla gutt som helst, fet sydskånska när den är som bäst.
nu när jag tänker på det så får det nog bli en tripp neråt landet till sensommarn/förhösten.
Logga in för att svara.