Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurfa med dåligt knä?

• Kitesurfa med dåligt knä?

Publicerad av volatyle på 5 juli, 2007 vid 13:24

Hej!

Jag är helt grön på området kite, har bara sett en del filmer och blivit mycket intresserad av att gå en nybörjar kurs och utveckla intresset vidare.

Jag tänkte dock det kan vara bra att höra med er erfarna kite:are hur påfrestande kiteing är för knäna? Det hör nämligen till att jag har ett högerknä som inte är helt hundraprocentigt, jag kan gå, springa, etc, men kraftiga stötningar och ”bromsningar” av knät gör att jag kan få lite problem, som att t.ex springa brant nedför och bromsa, är lite kämpigt med ena knät.

Jag har kollat på en del filmer och det är svårt att säga hur mycket man belastar knät egentligen, till synes verkar det ju som hur högt man än hoppar kan man med hjälp av kiten landa ”mjukt”.

Så vad säger panelen? Kan jag glömma kite eller skulle det kunna fungera?

/Vol

proddan svarade 17 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • psychonauten

Medlem
    5 juli, 2007 vid 13:27

Tuvärr så är det just sån påfrestning du får på dina knän när du kitesurfar.

• gogga

Medlem
    5 juli, 2007 vid 13:32

knäna får stryk!

• larssa

Medlem
    5 juli, 2007 vid 13:50

du kan ju alltid cocktailsurfa, det sliter iaf inte på knäna

• pimpincrakk

Medlem
    5 juli, 2007 vid 14:08

Kan inte spela fotboll, innebandy o.s.v. pga av dåliga knä. Har aldrig haft några problem med kite/snowboard … Testa vetja

• neven

Medlem
    5 juli, 2007 vid 14:10

Så länge man inte kör snabba, hårda landningar så borde det vara inte vara så farligt. Däremot händer det ibland att ena foten lossnar från brädan medan andra sitter fast. Då kan det vridas till ordentligt…

• skejtar_henke

Medlem
    5 juli, 2007 vid 14:47

@Neven 394819 wrote:

Så länge man inte kör snabba, hårda landningar så borde det vara inte vara så farligt. Däremot händer det ibland att ena foten lossnar från brädan medan andra sitter fast. Då kan det vridas till ordentligt…

Så länge du nte kör fort hoppar högt??? Vad ska man då kita för? Fattar inte meningen då?

• proddan

Medlem
    5 juli, 2007 vid 15:30
    skejtar_henke;394824 wrote:
    Så länge du nte kör fort hoppar högt??? Vad ska man då kita för? Fattar inte meningen då?

Vad han menar är nog att, så länge du inte hoppar som en galning och landar aggressivt så är det lugnt.Han kan ju bara köra fram o tillbaka som vindsurfarana gör.

Sen när blev det onödigt att börja kita om man inte börjar hoppa`? Tycker ditt uttalande är löjligt

/P

• neven

Medlem
    5 juli, 2007 vid 15:54

japp, att hoppa i sig är nog inga problem, så länge man landar mjukt. Men snabba wake-aktiga hopp/trick vill man kanske hålla sig undan.

• walle

Medlem
    5 juli, 2007 vid 18:55

köp ett par sköna pads med dämpning eller bindningar med dämpning… jevla stor skillnad att åka då!

• volatyle

Medlem
    6 juli, 2007 vid 07:32

Blir mer än glad att höra av några att det kan fungera att kite:a även med en viss defekt av knät!

Jag antar jag måste lära mig att landa mjukt, antar det kommer ta något år eller två i övning, men det kan det nog vara värt. Tack för alla svar, nu skall jag anmäla mig till en kurs! 🙂

/Vol

• r1k

Medlem
    6 juli, 2007 vid 15:19

Kan ju funka beroende på hur försiktig man är som föregående talare har påpekat.

Själv känner jag av påfrestningar i knäna. Har även en kompis som pajade knät på kiting och var borta i 8 månader.

Men slösurf funkar ju, det är inte försän man kör överrigg, börjar hoppa etc etc. Men det är ju en känsla i sig att bara glida runt på brädan, så shoot! =)

• proddan

Medlem
    6 juli, 2007 vid 17:18
    r1k;395100 wrote:
    . Men det är ju en känsla i sig att bara glida runt på brädan, så shoot! =)

WORD!! :crazy:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurfa med dåligt knä?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.