Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kiteutrustning, nybörjarfrågor!

• Kiteutrustning, nybörjarfrågor!

Publicerad av jpl på 25 oktober, 2010 vid 21:42

Hallå!

Jag är ny på det här med kiteutrustning och skulle gärna få lite hjälp med information och tips!

Skulle någon kunna förklara skillnaderna mellan de olika typerna av kites, tex
    C-kites
    Delta
    Bow
    Hybrid osv.

Jag har även hittat ett komplett beg. paket som jag funderar lite på, kanske främst pga. min ganska begränsande ekonomi:
    http://www.blocket.se/helsingborg/Cabrinha_Crossbow_13_m2_09_med_brada_o_sele_28794016.htm?ca=23_16&w=1

Cabrinha Crossbow 09 -13m2 ink. bräda och sele, 8000kr.

Jag väger 70-75kg och är ca 180cm lång.
    Vilken storlek på brädan är lagom för mig?
    Hur tror ni att detta paket skulle passa mig som nybörjare, vilket vindregister skulle jag kunna hålla mig inom? Jag kommer väl mest hålla min i skånetrakten runt Ängelholm/Landskrona.
    Har jag förresten förstått det rätt om detta är en bowkite?

Det var väl allt för nu, kommer säkert med fler frågor senare 😉

pjoter svarade 13 år, 7 månader sedan 20 Medlemmar · 68 Svar
  • 68 Svar
  • jpl

Medlem
    25 oktober, 2010 vid 22:36

Vad tror ni om att kombinera detta, bättre förslag än ovanstående?

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=30482&title=ozone-instinct-light-12m-b2-2007&cat=9

http://www.blocket.se/halland/Kite_brada_30189196.htm?ca=23_16&w=3

Ozone Instict Light -07 12m2 4000kr
    Gaastra Rider X 135/38 2200kr

Är en 07a lite för gammalt och ska man akta sig för de lite slitna fenorna på brädan?

• acemattias

Medlem
    25 oktober, 2010 vid 23:01

Bada alternativen passar nyborjare i din viktklass OK.
    Jag hadde siktat pa alternativ 1, fraschare grejor och gandska liten prisskillnad med tanke pa att du behover en sele i tillagg till alternativ 2.

Det finns SA mycket att saga om de olika drakmodellerna, kolla wikipedia eller nat.

• jpl

Medlem
    26 oktober, 2010 vid 20:55

Okej ska läsa lite mer om dom och se till att gå en kurs så snart som möjligt!

Jag har hittat denna våtdräkt från ett företag i Malmö:
    http://www.blocket.se/malmo/Vatdrakt___Aquatronix_Tribe_29530614.htm?ca=23_16&w=1

Skulle denna vara tillräckligt varm även under de kallare månaderna, som jag förstår det har kan man ha både heldräkten och shortyn samtidigt?
    Eller är det kanske bättre att satsa på en lite dyrare(bättre?) med kanske lite bättre hållfasthet osv.? =)

• acemattias

Medlem
    27 oktober, 2010 vid 00:33

Det verkar vara en vatdrackt for dykare, isafall ar den troligen lite obekvam/stel for kitening.
    Vatdrakter ar alltid bra att prova.
    Skulle foresla 5mm drackt+vast med huva eller 6mm drackt med huva for vintern.

Battre beg eller reavaror till ok priser,
    http://www.surfzone.se/ppc/showcat.php?cat=17
    http://www.wetsuitoutlet.co.uk/index.php

• yaddle

Medlem
    27 oktober, 2010 vid 08:30

Tycker också det ser ut som dykarvåtdräkt. I så fall passar den inte till kite om jag fattat saken rätt. Dels stel som sagts ovan dessutom kanske inte varm.

Våtdräkt för dykare, vågsurfare etc dvs folk som befinner sig i vattnet och inte på funkar inte på samma sätt som våtdräkter för folk på vattnet. En dykarvåtdräkt kan mycket väl bli kall i luften även om den är tjock. Har att göra med att dräkter som används i luften är byggda för att minimera avdunstning vilket inte är fallet med dräkter som används i vattnet. I alla fall har jag fattat det så här, finns säkert någon som kan reda ut detta bättre.

• pjoter

Medlem
    28 oktober, 2010 vid 11:57

De första åren jag körde hade jag en gammal 6,5mm dykdräkt. Körde året runt, även då man fick hoppa ut mellan lite isflak så funkar gör det. Men nu skulle jag inte kunna tänka mig att gå tillbaks, inte för att den var så kall att köra utan för att jag inte kunde böja armarna eller benen mer än 90 grader och att man blev nerkyld direkt man gick upp på stranden. Den spolade också in litervid med vatten när man krashade, så det undvek man så långt det gick.

Det är enorm skillnad på framförallt rörlighet men även slitstyrka och vindskydd på en kitedräkt mot dykdräker och andra.

• jakobb

Medlem
    28 oktober, 2010 vid 12:31

jag hade fan aldrig köpt nånting av en tomte som inte kan stava till paket

• jpl

Medlem
    29 oktober, 2010 vid 20:46

Tack för alla svar, imorgon blir det kurs om allt går som det ska!

Han har också en NHP 666 08a -12m2 som jag kan få köps tillsammans med en slitterny T5 bräda för 7500kr, vad tror ni om detta eller är det bättre att satsa på det andra paketet jag visade med en Cabrinha Crossbow 09 -13m2 ink. bräda?

• tobbelindholm

Medlem
    1 november, 2010 vid 17:14

köp inte en NHP som första drake de är mitt råd! de ligger bra i pris men den är inte ett bra alternativ för en nybörjare! finns massa bra saker till bra priser såhär års.

• caalle

Medlem
    6 januari, 2011 vid 11:54

Hej! Tänkte bumpa trådan här!

Är nybörjare, väger ca 65-70 kg och har hittat en litewave bräda från 06-07 (tror jag) för en relativt billig penning. Är detta något att rekommendera för en nybörjare som mig? 🙂 Har stått mycket på snowboard och skateboard tidigare, så lite vana därifrån har jag.

Kommer troligtvis med fler frågor angående kite och annan utrustning efterhand 🙂

Tack på förhand!

• debkausf

Medlem
    8 januari, 2011 vid 16:00

Hade satsat på en twintip istället för vågbräda till o börja med

• caalle

Medlem
    9 januari, 2011 vid 16:16
    debkåusf;643901 wrote:
    Hade satsat på en twintip istället för vågbräda till o börja med

Okej, men litewave brädan är väl twintip? http://www.powerkiteshop.com/images/productimages/surf/litewave2005freestyle.jpg < Så ser den ut i allafall. Är det något att tänka på när jag köper beg. grejer från 05-06-07, förutom att de kan vara väldigt mycket körda och slitna. Vad bör jag tänka på vid köp av nybörjarkite, 9kvm lär väl räcka, eller? Tack för svaret btw!

• debkausf

Medlem
    9 januari, 2011 vid 18:31
    Caalle;643958 wrote:
    Okej, men litewave brädan är väl twintip? http://www.powerkiteshop.com/images/productimages/surf/litewave2005freestyle.jpg < Så ser den ut i allafall. Är det något att tänka på när jag köper beg. grejer från 05-06-07, förutom att de kan vara väldigt mycket körda och slitna. Vad bör jag tänka på vid köp av nybörjarkite, 9kvm lär väl räcka, eller? Tack för svaret btw!

Vad väger du? Ska du lära dig kitea i vatten/snö? Sverige/utland? Stlk 10-14 är bra att börja med i svenska förhållande. Det är absolut viktigt att gå kurs för din egen och andras säkerhet.

• caalle

Medlem
    10 januari, 2011 vid 11:35
    debkåusf;643970 wrote:
    Vad väger du? Ska du lära dig kitea i vatten/snö? Sverige/utland? Stlk 10-14 är bra att börja med i svenska förhållande. Det är absolut viktigt att gå kurs för din egen och andras säkerhet.

Väger 65-70 kg. Tänkt att lära mig åka på vatten i Sverige, framförallt Gotland blir det nog. Kurs har jag bokad om några veckor, dock så är den kursen på land men kanske blir till att ta en till i sommar om jag känner att det behövs!

Okej, mellan 10 och 14, blir 9 för litet? Har sett många i den storleken…

Tack för svaret 🙂

Men brädan såg bra ut eller? Tror jag slår till på den i alla fall 🙂

• debkausf

Medlem
    10 januari, 2011 vid 13:07
    Caalle;644009 wrote:
    Väger 65-70 kg. Tänkt att lära mig åka på vatten i Sverige, framförallt Gotland blir det nog. Kurs har jag bokad om några veckor, dock så är den kursen på land men kanske blir till att ta en till i sommar om jag känner att det behövs!

Okej, mellan 10 och 14, blir 9 för litet? Har sett många i den storleken…

Tack för svaret 🙂

Men brädan såg bra ut eller? Tror jag slår till på den i alla fall 🙂

10 + 6 är en bra linje för dig, börja med en 10:a om du bara ska ha en till att börja med. Tänk på att köpa en drake som är enkel och vattenstarta och har bra bomlöstning tex Cabrinha switchblade eller liknande. Brädan på bilden ser ju bra ut men jag ser inga mått. 133×41 är nog ett bra ca-mått för dig. Det är enklare att börja med en större bräda men men tröttnar fort på “nybörjarbräda” så om du har bra brädvana sedan tidigare kanske du kan hoppa detta.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kiteutrustning, nybörjarfrågor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.