Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitestrl till tjej

• olandstoken

Medlem
    22 mars, 2011 vid 09:37

En tjej på 65 kör samma storlek som en kille på 65. Det hänger på vikten så att säga 😉
    11-12m2 skulle vara en bra start!

• pepa

Medlem
    22 mars, 2011 vid 09:45

Jag väger inte mycket mer än 65 flick-kilon och klarade mig riktigt fint när jag bara hade en elva i två års tid. Det var dock en C-kite så ska du ha bow så sikta på 10-11 m2 tycker jag. När det var lättvind (5-6 m/s) var jag ute på min surfbräda, lagom vind (7-10 m/s) var det wakestyle som gällde och när det var mycket (11-15 m/s) så blev det höjdhoppning.

Edit: Att vara ute i 11-15 m/s med en 10m2 bowkite är dock inget jag rekommenderar om man inte har stor erfarenhet.

• blizzy

Medlem
    22 mars, 2011 vid 10:18

Vad rekommenderas för en tjej/kille på 55kg då? =)

• pepa

Medlem
    22 mars, 2011 vid 10:50

Att äta pizza! :]

• stebe

Medlem
    22 mars, 2011 vid 11:06

Tjejen (55-60kg) kör väldigt oftast med 9a, och hon har tillgång till de flesta storlekar. Nackdelen med en nia är att när man skall komplettera upp så behöver man både en större och en mindre kite. Så jag skulle nog rekomendera 10-12 (beroende på vikt) och sen komplettera upp med en 7a

• borste

Medlem
    22 mars, 2011 vid 11:20

Hej,

jag skulle satsa på en 12:a och en 7:a. det täcker de flesta förhållanden.

• georgi

Medlem
    22 mars, 2011 vid 16:39

“Vad rekommenderas för en tjej/kille på 55kg då? =)”

Jag väger ca 60 och behöver en 10 (vegas eller liknande). Just nu kör jag på 9 o 7 (vegas och Yarga07a) och min 9a blir pigg först vid 8-9 ms…

Hade jag varit i din sits så hade jag kört på 10(max) + 6a eller 7a…

• sourra

Medlem
    22 mars, 2011 vid 17:01

jag skulle säga att det beror lite på var den här 65-kilostjejen har tänkt att kita samt hur långt det är till spoten. Ju längre till spoten, desto säkrare prognoser tenderar man att åka på -> behövs ingen jättekite. Min bättre hälft väger runt 65 och kör mestadels nia längs västkusten.

• t_h_s

Medlem
    22 mars, 2011 vid 19:36

Jag väljer att ta ett tyskt perspektiv på det hela och föra in lite teoretiskt resonemang.

Exemplet bygger på att du vet vilken kite du tycker är lagom till dig själv och att du och tjejen är lika duktiga samt att ni kör med samma typ av bräda och kite (fast olika storlekar om ni väger olika),

Om man gör lite förenklingar och antar följande:
    1. Kitestorleken väljs proportionellt mot den kraft som utövarens vikt ger i förhållande till ytan på brädan
    2. Brädans yta förenklas till att vara maxbredd x maxllängd.
    3. Inga andra eventuella aerodynamiska eller hydrodynamiska skillnader som kan tänkas störa resonemanget tillåts påverka.

Följande formel antas (enhet spelar ingen roll)

k = K / V x v x L x B / l / b

där:
    k= tjejens kitestorlek
    K=din kitestorlek
    V=din vikt inkl utr
    v=tjejens vikt inkl utr
    L= längd din bräda
    B=bredd din bräda
    l=längd tjejens bräda
    b=bredd tjejens bräda

Jag köpte just utrustning som skulle passa perfekt för mig och tjejen om det stämmer någorlunda så det hoppas jag att det gör 😉

12 / 90 x 60 x 134 x 41 / 129 / 38 = 9 (ca)

dvs: Om jag kör 12m2 så kör tjejen 9m2

Någon som har en alternativ modell?

/Thomas

• debkausf

Medlem
    22 mars, 2011 vid 21:20
    T_H_S;650137 wrote:
    Jag väljer att ta ett tyskt perspektiv på det hela och föra in lite teoretiskt resonemang.

Exemplet bygger på att du vet vilken kite du tycker är lagom till dig själv och att du och tjejen är lika duktiga samt att ni kör med samma typ av bräda och kite (fast olika storlekar om ni väger olika),

Om man gör lite förenklingar och antar följande:
    1. Kitestorleken väljs proportionellt mot den kraft som utövarens vikt ger i förhållande till ytan på brädan
    2. Brädans yta förenklas till att vara maxbredd x maxllängd.
    3. Inga andra eventuella aerodynamiska eller hydrodynamiska skillnader som kan tänkas störa resonemanget tillåts påverka.

Följande formel antas (enhet spelar ingen roll)

k = K / V x v x L x B / l / b

där:
    k= tjejens kitestorlek
    K=din kitestorlek
    V=din vikt inkl utr
    v=tjejens vikt inkl utr
    L= längd din bräda
    B=bredd din bräda
    l=längd tjejens bräda
    b=bredd tjejens bräda

Jag köpte just utrustning som skulle passa perfekt för mig och tjejen om det stämmer någorlunda så det hoppas jag att det gör 😉

12 / 90 x 60 x 134 x 41 / 129 / 38 = 9 (ca)

dvs: Om jag kör 12m2 så kör tjejen 9m2

Någon som har en alternativ modell?

/Thomas

Skaffa hjälp!

• t_h_s

Medlem
    22 mars, 2011 vid 22:06
    debkåusf;650149 wrote:
    Skaffa hjälp!

Tror det är kört. Jag är född nörd. Fast när man ser mitt svar i efterhand så verkar det ju snarare lite lätt autistiskt…

• above_the_law

Medlem
    23 mars, 2011 vid 06:22

Jag håller i princip med de flesta, MEN mitt tips är ändå att köpa en 11 eller 12 kvm först.

Varför?

Svar:
    1. Som nybörjare kör man vanligen helst i lätta vindar.
    2. Du får FLER dagar på vattnet = “more fun for the buck” och utvecklas snabbare!
    3. När du blir bättre så räcker det (oftast) med att komplettera med en 6 eller 7 kvm.
    4. Köp istället en extra bräda (dvs två brädor i olika storlek/stil, t ex en free-/wakestyle på ca 130-140 cm lång och ca 40 bred och en vågbräda eller skimboard)! Det blir billigare, du kan köra mer varierat och med en vågis eller skim kan du vara ute så fort det är kitebart (då är det nästan en fördel med en 11-12:a istället för en 13-14 kvm, då en mindre går att jobba igång och svänga snabbare).

Att tänka på:
    Tar du t ex en 9:a så behöver du snart både en 12-13 kvm och en 6-7 kvm, vilket i o f s är det ultimata, spec om du kör C-kite, men kostar ju. Visst, du kanske är rik men det är alltid en alternativkostnad. Det är ju pengar som du kunde använda till t ex en extra bräda eller Surf Camp till Marocko den 28 maj – 5 juni 2011:-)!

Lycka till, så ses vi på vattnet eller stranden snart…:-)

It´s all about stoke n hours on the water:-)!
    http://www.schilleractionsportsevents.com

• kalabra

Medlem
    23 mars, 2011 vid 10:19

Stort tack till er alla, efter att viktat in alla svar så kommer det bli en 8:eller 9:a till henne.

• pepa

Medlem
    23 mars, 2011 vid 13:41

Tänk på att de flesta tycker det är roligare att köra lite större kites snarare än lite mindre, icke att förglömma!

• sourra

Medlem
    23 mars, 2011 vid 14:54

9-10 är nog klokare att ha som mål-spann än 8-9

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitestrl till tjej

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.