Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kitesurfing i fågelsjö: Galtabäck eller Tåkern?
Taggad: grunt vatten, nybörjare, platt vatten
-
Kitesurfing i fågelsjö: Galtabäck eller Tåkern?
Publicerad av tomaso på 9 oktober, 2015 vid 13:21Hej, har någon vågat sig på att kitesurfa i fågelsjöarna i Galtabäck eller Tåkern? Kanske inte ens är tillåtet… Vad får man för straff? Letar efter en grund spot med platt vatten för en nybörjare som mig. Några tips, helst i södra Sverige eller Danmark.
tomaso svarade 9 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Känner inte till några speciella förbud mot kiting i lagen. Dock finns ju fågelskydd. Men även om det är helt lagligt så skulle du göra alla oss kitaren otjänst med tanke på alla pågående konflikter kring kiting och lokalt djurliv. Så snälla låt bli.
Men var bor du? Länge sedan jag hade bra koll på västkuststränderna då jag bor i Åre sedan fem år. Åsa har väl en strand som är riktigt långgrund? Torkelstorp är väl en annan bra rätt långgrund strand? Annars var det riktigt bra i somras utan för Landskrona. Stor strand, ett par kilometer och knädjupt. Perfekt nybörjarspot! -
Södra Sverige? Finns ju hur mkt som helst som är bättre än sjö för det första och fågelsjö för det andra. Är detta inlägg et skämt eller?
-
Inget skämt. Du verkar obekant med att det finns flera grunda sjöar som också är att betrakta som fågelsjöar i sydfrankrike vilka är mycket populära hos båda erfarna och oerfarna kitare och vindsurfare. Detta trots att det ofta är ett stenkast till det magnifika Medelhavet, så väljer man dessa grunda sjöar. Inget konstigt alls. Kolla upp Leucate, Thau m fl.
-
jo jag är överlag obekant med södra frankrike eftersom jag inte hänger där särskilt mkt.
I Sverige allafall så finns det gott om långgrunda havsbad i södra sverige, framförallt runt varber, skåne, öland. Vad gäller fåglar och kitesurfing i Sverige så är den outtalade regeln för kitesurfare att hålla sig så långt bort från fåglar som möjligt pga att att det har varit en del konflikter mellan kitare och ornitolger och hotet om kiteförbud har hängt i luften på vissa ställen.
-
Sen har man en annan syn på pippin söderut 🙂
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fransman-ater-upp-svenska-smafaglar/ -
shit…fransmännen är som europas kineser…de äter allt; sniglar, grodor, fåglar (uppenbarligen utan särskilt mkt ätbart på)..
-
Ha, ha! Där har du det: kör man på en pippi så äter man upp den. Där kryllar av rosa Flamingos o annat spännande. Coolt iaf att man får samsas med fåglarna i samma sjö!
De har samma skyddsplan “Natura 2000”http://www.parc-naturel-narbonnaise.fr/en_actions/natura_2000/etang_de_la_palme
Logga in för att svara.