Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurfingens framtid?

• Kitesurfingens framtid?

Publicerad av anonym-anvandare på 10 november, 2002 vid 13:12

Lite då och då läser och hör man att det är dödsolyckor inom kitesurfing, att kitare förbjuds för att de stör djurlivet vid vissa stränder, att nya kitare smäller upp sina kitar på badstränder fullt med oskyldiga badare och utsätter dem för ibland nästan livsfara. Då kan man fråga sig vilka regler som kommer att skapas om det här fortsätter när det sätts upp kiteförbud på vissa platser redan nu och kitesurfingen inte levt så länge i sverige. Till skillnad mot windsurfing så krävs kitsurfing desto mer ansvar med tanke på de skador som kan framkallas med kiten och riskmedvetande är A och O när man är ute på sjön/havet.

Många tjatar om att någon form av utbildning är ett MÅSTE innan man sticker ut själv eller att man har en erfaren kitare med sig. Jag håller med dessa gnällspikar och betonar att om det här inte sköts på ett bra sätt så kan kitesurfing vara ett minne blott om några år. Fast å andra sidan får vi windsurfare desto större svängrum! grin.gif Allvarligt talat så är det synd om det skulle ske så med kitesurfing eftersom det är ett kanonalternativ när man vill ha kul på vattnet!

anonym-anvandare svarade 22 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    10 november, 2002 vid 13:50

Frågan man måste ställa sig är om det är nybörjare eller ej som skadar sig mest? jag vet inte men jag har känslan av att så ej är fallet!

• otg

Medlem
    10 november, 2002 vid 14:59

Själv tror jag att det mest är dom som överskattar sin förmåga som skadar sig, vare sig de är nybörjare eller proffs. Visst borde det finnas nån sorts allmän säkerhets kurs som alla kitesurfare borde ta, fast i slutändan är det nog ändå en själv som ansvarar för sin och andras säkerhet ute på vattnet. Kurs eller ingen kurs!

MvH/ Olle tongue.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    10 november, 2002 vid 15:54

Håller med dig att någon typ av säkerhetskurs är bra men i slutänden är det den som överskattar sin förmåga som orsaker skador/dödsfall! Men hur det än är så blir det striktare regler ju fler allvarliga incidenter som händer. Tror du inte det?

• anonym-anvandare

Medlem
    10 november, 2002 vid 19:40

En kurs är aldrig fel, men i slutänden är det alltid upp till individen själv att inte vara övermodig!!!
    Man kan jämföra t.ex med dykning där alla måste gå en kurs och sen tror att de kan sporten, där det sker en och annan olycka pga övermod, men däremot i klättring som ej har kurskrav sker sällan olyckor då folk oftast behåller en ödmjuk inställning inför farorna, så det är inställningen hos den enskilde individen som är avgörande och att de som är mer avancerade inte är ”Hotdogs” utan förmedlar en ödmjuk attityd till sina mindre skickliga kollegor!!

• anonym-anvandare

Medlem
    10 november, 2002 vid 21:56

Det där var riktigt bra skrivet! Precis så där är det. Behöver inte tillägga något mer nu!!! cool.gif

• zoolander

Medlem
    10 november, 2002 vid 21:58

tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif va tvungen (har inget annat å göra)

• melker

Medlem
    11 november, 2002 vid 16:58

hahaha. Det var faan det bästa jag läst på forumet. Zoolander har humor utöver det normala. Just så kul är det att vara Kitesurfnarkoman när det är svinkallt och vindlöst ute.

hahaha grin.gif grin.gif grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    11 november, 2002 vid 18:43

Man får bara hoppas att det inte finns några
    kitare kvar som inte kör med quick release.
    Det borde ju utesluta dödsolyckor.
    Själv skaffade jag en så fort jag fick syn på en, det
    känns mycket bättre när man är överriggad, att det alltid
    finns en utväg.
    Angående kite abstinens, funderar starkt på att flytta från
    Bohuslän till typ Habo, för att få mer kite tid.
    Finns det några jobb för båtbyggare? wink.gif

MVH Andreas G

• anonym-anvandare

Medlem
    11 november, 2002 vid 18:57

Tjenare extremfreak!
    hur många är ni som kitar vid Hammarö?
    Vi är 8pers som har kitat ca 2år, och håller till på
    Kållandsö, Svalnäsbad kanonställe.
    Vi får ha ett event till sommaren och ”rejsa” laugh.gif

MVH Andreas G

• otg

Medlem
    11 november, 2002 vid 19:08

svar till extremefreak… Visserligen, kommer det alltid att finnas dödsfall i Kitesurfing, det är ju trots allt en extremsport! men antalen kommer att minska i takt med att utrustningen blir säkrare och mer lättanvänd, tex. quickreleasen som innebär att man alltid kan välja att släppa iväg kiten om man känner att man börjar närma sig slutet av sin kapacitet! Däremot kommer det ALLTID att finnas människor som driver ut till havs eller hoppar och aldrig kommer ned… men det hör ju till riskerna man måste ta som Kitesurfare! och ärligt talat så känner jag mig väldigt priviligerad som får ta dom riskerna!

MvH/ Olle tongue.gif

Uppäten av hajar kan man ju också bli…..

• zoolander

Medlem
    11 november, 2002 vid 21:58

jag tror att dom har någon form av båtrenovering i lomma hamn.. inte säker.. men jag kan ju kolla nästa gång jag är där!

• anonym-anvandare

Medlem
    11 november, 2002 vid 22:38

Hallå alla kitefreaks på Kållandsö, Svalsnäsbad. Jag ska sätta igång och lära mig kite till våren men jag windsurfar desto mer…hehe!!! Men klart vi kan ha ett event till sommaren, då kan man ju få grymma råd av er grin.gif och så kan ni få inse hur härligt windsurfing är!!! cool.gif Var ligger kållandsö förresten, har inte bott i värmland så länge?

• anonym-anvandare

Medlem
    11 november, 2002 vid 22:44

Klart man ska ta risker, det är det som är härligt med kitesurfing, windsurfing m.m. Quickreleasen, finns det på alla kiteutrustningar? Jag är bara lite rädd att vissa oerfarna risktagande kitare utsätter andra för fara och därmed skapar mer förbud än som finns idag!

• anonym-anvandare

Medlem
    12 november, 2002 vid 14:35

Så det är för din skull som andra skall tvingas gå kurser?

• kitesurfpsycho

Medlem
    12 november, 2002 vid 18:30

Jag tror att quickrelease finns på de flesta kites av årets modeller iallafall Naish, Wipika och Takoon.
    Kållandsö vid Lidköping (Läcköslott),Där finns två av de bästa kitespots på hela Vänern, Svalnäs i syd, sydväst och båtgården i nordost och ost.
    Stränderna är ca. två km långa och långgrunda och inte en enda sten.

MVH Andreas G

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurfingens framtid?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.