Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitestorlek på Tarifa i augusti?

• Kitestorlek på Tarifa i augusti?

Publicerad av agozone på 6 juni, 2012 vid 09:14

Hej,

Jag är helt ny här och har en bara 6 dagars kurs ”i bagaget” som jag gick på Kap Verde i februari. Blev självklart biten av kitesurfing och har nu skaffat egen utrustning. Nu har jag bokat en vecka till Tarifa i början av augusti och jag tar med mig egna grejer.

Jag är som sagt nybörjare, jag kommer upp på brädan och åker men jag ska lära mig vända i härnäst.

Köpte en Naish Helix 2009 12m av en kompis och undrar om den funkar i Tarifa eller om jag måste hyra en mindre på plats?

Vore tacksam för tips om lämplig storlek på kite samt någon bra skola där man kan ta ett par lektioner och ”fräscha upp” kunskaperna lite och komma vidare.

Tar gärna andra bra tips gällande Tarifa t ex lämpliga stränder etc. Har läst att det är väldigt mycket folk på stranden som ligger närmast staden.

Tack på förhand 🙂
    /Anders

agozone svarade 12 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • oslojim

Medlem
    6 juni, 2012 vid 12:37

Har varit i tarifa 5 ggr och ælskar det. Det blåser ofta en hel del dær, så en mindre kite ær absolut o rekomendera. Finns mycket bra begagnat og nytt dær nede som du kan køpa om du inte køper i Sverige. Jag hadde med 7,10 och 17 m2 førra veckan och fick anvænda alla storlekar, men blåser ofta långt øver 10m/s dær nere.
    Bæsta tiden o dra til Tarifa ær slutet av mai och hela juni. I mitten av juli, augusti og ut i sepotember ær det ofta smockfullt på stranden. Ær lite jobbigt ibland med lite parkeringsplatser etc men stranden ær lång och de flesta håller till på relativt begrænsade ytor så orkar man gå 200m uppvind på stranden så ær det lite mindre crowded. Inte alltid det lættaste spotten som nybørjare (speciellt inte om det blåser hård ponientevind rakt onshore med stora vågor).
    Tror nog att du kommer att ælska staden hur som helst. Ganska vindsækert och shysst stæmning i gamlebyn. Lycka till.

• agozone

Medlem
    9 juni, 2012 vid 07:55

Tack för ditt svar. Då ska jag nog försöka hitta en mindre kite, typ 8 m2 till Tarifa. Är som sagt nybörjare och undrar om man bör hålla sig till samma märke eller kan man t ex växla mellan kitar med olika antal linor utan att det hämmar utvecklingen? Funderar på att komplettera med en NKB Rebel 8? Eller bör jag fortsätta med 4 linor? /Anders

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitestorlek på Tarifa i augusti?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.