Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kitestorlek i Luleå
-
Kitestorlek i Luleå
Publicerad av mrborrego på 6 juni, 2007 vid 14:28Ska börja åka i sommar i Luleå. Men jag är inte riktigt säker på vilken storlek jag ska ha.
Funderar på att köpa 12m2 bowkite som allround kite. Väger 80kg och har en Liquidforce 151cm bräda. Någon som har nått råd. Räcker en 12m2 bowkite i luleå. Det blåser ju inte så jätte mycket här.
/ Mattebowrider svarade 17 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
@Mrborrego 388756 wrote:
Ska börja åka i sommar i Luleå. Men jag är inte riktigt säker på vilken storlek jag ska ha.
Funderar på att köpa 12m2 bowkite som allround kite. Väger 80kg och har en Liquidforce 151cm bräda. Någon som har nått råd. Räcker en 12m2 bowkite i luleå. Det blåser ju inte så jätte mycket här.
/ Mattedet beror lite på vilken modell på bräda också… bara längden säger inte mycket på hur tidigt den planar!
Jaag skulle nog satsat på en lite större bowkite om jag var du, jag väger 8kg mindre än du men 12:a kan kanske va i minsta laget för dig i lätta vindar.
Men prata med de på http://www.kitesweden.se! suport your local dealer…
-
Tack för era svar.
Jo jag är lite tveksam om jag klara mig med en 12m2. Däremot så sa Bowrider.net att deras 12m2 bowkite motsvarde typ 13-15 m2 hybriderna ozone instinct, best waroo eller flexifoil ion2. Så nu vet jag inte alls.
Kanske får satsa på en 14 eller 16m2 bowkite.Den brädan jag har är en Liquidfoce picklefork 151 om det säger någon någonting om hur den är. Jag vet ej riktigt.
-
@Mrborrego 388855 wrote:
Tack för era svar.
Jo jag är lite tveksam om jag klara mig med en 12m2. Däremot så sa Bowrider.net att deras 12m2 bowkite motsvarde typ 13-15 m2 hybriderna ozone instinct, best waroo eller flexifoil ion2. Så nu vet jag inte alls.
Kanske får satsa på en 14 eller 16m2 bowkite.Den brädan jag har är en Liquidfoce picklefork 151 om det säger någon någonting om hur den är. Jag vet ej riktigt.
bowriderkiten i 12m2 har inte mer drag än andra bowkites… däremot givetvis mera drag än en ”hybridkite” eller gammal ”C” kite.
Waroo är ju inte en hybrid direkt utan en SLE (bow) så att påstå att bowrider 12:an motsvarar en 13-15m2 waroo är rent bullshit!
Däremot så har OceanRodeo en väldigt platt profil på sina ONE kites vilket gör att dom drar mera än andra bowkites, ONE har plattast profil av alla kites…
lyssna inte på hypen från de som säljer kites, alla säljer den bästa draken 😉
Jag hade köpt en bow på 13-14m2, inte större eftersom en så stor kite som 16m2 kite blir seg i luften.
Kolla efter en bow/SLE med lägre AR vilket gör att den har lite mera bottendrag.
en med lägre AR är Bularoo, http://www.surfstore.se, annars e ju ONE en bra kite men något större vindregister. http://www.kitesweden.se
-
walle;388973 wrote:bowriderkiten i 12m2 har inte mer drag än andra bowkites… däremot givetvis mera drag än en ”hybridkite” eller gammal ”C” kite.
Waroo är ju inte en hybrid direkt utan en SLE (bow) så att påstå att bowrider 12:an motsvarar en 13-15m2 waroo är rent bullshit!
Däremot så har OceanRodeo en väldigt platt profil på sina ONE kites vilket gör att dom drar mera än andra bowkites, ONE har plattast profil av alla kites…
lyssna inte på hypen från de som säljer kites, alla säljer den bästa draken 😉
Jag hade köpt en bow på 13-14m2, inte större eftersom en så stor kite som 16m2 kite blir seg i luften.
Kolla efter en bow/SLE med lägre AR vilket gör att den har lite mera bottendrag.
en med lägre AR är Bularoo, http://www.surfstore.se, annars e ju ONE en bra kite men något större vindregister. http://www.kitesweden.se
Hej Walle.
Om du inte tror oss så är du välkommen att prova våra kites och jämföra bottendraget med ovan nämnda drake. AR-talet på en kite beräknas utefter tillverkarens preferenser och kan variera med kitens märke. Det finns tyvärr ingen generell regel för hur detta ska mätas på en kite. AR Talet är vingspann/korda, och fungerar enbart som riktmärke om du har en vinge där kordans bredd är lika stor över hela vingens spann, vilket ofta inte är fallet med en kite. För att förtydiga mig lite, man räknar ibland medelkorda, eller bredaste punkt, man kan räkna projicerad yta, eller faktisk yta segelduk. -
@bowrider 388981 wrote:
Hej Walle.
Om du inte tror oss så är du välkommen att prova våra kites och jämföra bottendraget med ovan nämnda drake. AR-talet på en kite beräknas utefter tillverkarens preferenser och kan variera med kitens märke. Det finns tyvärr ingen generell regel för hur detta ska mätas på en kite. AR Talet är vingspann/korda, och fungerar enbart som riktmärke om du har en vinge där kordans bredd är lika stor över hela vingens spann, vilket ofta inte är fallet med en kite.Det där stämmer ju tyvärr inte riktigt. I flygsammanhang är Aspect Ratio = Wingspan^2/wing area, eller wingspan/mean chord. Alltså borde det inte vara någon skilland på AR-talen mellan olika tillverkare om de kan lite matematik.
-
Lyssna på Bresky han skulle bli pilot en gång i tiden så han har koll.
-
bresky;388983 wrote:Det där stämmer ju tyvärr inte riktigt. I flygsammanhang är Aspect Ratio = Wingspan^2/wing area, eller wingspan/mean chord. Alltså borde det inte vara någon skilland på AR-talen mellan olika tillverkare om de kan lite matematik.
Du har helt rätt att det borde vara så. Tyvärr har det visat sig att alla inte räknar på samma sätt.
-
I så fall är det ju fel på hur kitetillverkarna räknar, inte på att AR-tal i sig inte är definierat.
Hur som helst hjälper detta tyvärr inte killen som ska köpa kite… prova sig fram är det bästa. -
Äh va fan det där med att marknadsföra med att kajten drar mer/m2 än allt annat är ändå helt förlegat. BS som vissa säger.
-
Vi talar om för våra kunder hur våra produkter fungerar av egen erfarenhet, och försöker i mesta mån ge kunderna en uppfattning om vilka egenskaper dom har. Vi är inte betjänta av att lura våra kunder.
-
@bowrider 388999 wrote:
Vi talar om för våra kunder hur våra produkter fungerar av egen erfarenhet, och försöker i mesta mån ge kunderna en uppfattning om vilka egenskaper dom har. Vi är inte betjänta av att lura våra kunder.
jag är kan sätta 500:- på att er 12:a inte drar lika mycket som en annan 13-15m2 bow som ni tydligen sagt.
Testar gärna nästa gång jag e på Öland eller om någon av er är i närheten.
Nu påstår jag absolut inte att bowrider e dålig, men ni kör som jeppe sa med fel marknadsföring…
Logga in för att svara.