Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kitesurfa på Sicilien?
-
Kitesurfa på Sicilien?
Publicerad av tf041250 på 7 juni, 2010 vid 19:33Hej!
Jag ska till Sicilien i tre veckor i sommar, och är nyfiken på att testa kitesurfing. Är det någon som har tips på bra skolor och kurser? Vilka delar av ön är bäst att kita på som nybörjare?
Tack!!
/Hanna
larssa svarade 14 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Bästa spot i sicilien och för dig är….:****Lo stagnone**** nära Marsala och Trapani flygplats (med Ryan).
[ame=”http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=stagnone+marsala&sll=37.0625,-95.677068&sspn=35.957999,63.720703&ie=UTF8&hq=&hnear=Isola+Stagnone,+Italien&t=h&z=13″]http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=stagnone+marsala&sll=37.0625,-95.677068&sspn=35.957999,63.720703&ie=UTF8&hq=&hnear=Isola+Stagnone,+Italien&t=h&z=13[/ame]
Fantastisk sea lagun med bästa termisk vind som kicka in efter du har njutet sol och strand vid kl 13.00.
Snacka med Gianluca ”Jamakite kiteschool”, han är duktig och cool. Han kan fixa också boende direkt on the spot (residence santa maria) mycket trevligt stället. Säj till honom att du har pratat med mig (corrado från Malmö).http://lostagnone.com/index.php?option=com_content&view=article&id=81&Itemid=69
Surfing är suveränt, platt-platt grunt vatten för km och km. Du kan kita till olika ön som ligger där. Landa, besök inland, äta lunch och resa tillbacka. Finns inte bättre för nybörjare! Du kan entligen resa runt hela dagen med mer 60 km kite resa i total säkerhet! Marsala är trevligt och friendly, sea-food is insane.
Nackdelar: inte så mycket plats för rigga kiten, men folk är hjälpsam och du bara går några meter i vatten och ta upp kiten där.
Finns andra spots nära lo stagnone typ ”****capo feto natur reservat” men du behöver iaf att prata med locals för att är inte lätt att köra hit.
Finns några magisk spots going south från Marsala: *gela (bra med vind, nästan säkraste spots ang vind, hugly town, locals are nice; ingen problem med badare); **marina di modica, (quite nice, turistic, från mitten av juli till sept mycket begränsning pga badare); ***pozzallo (beautiful spot, sandy. två spots a. il curvone, free beach; b. Tiki Bar (kite beach), free entrance, bar music food sunbads, mitten av juli till augusti micket folk och yta på strand reserverade till kitebeach minskar dramatisk. men om det blåser över 12m/s mycket mindre folk på strand och många kitare. jag brukar att köra där med eftermiddag termisk bris upp till 10-12 m/s… solnedgång, 28-30C i luft, 26-27C i vatten…..just perfect); isola delle correnti, sicily-thai beach!! mycket folk just mitten av juli-augusti: man måste ta ut sig i vatten för 50-100m med ”way out” innan att ta upp kiten och samma sök för kommer in; om vind vrider (du är exakt på punkt i sicilien när två kusten träffas) det kostar 400-500 euros för da boat rescue… inte riktig för nybörjare… men maj-juni är ett paradis för alla.
maila mig om du vill mera info: cellentropya(at)hotmail.com
Jag kommer att blir på kitande fot i sicilien mellan 13/7 och 3/8, inte säkert när jag är i Marsala men jag kan inte missa några dagar allo stagnone! Jag stationerar i Noto nära Siracusa, bästa baroc i italien. Bara slå en signal om du kommer på Siracusa kust jag kan visa dig andra magiska ikke-kite relaterad stället!NB: För att ta dig runt i sicilien är det bäst att hyra bilen!!
Ciao and enjoy Sicily!!
-
Hej,
Jag skall också ner vecka 28 typ. Vi kommer att bo i Mazara del Vallo, hur är det att köra där? Går det?
Annars får man väl hyra bilen och köra till ”Lo stagnone” som du tipsade om låter onekligen grymt på din beskrivning!
Tobbe
-
Hej Tobbe,
Precis nära Mazzara finns Capo Feto spot i natur reservat, är insane grym, kalaskitesurfing! Inte lätt att hitta spot då, du måste fråga locals.
Kanske som italienare är jag biased, men jag skulle hyra bilen 100%… mycket mer möjligheter att hitta olika spots men också för titta runt och hitta rätt restaurang etc… Är inte lätt att vänta/hitta bussen eller taxi med 30-38 C i luft! Om du har bilen finns mycket du kan göra om inte blåser: Erice och Segesta ligger bara mellan 1-2 timmar och är et underbart utflykt! Palermo är också nice (centrum), suveränt med matt!
Maila mig cellentropya(att)hotmail.com om du vill, jag kan berätta mer och ge dig min mobil, det kan var att jag är i Lo Stagnone mitten av vecka 28 och vi kan eventuellt dela en session och lite matt chez Saro, välkänd rosticceria nära lo stagnone, kan inte missa.
-
Det låter ju skitbra!
Jag skall definitivt testa båda spottarna. Jag mailar dig min adress!
Tobbe -
Åker till Sicilien för femte året i rad nu i augusti, bor i trappeto som ligger några mil öster om marsala, kan verkligen rekomendera marsala för grym kite, finns en spot i trappeto som är rätt trevlig men inte riktigt som marsala,
-
Hej,
Jag bor på Recidens Santa Maria i Birgi, Marsala. Detta på grund av mitt jobb, har just börjat en kite kurs här då hela lagunen är full av kitesurfare ca 90% av tiden. Som mest har jag räknat till 120 kiter just utanför balkongen!! Kan tyvärr inget om kitesurfing men ska lära mej, men av de människor jag träffat så säger de att det här är ett av europas bästa spots. Kan iallafall bara rekomendera det här stället. Kommer någon hit så skicka ett pm så man kan få lite svenska råd hur man hanterar den här sporten -
har bara varit här sen i mars, och jag är novis på kite surf men det har kanske varit max fem dagar då det INTE blåst tillräckligt för surfning. Just nu är det 3 st ute och njuter. Just nu säger Metarn från flygplatsen 310/12kt och 32 grader.
Skönt! -
Kan man hyra utrustning där och vet du isf vad det kostar för en dag?
-
stebe, sommar är bra med vind i Lo Stagnone pga termiska vind som pick up efter lunch. Mycke värm i luft och grunt vatten som kyla snabb under natt generera bra termisk vind med hög frekvens. Det kan bli högt tryck perioden under juli-augusti när blåser noll och är hur värm som helst i luft. Enligt min erfarenhet du få mellan 3 till 5 dagar per vecka med vind mellan 7-13 m/s juli-augusti men är inte ovanligt att du kitar 6/7 dagar och du vila ett dag även om det blåser.
larssa, det går att hyra hos gianluca (jamakite), inte säkert med pris, men tror kring 50-60 eur/dag. ring honom och fråga, cool guy. JAMAKITE, Loc. Lo Stagnone 91025 Marsala +39 329 876 7111 E-mail: gianlucakite@live.it
enjoy siciliy
-
Hej jag skall dit om ett par veckor, 11 juli och 10 dagar framåt.
Vilken kite skall jag ta med om jag bara kan ta en ?
12:an eller 7:an? switchblade.
Väger 80 kilo och har en hyfsat stor bräda 145cm.MVH
Tobbe -
Här kan man hyra utrustnig för 15€ per dag. Alles included. Maurizio Pantaleo heter han och en länk finns här:
http://www.leviedelvento.it lite rörig sida tycker jag men det finns lite att läsa iallafall. Bla en ”kite surfer cam” som sitter monterad på min balkong.
Logga in för att svara.