Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kiteutrustning, nybörjarfrågor!

• caalle

Medlem
    11 januari, 2011 vid 10:33
    debkåusf;644019 wrote:
    10 + 6 är en bra linje för dig, börja med en 10:a om du bara ska ha en till att börja med. Tänk på att köpa en drake som är enkel och vattenstarta och har bra bomlöstning tex Cabrinha switchblade eller liknande. Brädan på bilden ser ju bra ut men jag ser inga mått. 133×41 är nog ett bra ca-mått för dig. Det är enklare att börja med en större bräda men men tröttnar fort på “nybörjarbräda” så om du har bra brädvana sedan tidigare kanske du kan hoppa detta.

Okej, så en 6kvm drake och en 10kvm alltså? Cabrinha Switchblade, är det en så kallad C-kite, för de är väl i regel mer lätthanterliga eller är jag ute o cyklar nu?
    Brädan är 145 cm lång i allafall, åkt mycket skateboard tidigare och åker snowboard så brädvana har jag. Läste lite på kitenation.se där de hade skrivit att brädlängderna numera ligger på omkring 100-140 cm, så 145 kanske är för stort? Får den dock för ett väldigt bra pris så kanske värt att köpa och börja med för att sedan köpa upp mig till nästa säsong om det skulle behövas…

Ska kika efter lite beg. kites här på köp&sälj sidan så återkommer jag om ja hittar nåt:)

• andersr

Medlem
    11 januari, 2011 vid 11:40

Hej

Nej Switchblade är inte en c-kite, det är en bow-kite och de är lättare att vattenstarta samt att du kan släppa ut mer kraft (depower) ur den jämfört med en c-kite. Det finns även c-kites på marknaden som har bra depower. Gå kursen först och köp prylar sen, din instruktör kan då hjälpa dig och rekommendera vad du bör köpa.

Lycka till!

Mvh Anders

• debkausf

Medlem
    11 januari, 2011 vid 15:43
    AndersR;644071 wrote:
    Hej

Nej Switchblade är inte en c-kite, det är en bow-kite och de är lättare att vattenstarta samt att du kan släppa ut mer kraft (depower) ur den jämfört med en c-kite. Det finns även c-kites på marknaden som har bra depower. Gå kursen först och köp prylar sen, din instruktör kan då hjälpa dig och rekommendera vad du bör köpa.

Lycka till!

Mvh Anders

bra svar

• regfellow

Medlem
    11 januari, 2011 vid 17:25

Köp begagnat 2010 nu så fort som möjligt då priserna är typ i botten. Köp bow kite av ett vanligt märke och den som du tycker är snyggast! När du lärt dig kita och kört ett tag och kan känna skillnad på olikheter kan du börja testa andra märken och typer och kanske inriktning mot vågor, freestyle, oldschool osv.

• caalle

Medlem
    11 januari, 2011 vid 17:37
    Regfellow;644092 wrote:
    Köp begagnat 2010 nu så fort som möjligt då priserna är typ i botten. Köp bow kite av ett vanligt märke och den som du tycker är snyggast! När du lärt dig kita och kört ett tag och kan känna skillnad på olikheter kan du börja testa andra märken och typer och kanske inriktning mot vågor, freestyle, oldschool osv.

Okej, har du nån länk till nån bra sida med rea priser? Men brädan jag postade ovanför skulle du också säga funkar eller?

• danger

Medlem
    11 januari, 2011 vid 18:16

Det är även hyggliga priser på nya 2010 prylar (börjar dock ta slut…).
    Jag har handlat 2010 års kites av Fahlensurf.se och Kitekraft.se, men det finns säkert andra surfshoppar som säljer 2010 års utrustning till bra pris!

• pjoter

Medlem
    11 januari, 2011 vid 19:10

Skulle aldrig rekommendera nån en 10a som största kite. Kommer få många sura dagar då du har för lite kraft medans andra är ute och har kul med 12-14kvm.

12/14 som stor kite och 9a som liten kite. De dagar det blåser så du inte kan gå ut med 9an ska du inte vara ute som rookie. Det kan hända jäkligt mkt på löjligt kort tid när det blåser över 15m/s. Vet inte hur många gånger jag ska göra den här jämförelsen men 10m/s är lika med 36km/h. 15m/s är över 50km/h. En 6a börjar bli vettig i 10m/s om man inte kör en stor vågbräda. Så visst, vill du göra ett misstag och flyga in i träd eller andra saker i över 50km/h så är det väl ok för dig. Ger ett trist rykte för sporten bara och kostar oss alla en jäkla massa pengar.

edit…
    Angående ställen att handla är det bara att dyka runt på de olika butikssidorna och kolla vad som finns. Även skolorna har en del beg kvar.

Min sida är http://www.surfbutik.se och jag har bara nytt i lager.. eller förresten, en demokörd zombie 9a har jag förresten. Maila om den kan vara av intresse. Dock rekommenderar jag inte att du skaffar den som första kite. Satsa på en 12a eller liknande. sen köper du en mindre när du börjar få koll.
    När det gäller märken är väl ungefär allt som säljs i sverige bra. Att fråga om vilket märke som är bäst å steffo är som att gå till ett fordonsgymnasium och fråga om saab eller volvo är bäst. 🙂

• debkausf

Medlem
    11 januari, 2011 vid 20:20
    pjoter;644100 wrote:
    Skulle aldrig rekommendera nån en 10a som största kite. Kommer få många sura dagar då du har för lite kraft medans andra är ute och har kul med 12-14kvm.

12/14 som stor kite och 9a som liten kite. De dagar det blåser så du inte kan gå ut med 9an ska du inte vara ute som rookie. Det kan hända jäkligt mkt på löjligt kort tid när det blåser över 15m/s. Vet inte hur många gånger jag ska göra den här jämförelsen men 10m/s är lika med 36km/h. 15m/s är över 50km/h. En 6a börjar bli vettig i 10m/s om man inte kör en stor vågbräda. Så visst, vill du göra ett misstag och flyga in i träd eller andra saker i över 50km/h så är det väl ok för dig. Ger ett trist rykte för sporten bara och kostar oss alla en jäkla massa pengar.

edit…
    Angående ställen att handla är det bara att dyka runt på de olika butikssidorna och kolla vad som finns. Även skolorna har en del beg kvar.

Min sida är http://www.surfbutik.se och jag har bara nytt i lager.. eller förresten, en demokörd zombie 9a har jag förresten. Maila om den kan vara av intresse. Dock rekommenderar jag inte att du skaffar den som första kite. Satsa på en 12a eller liknande. sen köper du en mindre när du börjar få koll.
    När det gäller märken är väl ungefär allt som säljs i sverige bra. Att fråga om vilket märke som är bäst å steffo är som att gå till ett fordonsgymnasium och fråga om saab eller volvo är bäst. 🙂

Den här försäljaren verkar kunna allt, handla av han!

• pjoter

Medlem
    11 januari, 2011 vid 21:34

haha, blev du sur bara för att jag inte alls delar din åsikt om kitestorlek?

• regfellow

Medlem
    11 januari, 2011 vid 21:54

Med risk för att bli långrandig och tråkig, så kan jag berätta lite om hur jag ser på läget…

Först och främst så om du kan undvika och börja kitesurfa så gör det!!! Det är som en jävla drog! Du kommer krevera av surfabstinens när det inte blåser eller när det blåser och du inte kan åka, gå in 10 gånger per dag och kolla väderprognoser med vindhastighet och riktningar, kartor för spots och sitta och drägla i webbshoppar/köp och sälj över utrustning som kommer medföra att du får fler surfdagar per år, ha utrustning att ha koll på, ha hemma och konka runt på som en hel jävla småbarnsfamilj!!! Sen kan du lägga ner nästan alla andra intressen då de inte kommer vara hälften så roliga, du kommer spendera alla dina pengar på detta och inte ha tid med något annat!!! Går det riktigt långt som kommer du sälja allt du har, dra till ett varmt land med mycket vind och bli kiteinstuktör på heltid!

Men är detta inte något problem så:

Gå kursen och känn efter om kitesurf är något för dig. Är de seriösa kommer de även gå igenom olika utrustning och märken. Lyssna och lär dig så mycket du kan och ställ alla frågor, sedan köper du utrustningen.

Om du väger 70-75 kg så hade jag lyssnat på Pjoter och köpt en 12a i storlek på kite och jag hade valt en bättre begagnad 2010a (nästan halva priset av en ny), bow, standardmärke, och en normalstor allaroundbräda runt 133-135cm till att börja med (med tanke på du skejtat och åkt snowboard mycket). Har du tur och får tag på rätt modeller (då du tittar på begagnat) kan du köra mellan 6 m/s upp till 11 m/s när du börjar bli duktig. Att ha för lite vind för sin utrustning, medför att man får gå med kiten upp i vinden och det är inte så roligt i längden och speciellt inte efter man fått smaka på hur det är att åka och ta höjd. Worst case är att kiten trillar ner och den går inte få upp igen och man får simma. Att köra i för mycket vind för sin utrustning är fysiskt jobbigt och medför risker att skada sig jävligt illa eller dör och det är absolut inget för nybörjare. 6-11 m/s täcker säkert in 80 % av de dagar det blåser i sverige. Om man inte skiter pengar, så är det detta smartaste alternativet för att få mest njutbara surfdagar i din viktklass. Det är även i mitten av denna vindrange som det är mest lämpligt att röra sig som absolut nybörjare och komma igång och lära sig.

En 10/11a kanske är mer ultimat för din viktklass när du börjar bli bra på att åka, men jag hade valt en 12a som första kite som nybörjare ändå, då man rör sig lägre vindhastigheter. Sedan är det snart sommar och de behöver man oxå större kite.

Hade även lagt hela första budgeten för drakar och brädor på en drake och en bräda och väntat med att köpa andra brädan och draken till senare.

Nästa steg är att börja titta på att gå ner/upp i vind men det kan du skita i tills du lärt dig kitesurfa ordentligt och börjar bilda dig en uppfattning vad du tycker passar dig och din plånbok.

Kolla på köp & sälj här. Kiteskolors hemsidor. webbshoppar för kitesurf. Iom du bor i skaune kan du kolla på http://www.kitesurferen.dk‘s Markedsplats med.

Du är ju ute i god tid för att hitta ett bra paket, då nybörjarsäsongen inte börjar förrens i slutet av mars, Men som jag nämde tidigare så är priserna just nu i botten då det är lågsäsong här och många skall byta upp sig till årets modeller.

• caalle

Medlem
    12 januari, 2011 vid 10:59
    Regfellow;644115 wrote:
    Med risk för att bli långrandig och tråkig, så kan jag berätta lite om hur jag ser på läget…

Först och främst så om du kan undvika och börja kitesurfa så gör det!!! Det är som en jävla drog! Du kommer krevera av surfabstinens när det inte blåser eller när det blåser och du inte kan åka, gå in 10 gånger per dag och kolla väderprognoser med vindhastighet och riktningar, kartor för spots och sitta och drägla i webbshoppar/köp och sälj över utrustning som kommer medföra att du får fler surfdagar per år, ha utrustning att ha koll på, ha hemma och konka runt på som en hel jävla småbarnsfamilj!!! Sen kan du lägga ner nästan alla andra intressen då de inte kommer vara hälften så roliga, du kommer spendera alla dina pengar på detta och inte ha tid med något annat!!! Går det riktigt långt som kommer du sälja allt du har, dra till ett varmt land med mycket vind och bli kiteinstuktör på heltid!

Men är detta inte något problem så:

osv. osv….

Massa sjysst respons har man fått här ser jag! Lär bli en 12kvm kite då känns det som, så får jag väl ta de lite försiktigt o se till så jag inte överskattar mig själv/underskattar vindarna fööör mycket!

Angående brädan igen, såg att du skrev att jag ska satsa på en max 135 cm, nu har jag ju en 145cm, 1500 ska han ha inkl. frakt. Ska jag skita i den? Väldigt bra pris tycker jag, och det verkar vara en sjysst bräda, om än lite för lång kanske, men det ska ju tydligare vara lättare att lära sig på en större brädan och om jag då fastnar för sporten lär jag inte ha nåt emot att köpa en ny bräda till nästa säsong. Vill bara ha ett litet godkännande att 145cm’s brädan duger 😛

Så mellan 6-11m/s så lär jag som nybörjare, klara mig med min kommande 12kvm, right?

• pjoter

Medlem
    12 januari, 2011 vid 15:02

Bra du bestämt dig för en lite större kite, du kommer inte ångra dig, jag lovar!

Brädan är som du skrev lite lång. Inom kitesurf är man inte nybörjare särskilt länge. Kör du kontinuerligt som många av oss gjort sen starten kommer du utvecklas fort och vilja ge dig på mer saker än att bara åka fram och tillbaks redan en bit in på första säsongen. Så då kommer frågan vad tror du dig vilja göra med sporten? Är det vågor som lockar mest, wakestyletricks på plattvatten eller kanske stora höga hopp? eller kanske lite av varje?

Dessa saker bör avgöra vad du skaffar för bräda redan som första. Som du förstått är en längre bräda lättare att lära sig på men kan upplevas som klumpig ganska fort. Förutom längden spelar bredd, outline och rocker (ytterkanter och bananform) stor roll på hur en bräda beter sig. Är det lite allround och vågor mm du är sugen på blir den brädan nog helt ok. Vill du däremot bli freestyle/wakestyle guru finns det klart bättre brädor som du kommer vara nöjd med ett bra tag framöver för rätt vettiga pengar.

Sen kan jag väl komma med tipset http://www.kitenation.se. Det finns klart fler östkustare där som har klart bättre koll på spotsen, vindarna mm på den sidan än här. Sen är det dock inte så mkt liv på den sidan, men det är väl som östkustare i allmänhet. 😉

• regfellow

Medlem
    12 januari, 2011 vid 15:25

Brädor slits normalt inte så fort, se det borde inte vara svårt och hitta andra alternativ. Folk lär ha en del liggandes som inte är utlagda till försäljning!

145 cm kan ju kanske användas till lättvind för att töjja på nedre gränserna av vindhastigheten, men det beror som Pjoter säger även på andra faktorer såsom bredden osv.

Risken finns ju att du lagt 1500 kr på en bräda du vill byta ut inom snar framtid som kan vara svåra att få tillbaka.

Har du deg så är det gött att ha en större bräda till lättvind i framtiden. Dock kan jag inte avgöra hur bra den är i ändamålet. Tänker du budget är det nog bättre att lägga de 1500 på en bräda mer i lagom storlek.

Skolan lär ha olika storlek som du kan testa.

Sen skulle jag inte vilja hävda att Helsingborg/Landskrona ligger på östkusten, så stanna du kvar här på Surfzone! 🙂

• pjoter

Medlem
    12 januari, 2011 vid 18:14

De va väl den första killen i tråden som var från vackra skåneland? Caalle skrev ju att han skulle köra mest på gotland. Du får ju hänga med i svängarna. 😉

Rent spontant tror jag inte den brädan är så superbra på lättvind, fast egentligen har jag ingen aning mer än outlinen och att jag inte kommer ihåg att jag hört nåt om den. Skulle gissa en modern plattvattensbräda på 135 är igång lika tidigt. Min xenon 135 är igång endast nån halv m/s senare än min sessionbräda som är grym på lättvind. Så det har allt hänt en del på brädorna på den fronten också. Dock kommer en större bräda alltid ge dig lite mer flyt i chop och vågor och när du gör vanliga nybörjarmisstag med kiten.

Har du möjlighet försök kom upp i 2500-3000kr för en bräda så tar du flera steg uppåt och får nåt du kan vara nöjd med i flera år (om du inte är lika pryltokig som många av oss andra är). 🙂
    Tänk också på att det kan vara bra att köpa en sämre kite och lägga mer pengar på en bra sele och våtdräkt. Vet flera som knasat sina ryggar pga taskiga budgetselat (inkl mig själv) och en bra våtdräkt gör att du kan vara ute och ha kul mkt längre.

Vilken budget är det du har ungefär?

• jonty

Medlem
    12 januari, 2011 vid 20:13

Bor på Gotland, har en 9a och 14, bräda på 134×42 väger 82kg. I höst körde jag uppskattningsvis 60% med 9an, 30% med 14 och de resterande 10% skulle man haft en 5a…

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kiteutrustning, nybörjarfrågor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.