Senaste nytt › Forums › Kitesurfing vs Windsurfing
-
urk… fan vilken trist diskussion.. windsurf o kite e två olika sporter.. det e mycket svårare och windsurfa, mycket bättre åk känsla + fartkänsla med windsurf.. sen har dom tokigt mycket fetare vågsurf potential än kitearna.. kitearna o andra sidan kan hoppa (visserligen kan wsurfarna osså det men det krävs mucho skill och grymma förhållanden för det). Sen kan man osså ha kul i typ 5/ms med en tillräckligt stor drake, vilket är kul om man nu bor i sketna sverige. Kan ju sammanfatta såhära… kvinnorna med mer intellekt kommer dregla efter windsurfarna, medans kitearna får alla sletna bimbos.
pus&kram Olle
-
Tack för ditt inlägg! Kunde inte sagt det bättre själv, Säger ingenting om hur vi skejtare är men massor om dig själv. Fantastiskt vilka korkade inlägg folk kan lägga in!
-
Kan väl säga så här kvinnor över 40 kan väl kanske tänkas tycka att vindsurfing är coolt! Yngre tjejer vet vad som är inne och det är kite just nu, Det var 30 år sedan! som vindsurfing var inne! Kitesurfing är utvecklingen av vindsurfing steget från båt till bräda så jag tror att knappt 10 % av ungdomar idag vill satsa på vindsurfing och gissar att 90 % kommer att vilja satsa på kite ungdomar går väldigt mycket efter vad som är inne. Jag har levt för brädor hela mitt liv så jag är inte kiteare, Skateare, Snowboardåkare för att det är inne det är mitt liv så därför har vindsurfing inte fallit mig i smaken det är avsaknandet av bräda som det faller på tyvärr. En parallell kan ju vara Vattenskidåkarna vad hände med dom? Det är wakeboard som gäller inget annat! Tycker att det är löjligt att snacka en massa skit om den ena sporten eller den andra var och en kan väl själv prova vilket som passar den bäst!
-
Tja, kombinationen kite och vindsurfing funkar faktiskt valdigt bra. Personligen tycker jag Kite ar bra nar det inte blaser specielt mycket. Man far anda planing sa att saga. De riktigt stora drakarna tar fortfarande forhallandevis liten plats gamfort med tex formula prylar etc. Sedan ar det ju en smak sak om man gillar stora segel etc. De flasta som jag kanner som bade w-surfar och kitar har ungefar samma uppfattning. Att det ar betydligt roligare att kita nar det blaser valdigt lite an vad det ar att w-surfa. Safort som man kan rigga 5.7 eller mindre ar w-surfing att foredra. Detta ar ju givetvis en smak fraga. Beror mycket pa vilken budget man har for dtta samt var man vanligen brukar kita/w-surfa.
-
för 30 årsen hette det brädsegling och inte windsurfing två helt olika sporter. jag tror att kite endast är en kortvarig fluga. det ser hellöjligt ut när dem hoppar och vrider ben och armar fram och tillbaks.
-
Givetvis är det vindsurfing som gäller. Det går grymt mycket snabbare. Jag menar, vem vill köra en sölig Fiat om man kan ratta en muskelbil?
Sen kan man rida vågor och värkligen surfa med vindsurfingbrädan!
Okej, visst kan man hoppa högt med en kite, men hur mycket action är det att sakta dala ned från luften som om man vore fast i en fallskärm?
Hoppa med vindsurfingprylarna är visserligen ganska svårt, men fan så mycket mer action och ser sjukt mycket coolare ut än kite. (Ser mest ut som ett litet asplöv som dallrar i vinden och försöker få till en liten snurr)Sen kan man vindsurfa överallt där det finns vind medans kite behöver stora ytor för att rigga och få upp skiten i luften.
Men ett plus för kite är ju att det inte behöver mycket vind.Summa sumarum är att vindsurfing är till för män som vill surfa, medans kite är till för pojkar som vill dingla lite i luften.
-
Svar till:
Kan väl säga så här kvinnor över 40 kan väl kanske tänkas tycka att vindsurfing är coolt! Yngre tjejer vet vad som är inne och det är kite just nu, Det var 30 år sedan! som vindsurfing var inne! Kitesurfing är utvecklingen av vindsurfing steget från båt till bräda så jag tror att knappt 10 % av ungdomar idag vill satsa på vindsurfing och gissar att 90 % kommer att vilja satsa på kite ungdomar går väldigt mycket efter vad som är inne. Jag har levt för brädor hela mitt liv så jag är inte kiteare, Skateare, Snowboardåkare för att det är inne det är mitt liv så därför har vindsurfing inte fallit mig i smaken det är avsaknandet av bräda som det faller på tyvärr. En parallell kan ju vara Vattenskidåkarna vad hände med dom? Det är wakeboard som gäller inget annat! Tycker att det är löjligt att snacka en massa skit om den ena sporten eller den andra var och en kan väl själv prova vilket som passar den bäst!
[/ QUOTE ]Jag håller inte riktigt med dig där patrikol
Jag vet fler ungdomar än 10% som tycker att w-surf är kollare Jag msået själv säga att kite kanske är lite “tjejigt Ni går ut när det blåser typ 8 m/s medans dom riktiga boysen(w-surf) går ut när det blåser 15 m/s.Sedan är det inte heller 40 åringar som raggar på w-surfare utan brudar som t.ex. viktoria silverstedt!,och hon e inte 40 lr //Naishan -
Fan va bra om det bara är kvinnor över 40 som “jobbar” på windsurfare……helt rätt målgrupp. Vad ska man med dom andra till?
-
Tja jag är nybörjare och tycker det är som roligast när det blåser mellan 10-15 m/s så det där med 8 s/m stämmer inte på alla tyvärr måste man ha en ganska liten kite när det blåser så mycket och det är inte många som har så liten kite. Vad det gäller dina andra åsikter så stå på dig annars gör någon annan det. Det är väl detta som är tjusningen med forum man får tycka vad man vill! Det enda som är oacceptabelt är personangrepp! Det skall vi inte tollerera här. Vi ses på vattnet coola vindsurfare!
-
Varfaen hittar ni alla brudar som raggar på windsurfare? Aldrig nån som raggar på mej, inte ens 40 åriga “kärringar”. Ska nog börja med kite för det är så coolt för att inte tala om alla unga brudar man verkar få på köpet. Och så ska jag ha såna där blöta byxor utanpå våtdräkten så jag ser helt nerkissad ut. Att windsurfing är så mkt roligare spelar ingen roll.
-
Nääää…Lasse det funkar inte det heller. Skaffade mig kite men det är lik förb…. bara min fru som visar intresse.
Ska prova och bli rockstjärna istället……eller dokusåpakändis…. -
getwet du får helt enkelt visa dej mer på haga. det är ju här dom är på sommarn. birdsen. tyvär har även jag själv kännt mej svälfödd på den varan. men det är klart. nu när jag har gått och skaffat 245 kan man ju skaffa en stooor baslåda och hänga på mcdonaldsparkeringen kasnke göra lite ringar här och var så ska det nog bli ändring på det.
-
För er som söker spännig utöver både vindsurfing och kite kan ju testa detta!
http://www.kite-surf.com/news/archiv.php?param=1042&archiv=yesHelt galet…
Mvh Stefan
-
Svar till:
Windsurfing är den snabbaste segelsporten (exkl isjakt). Utrustningens pris och storlek i förhållande till knop och planing klår allt annat med segel.
Kiteutrustningen är till och från vattnet väldigt smidig. Enkel att ta med i bilen eller på flyget. Men sen är det mycket krångligare. Du behöver en start och landningzon för kiten. Den är relativt windsurfing utrusningen svår att kontrollera. Vändningar, starter och stopp är trögare och svårare att kontrollera.
Windsurfingprylarna är dyrare och tar mycket mer plats till och från vattnet. Men när du väl är på plats så är allt smidigare än kitesurfing. Det går snabbare att rigga och tar mindre plats på stranden. Utrustningen medger att du kan startar vart som helst bara det finns wind. Du kan segla i över 20 knop, omedelbart stanna och vända på någon sekund på en sträcka av några meter. Och gör det jävligt snyggt dessutom. Dvs du kan stila för brudarna på stranden medans kitesurfarna åker tepåse långt ut på sjön där ingen ser dom!
En fördel med kitesurfing är att du inte behöver vara stark för att utöva sporten. Som windsurfare måste du vara tränad och ha bra kondition. Det är j-vlgt mycket jobbigare att windsurfa varför jag tror att kitesurfare generellt är fetare än windsurfare. Och vilka tycker brudarna om?
Windsurfare kan mötas på sjön och ligga och guppa och snacka storlek på segel, vindriktning, bärs och brudar. Kitesurfare får skrika allt vad de har till varandra för skillu de vara för nära varandra blir trasslar de in linorna i varandra.
Slutligen vill jag gärna kommentera klädmodet. Gillar du skate och streetmode mer än att segla fort och rida på vågor och bli lyckligt trött efter en dag på beachen skall du nog välja kite. Som kitare kan du odla dreadds och sitta och sticka kukhuvsmössor. Du kan också sitta och tycka du är bäst och alla andra är töntar. Men framför allt så har du som kitare badshortsen utanför våtdräkten.
Så nu är deta bara att välja?!
[/ QUOTE ]
vad fan snackar du om din jevla bezzerviser?! kite är minnst lika jobbigt som vindsurfing, du måste ligga och kantra och TRYCKA hela tiden, vilket man slipper på vindsurf.
Det går inte att ta reda på vad som är roligast via ett internetforum; finns bara ett sätt att få reda på det, TESTA!!!En utav de bästa sakerna med kite (som ingen nämnt tidigare här)tycker jag är att man kan köra på en så jevla liten bräda som bara väger kring 2kg. Detta kombinerat med fet hangtime gör att man kan utföra dessa meeeegatweekar man drömmandes ligger och gör med skateboarden på golvet!
TESTA!
Logga in för att svara.