Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurfing i Skåne? + Nybörjarhjälp

• pjoter

Medlem
    30 maj, 2011 vid 18:37

snyggt. 🙂

blir det inte mkt friktion mot fingrarna med sånt rep om man kör med linan mellan fingrarna mycket, som vid vågåkning?

gött med lite hemmameck annars, allt går att göra bättre än original. 🙂

• sourra

Medlem
    30 maj, 2011 vid 21:33

Men alltså genomföringen är ju av aluminium och det är ju alla jäkla quickdraws och grejer som man kör med i klättringen också. Och har inte mina karbiner nötts ned av allt jäkla firande så borde inte alu-genomföringen ta så mycket stryk heller. Eller?

• viktor77

Gäst
    31 maj, 2011 vid 06:46

Jag tycker inte friktionen är nått större problem då man kör med en hand. Inte mer än det var med den gamla centerlinan. Sourra jag tror inte heller att bommen kommer nötas ner speciellt snabbt. Det är ju inte speciellt stora krafter inblandat. Nöts inte dina karbiner? Mina har nöts en del genom åren. 30+ firningar i rad nerför Matterhorn nöter en del.

• sourra

Medlem
    31 maj, 2011 vid 10:20

Jo visst blir det lite nötning men det är i sammanhanget försumbart eftersom det handlar om långsam nötning och med enorma krafter när en karbin tar upp två tjommars vikt och man firar åtskilliga meter med nötning på en enskild punkt. Vad är det för dimensioner på repet du kör och märker du av några egenheter då du använder det?

• viktor77

Gäst
    31 maj, 2011 vid 10:54

Tror det är 6 mm. Har inte upplevt några nackdelar. Det nya repsnöret känns skönare och glider lite bättre genom bommen. Att byta ut original linan är enkelt, men du får se upp så att quick releasen fortfarande enkelt att går att lösa ut. Jag använde först en för lång gummislang, vilket gjorde quick releasen trög. Men efter en modifiering kändes den som tidigare. Bäst är om du använder en symaskin, men det går också med en vanlig synål och ett gripverktyg.

• tomw

Medlem
    31 maj, 2011 vid 20:46

back on subject

Som nybörjare och 90kg behöver du 2 kites. En 14-15m2 och en 10-11m2. Du klarar inte av att hålla en kite storlek i hela wind range.

Jag skulle satsa på den större först. Men du missar dagar med bra vind.

Good Luck- Alla här har gett dig ärlig och bra råd.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

16 av 21 svar maj 2011
Nu
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA