Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteutrustning, nybörjare.

• rambo_johnson

Medlem
    4 september, 2005 vid 12:21

Shiiit köp INTE foil för fan, du vet inte vad du ger dig in på… har du kört kurs med fjoll eller?

annrs kan det ju gå hur jävla illa som helst….

• jago_svensson

Medlem
    4 september, 2005 vid 13:22

Hejsan..
    Har inte kört kurs med foil.
    Varför bör jag inte välja Foil?, det jag sett hittils verkar bara positivt. Stabil, lätt att resa med, ingan risk för punktering..

Vad är nackdelarna?

Vill gärna ha alla synvinklar..
    MVH Jago Svensson

• ric

Medlem
    4 september, 2005 vid 13:47

du lär inte behöva be folk* skriva va de tycker är dålig med foil

*läs skåningar grin.gif

har varit ute o kört en del med folim folk o jag kan då inte se att de kör mindre hårt eller har sämre tryck än andra kites. däremot har de mycke lättare på stranden, rullar ut draken spänner linorna och kollar dem, byter om och sen drar de själva lätt upp sina kites i luften säkert och smidigt!

jag är övertygad om att man har lika kul med sin kite oavsett modell man väljer, såvitt jag förstår är ingen som kör 04 eller senare missnöjd med sin kite oavsett lei eller foil..

• skejtar_henke

Medlem
    4 september, 2005 vid 13:51

vad jag vet är det inga proffs som kör med foils i värddskuppen. Eller mins 95 % tub. Kankse ska han inte åka där. Men måste ju finnas en anlednig till att det är så. Dumt att välja något som är sämre. Eller?

• jago_svensson

Medlem
    4 september, 2005 vid 14:01

Är det inte så att i världskuppens profsåkare, inte direkt behöver tänka på omständigheterna runtom åkandet, på samma sätt som man/jag får göra i detta fallet.

Kanske inte är så noga för dem ifall de är ”lätta att starta ensamma” eller att dem kan vara svåra att resa med.
    Utan de focuserar 100% på att kiten skall vara ultimat i den extrema åkningen.

Ingen kritik als eftersom jag inte har några referenser, utan jag bara ifrågasätter.

//Jago

• gethighsports

Medlem
    4 september, 2005 vid 14:25

Word

• patrikol

Medlem
    4 september, 2005 vid 15:47

Klart du kan köra foil det är en fråga om tycke och smak prova så att du vet skillnaden svårare än så är det inte.

Har själv provat foil några gånger och är övertygad om dess överlägsenhet när det gäller lättvind på vatten eller kite på snö.

Sen beror de ju på var du skall använda din kite och om det blåser rejält där eller det brukar vara lättvind.

Men som sagt prova så att du själv kan se vad som passar just dig bäst!

• klmahaha

Medlem
    4 september, 2005 vid 15:48

Visst är det folk som kör FOIL i världskuppen (ingen aning om rankning eller nått dock).
    Pratar man världskupp i andra kitesporter ex. snowkite så är det tvärt om, undantaget är LEI och vinnarna har varig FOIL i flera år.(gäller även landboard och buggy som kanske inte är direkt stort)
    Snowkite folket har samma höga krav på kiten som snubbarna i kitesurfing men deras kiter behöver ju aldrig flyta:)

Jag tror fan att alla tekniker idag går att mäta mot varandra men LEI är klart störst på vatten. Alla begriper dem, reservdelar går att få tag i världen om och man kan låna någons pump.
    Å andra sidan behöver man ju ingen pump, laga är en fråga om att sy eller knyta om snören, och ingen annan behöver begripa FOIL i launch.. FOIL tar längre tid att torka föresten, blir de blöta åp insidan så kan det ta ett tag.
    Vetifan…

• rocco

Medlem
    5 september, 2005 vid 09:34

Det här e fina grejer! Kan inte använda dem själv för ja e skadad nu.

—> http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=5165&sort=1&cat=9&page=1 <---

• kongos

Medlem
    5 september, 2005 vid 10:45

Jag kör med en 16 m2 PL Venom och jag är helnöjd.
    Nu väger jag bara 70 pannor och åker med denna från 6 m/s till LEI-åkarna väljer en 9:a. Då går jag också ner ett snäpp.
    Det säger lite om vindregistret och hur snäll kiten är i neutralzonen.

Om du nu ska resa också så kan jag inte tänka mig en bättre kite än en foil.
    Nu flyger/reser jag ju inte men jag har ju sett en del bladders och sömmar på LEI’s gå här hemma vilket verkar nog så jobbigt.

/E

PS: Fixar du en PL Venom så kom ner till Åsa när det blåser så kan jag visa lite tipps och trixs. Så behöver du inte exprementera själv. Hör av dig innan bara.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteutrustning, nybörjare.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.