Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Session › Kitesurfing Uddevalla området !
-
muuu123;665769 wrote:Kolleröd har vi kört en gång men det är djupt direkt och lite klurig launch så det är kanske inte optimalt. Mattias, du kanske vet nån mer SW-spot utåt kusten?
Riggning jättebra i Kolleröd. Det kluriga när vi var där sist är väl att launcharean är trång så att det blev just att någon får bada. Sedan är taggbuskarna bakom kitemagnetiska. Men visst är det som Ace-Mattias säger: ”ett äkta bohuslän-spot…”
Eftersom vinden tycks dö av mot e.m. och jag blir sen så kommer jag nog inte längre än till Unda-campingen och dummie-körningen där (förhoppningsvis).:p
Kolleröd vid lågvatten ser ut så här:
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=58.311191,11.410139&spn=0.000985,0.003374&t=h&z=19
Det såg INTE ut så när jag var där (-högvatten) -
Kneepad han visst före.. Ska ju bli mer sv imorgon så det borde funka bättre då. Är lite jobbigt för siste man att komma ut annars.
Jag befinner mig i Munkedal så kan lika gärna åka ut dit istället för Ua. Kneepad: Du får gärna avlägga en rapport om hur det går:)
-
muuu123;665820 wrote:Du får gärna avlägga en rapport om hur det går:)
Kommer. Redan nu kan jag tipsa om att om man nu betalar 10 spänn P-avgift så kan man spara pappersbiljetten till nästa sesion – många bäckar små blir en speed3 till slut…:wink:
-
Så det blir kolleröd imorgon? Eller blev de kneepads nya spot?
Vilken tid droppar folk dit?
Mvh -
Ser ut att bli en riktigt fin dag imorgon, jag kan nog tyvärr inte:frown:
-
Vi kan ju köra på kolleröd tycker jag. Förhoppningsvis lite mer vind där ute än bakom orust. Jag åker ut vid 12 kanske men vi ska nog inte räkna med att bli så många fler än två 🙂
-
Då dyker jag upp vid kolleröd runt 12! Två är ju dubbelt så bra som själv!
-
Okej, då var jag och testade http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=58.328813,11.828349&spn=0.001969,0.006748&t=h&z=18 Unda camping idag. Enl. sjöfartsverket var vinden 230 grader och jag gissar att ni hade det bra i Kolleröd:smile:
Jag hade 8-11 m/s och jag kan nog säga att det här blir mitt förstahandsalternativ i vindriktning 120-240 grader i fortsättningen!!! Har lust att lägga ett bud på stugan på bilden (där kiten ligger) och bosätta mig där…
[IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=173&pictureid=1159[/IMG]
P-avgiften på 20 kr som jag fasat för blev det inget med. Föreståndaren tyckte att jag skulle stå gratis. Jag frågade om ”han hade något emot att man kajtade” och jag hann inte ställa frågan klart innan han tyckte att det var den bästa idé han hade hört på länge…
Jag hade nog kunnat köra in på området och till lekplatsen så här års. Bommen var öppen. Om inte bilarna hade hörts på bron så hade man trott att neutronbomben briserat – inte en människa nånstans?! Jag bredde ut prylarna över hela gräsytan – kungligt.
På SV-vind så blir det så att det blir turbulent på gräset och ren vind (lite skruvad) vid stugan. Jag prickade jordankaret rätt på första försöket och fick kiten stående på yttersta delen mot vattnet. Sedan stog jag och trimmade och kollade med kiten kl 12 och det var dumt. För i atmosfärisk vind 230 så gör man bäst i att fort som ögat dra ned kiten utåt vattnet, ta brädan och förflytta sig ut i vattnet och ev. mecka där. Alltså det blir stökigt annars. Men sedan är det bara att tuta å köra rätt ut. Det finns en del sten på det grunda, men syntes bra i klart vatten idag. Faktiskt så skruvade sig vinden mjukt runt ”hörnet” så att vid bogen in mot land så höjdade man nice och det var bara att köra in så långt man törs (stenskrap möjligt men idag gick det bra som sagt).
Så betyget blir 5/5. Företagsamma människor skulle nog kunna köra kitekurser här t.o.m. Som gjort att spika upp anslag och bilder på stugväggen. På högsäsong brukar det vara folk som ligger och solar på gräset, men badar gör inte folk på den östra delen av udden vid lillstugan.
Enda smolket i bägaren idag var att jag fick in manettrådar innanför våtisen – mys..Måste ha blitt när jag fick susa efter tappad bräda. Annars är det roligt nästan jämt….
Få höra hur det gick i Kolleröd nu då – skulle gissa att ni hade typ 2 m/s mer??:tongue:
Edit 2012-10-27: Råkade läsa detta nu. Om någon läser det här gamla inlägget så kan jag tillägga att vinden sällan är bra här. Åker själv inte dit längre (-och inte någon annan stans i Byfjorden heller…) -
Jämfört med Kohagen som vi från Örebro normalt startar och kör ifrån vid SV så var Kolleröd rena paradiset! Inga träd i vägen, någon liten nyponbuske fanns förvisso, men i övrigt var det bra! Tydligen lägre vatten där idag än när ni var där sist vilket gjorde att stranden blev betydligt större. Muu startade sin kite först och jag startade Cabrinhan på ungefär samma sätt som jag gör på vintern, utan större dramatik. Väl ute på vattnet så fick man snabbt upp farten och att ta höjd var inga problem alls. Man hade idag betydligt bättre tryck om man höll sig på vänstra sidan, sett från stranden, antar att ön som ligger en bit ut störde vinden lite om man gick över åt höger. Vinden låg väl omkring 9-10m/s skulle jag gissa på och min 10m Switchblade kändes bra. Tyvärr var det ganska gropig sjö, det kändes som det var vågor åt alla möjliga håll och det var svårt att få till fina hopp.
När vi tagit oss ut en bit så hittade vi en smal passage mellan några lägre Öar på den vänstra sidan från stranden sett som skapade riktigt fint plattvatten! Det fanns några stenar som bara låg någon dm under ytan just i passagen, men idag syntes dom tydligt, dock var jag lite övermodig så jag fick ett märke på ena fenan. Det ska ju synas att man använder grejerna 🙂
Litet missöde när jag landade Kiten som orsakade lintrassel som testade tålamodet lite var väl det enda som var negativt med dagen!
Ser ut som du hade betydligt mindre vågor jämfört med det vi hade Kolleröd idag. Ser dessutom ut som en Guldspot! Om campingägaren verkar uppskatta att det är kiteare där är ju det ett stort plus!
-
Det ser ut att bli en fin kite dag imorgon, om det är någon som vill ut är jag riktigt sugen!
Logga in för att svara.