Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitestorlek på Tarifa i augusti?

• Kitestorlek på Tarifa i augusti?

Publicerad av agozone på 6 juni, 2012 vid 09:14

Hej,

Jag är helt ny här och har en bara 6 dagars kurs ”i bagaget” som jag gick på Kap Verde i februari. Blev självklart biten av kitesurfing och har nu skaffat egen utrustning. Nu har jag bokat en vecka till Tarifa i början av augusti och jag tar med mig egna grejer.

Jag är som sagt nybörjare, jag kommer upp på brädan och åker men jag ska lära mig vända i härnäst.

Köpte en Naish Helix 2009 12m av en kompis och undrar om den funkar i Tarifa eller om jag måste hyra en mindre på plats?

Vore tacksam för tips om lämplig storlek på kite samt någon bra skola där man kan ta ett par lektioner och ”fräscha upp” kunskaperna lite och komma vidare.

Tar gärna andra bra tips gällande Tarifa t ex lämpliga stränder etc. Har läst att det är väldigt mycket folk på stranden som ligger närmast staden.

Tack på förhand 🙂
    /Anders

agozone svarade 12 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • oslojim

Medlem
    6 juni, 2012 vid 12:37

Har varit i tarifa 5 ggr och ælskar det. Det blåser ofta en hel del dær, så en mindre kite ær absolut o rekomendera. Finns mycket bra begagnat og nytt dær nede som du kan køpa om du inte køper i Sverige. Jag hadde med 7,10 och 17 m2 førra veckan och fick anvænda alla storlekar, men blåser ofta långt øver 10m/s dær nere.
    Bæsta tiden o dra til Tarifa ær slutet av mai och hela juni. I mitten av juli, augusti og ut i sepotember ær det ofta smockfullt på stranden. Ær lite jobbigt ibland med lite parkeringsplatser etc men stranden ær lång och de flesta håller till på relativt begrænsade ytor så orkar man gå 200m uppvind på stranden så ær det lite mindre crowded. Inte alltid det lættaste spotten som nybørjare (speciellt inte om det blåser hård ponientevind rakt onshore med stora vågor).