Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kiteutrustning, nybörjarfrågor!

• jonty

Medlem
    12 januari, 2011 vid 20:17

Sen missade jag att det fanns en massa andra svar som besvarade hans frågor så men ja… skål då!

• pjoter

Medlem
    13 januari, 2011 vid 07:54

Hur var våren och sommaren? Hösten är ju typ alltid blåsigare än sommaren.

• jonty

Medlem
    13 januari, 2011 vid 09:20

Flyttade över i slutet av augusti, vintern har varit rätt blåsig så är man inte för frusen av sig får man nog många dagar på vattnet även då. Vår och sommar är väl generellt mindre blåsig än hösten men finns undantag.

Kommer från Skellefteå och sommaren 2010 var nog den blåsigaste perioden och sommaren jag varit med om där uppe. Vanliga fall har vi 1 dag (max!!!) i veckan som är kitebara, vi hade runt det dubbla. Går även kitea 24/7 så om det blåser på natten spelar ingen roll, fortfarande ljust. Synd man jobbade inom handeln då och inte kan ta tillvara på varje liten extra dag/natt som moder natur bjuder på.

• caalle

Medlem
    13 januari, 2011 vid 11:28
    pjoter;644164 wrote:
    Bra du bestämt dig för en lite större kite, du kommer inte ångra dig, jag lovar!

Brädan är som du skrev lite lång. Inom kitesurf är man inte nybörjare särskilt länge. Kör du kontinuerligt som många av oss gjort sen starten kommer du utvecklas fort och vilja ge dig på mer saker än att bara åka fram och tillbaks redan en bit in på första säsongen. Så då kommer frågan vad tror du dig vilja göra med sporten? Är det vågor som lockar mest, wakestyletricks på plattvatten eller kanske stora höga hopp? eller kanske lite av varje?

Det jag är mest sugen på, när man lärt sig hantera grejjerna, är väl att börja tricksa, hoppa på vågorna och så typ, så det blir till att leta efter en lite kortare bräda då. Och angående kitenation, har hängt där lite och kollat deras köp & sälj men helt missat att de har ett forum, tycker dock att jag fått väldigt bra respons här med men får väl kika in där också kanske 😉

pjoter;644192 wrote:
    De va väl den första killen i tråden som var från vackra skåneland? Caalle skrev ju att han skulle köra mest på gotland. Du får ju hänga med i svängarna. 😉

Har du möjlighet försök kom upp i 2500-3000kr för en bräda så tar du flera steg uppåt och får nåt du kan vara nöjd med i flera år (om du inte är lika pryltokig som många av oss andra är). 🙂
    Tänk också på att det kan vara bra att köpa en sämre kite och lägga mer pengar på en bra sele och våtdräkt. Vet flera som knasat sina ryggar pga taskiga budgetselat (inkl mig själv) och en bra våtdräkt gör att du kan vara ute och ha kul mkt längre.

Vilken budget är det du har ungefär?

Innan jag var insatt alls i det här så hörde jag att jag skulle säkert kunna hitta lite nybörjargrejer för en 5-6000 och det är väl där jag hoppas kunna hålla mig men det verkar som att kitesen generellt är lite dyrare än så.

Jonty;644210 wrote:
    Bor på Gotland, har en 9a och 14, bräda på 134×42 väger 82kg. I höst körde jag uppskattningsvis 60% med 9an, 30% med 14 och de resterande 10% skulle man haft en 5a…

Så det blåste ofta för hårt för att använda 14kvm kiten? Jag som väger 70kg, kommer jag ha problem på Gotland med den här 14kvm draken? Iofs lär jag ju vara ute då det blåser mindre i början (Kommer bara kitea på Gotland i stort sett).

Tack igen för alla svar! Ska börja kika lite på en nya bräda nu så kommer det säkert fler frågor om den 😉

Edit: Hittade denna annons, http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=30480 sjysst pris, 12kvm (mellanting mellan 9 och 14, bra eller dåligt?) Säljer den för att den var för svår men läste lite recensioner och stod att den var kontrollerbar med mycket kraft(?) vilket kanske inte säger så mycket… Något för mig? 🙂

• tobbekite

Medlem
    13 januari, 2011 vid 19:24

Om du kikar på lite äldre och billigare kites kan du spana in min 11:a jag precis lagt upp. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=30949&title=slingshot-rev-11kvm-2008&cat=9

Jag började med den kiten och tycker den är väldigt nybörjarvänlig. Kiten har bra bottendrag så den kommer igång lika tidigt som många andra kites i storlek 12/13, och den har även ett högt övre register. Vindregistret beror på många faktorer (bl bräda, skills) men 6m/s-12m/s kör jag den i ungefär, med sweet-spot nånstans kring 8-9m/s. Jag väger 70-75kg, och vad jag läste tidigare i tråden väger du 65-70kg och då behöver du ingen större. Denna 11:an fungerar väldigt bra som enda kite för en nybörjare, som nybörjare vill man ändå inte ge sig ut när det blåser för mycket.

• jonty

Medlem
    13 januari, 2011 vid 21:36

På hösten då jag kom blåste det ofta för mycket för en 14. Jag är för ny för att ge råd vilken kite du skulle köpa om du bara ska köpa en kite, bäst vore med 2 ändå… Mina kites verkar dock vara rätt sena att komma igång, jämfört med polarens Cab så är min 14 som hans 12 och min 9 som hans 7, eller så är det bara jag som är fet… Bor du på ön? Är kitepremiär i vattnet när semlan serveras!

• caalle

Medlem
    14 januari, 2011 vid 10:11

TobbeKite! Det såg sjysst ut, men jag tror jag skulle behöva något mer än en 11a, men är inte riktigt säker. Var finns utrustningen, eller kan den skickas (kanske blir dyrt?). Ska kolla lite till men annars hör jag av mig till dig!

Jonty;644320 wrote:
    På hösten då jag kom blåste det ofta för mycket för en 14. Jag är för ny för att ge råd vilken kite du skulle köpa om du bara ska köpa en kite, bäst vore med 2 ändå… Mina kites verkar dock vara rätt sena att komma igång, jämfört med polarens Cab så är min 14 som hans 12 och min 9 som hans 7, eller så är det bara jag som är fet… Bor du på ön? Är kitepremiär i vattnet när semlan serveras!

Mmh, okej. Jo, jag bor på ön. Just nu befinner jag mig dock i Norge men kommer hem till våren då jag förhoppningsvis fått ihop ett sjysst kitepaket som jag kan sätta igång med!

• tobbekite

Medlem
    14 januari, 2011 vid 19:23
    Caalle;644363 wrote:
    TobbeKite! Det såg sjysst ut, men jag tror jag skulle behöva något mer än en 11a, men är inte riktigt säker. Var finns utrustningen, eller kan den skickas (kanske blir dyrt?). Ska kolla lite till men annars hör jag av mig till dig!

Skillnad mellan denna 11:an och en generell 12:a är minimal. Svårt det här med storlekar. Vill du klara dig med en kite första säsongen tycker jag 11:an är optimal. Men vill du satsa på två kites från start kanske 12+9 är bättre, 11 + 9 är lite tätt och mindre än 9 är inget bra som nybörjare, de vindarna är inte aktuella.
    Själv körde jag 11 + 7 första två säsongerna och det fungerade klockrent. Men innan man ger sig ut med en 7:a bör man ha rätt bra koll på sin åkning, jag köpte till 7:an mot slutet av första säsongen när höststormarna började.

Den finns i Helsingborg, har ofta vägarna förbi Kalmar om det skulle underlätta. Bästa är ju såklart om vi kan träffas och lösa affären personligen, så får du även möjlighet att se vad det är du köper.
    Bussgods verkar vara populärt när det gäller att skicka kites. Har noll erfarenhet men efter en snabb sökning på google verkar det ligga på 350ish.

• caalle

Medlem
    15 januari, 2011 vid 20:10

Sorry Tobbe, hittat ett alternativ till din kite. Det är ett paket med en Wipika Wip 14kvm, en Slingshot Fuel 9kvm och en Gaastra Vision bräda 131 för ett toppen pris 🙂 Vet dock inte vad det är för årsmodell än, väntar på svar på mailen. Men i övrigt, om grejjerna är i bra skick är detta något för mig? Läste lite snabbt på om Slingshoten och den verkade vara för den lite mer avancerada åkaren, men jag tänkte ju främst köra på Wipen för att sedan (när jag känner att tiden är mogen) gå över till den mindre Slingshoten då.

Brädan läste jag någonstans (i detta forum eller kitenation tror jag) att den sög, men borde väl hålla mig nöjd den första säsongen på sjön, eller?

Någon som har erfarenhet från dessa prylar? Här får jag ju ett helt paket med en sjysst line med kites för ett bra pris (och en bräda som passar mig lite bättre än den långa 145an).

Någon lite mer erfaren med åsikter om detta? 🙂

Edit: Fick precis svar från säljaren, kitesen är från 04/05. Fortfarande värt eller har det hänt mycket sen dess?

• tobbekite

Medlem
    16 januari, 2011 vid 08:11

Du vet var jag finns om läget ändras 🙂

Jag har ingen erfarenhet av kites äldre än 2008 så jag låter någon annan svara på hur bra/dåliga de kitesen är.

• pjoter

Medlem
    17 januari, 2011 vid 15:27

Fuel är en grym kite! Dock finns det mängder med bättre kites för att lära sig på. Men jag lärde mig på en sån 13kvm -04 och jag lever än. Dock kan jag väl i jämförelse säga att det som tog många en säsong då fixar många på några veckor nu. en modernare kite upplevs så mkt tryggare i början. Med ett gammalt ärke får du tillexempelvis räkna med att kasa längs stranden mm. Det händer typ inte på en modern om du inte tar ut den i dess övre övre register vilket väldigt få gör.

Wipikan vet jag för lite om för att uttala mig mer än at ungefär samma gäller för den då det är en gammal kite.

Det skljer också löjligt mkt i brädor så om flera säger att den är kass så kan den mkt troligt vara riktigt kass. Kolla bara vad folk tycker den är kass på, det kanske är grejer som du inte är intresserad av ändå.

Rent prismässigt snackar vi riktigt billiga grejer nu. Vettigt pris för dom kitesen är kanske 1000-2000:-/st och brädan vet jag inte. På så gamla kites är skicket knappt avgörande, det har hänt så mkt rent utvecklingsmässigt, spec för nybörjare.

• caalle

Medlem
    17 januari, 2011 vid 16:47

Okejokej… Får väl kolla efter lite modernare grejer verkar det som. Priset för det där låg på runt 4k. Kanske bättre att lägga hela den summan på en kite till en början så jag lär mig klokt då. Visste inte att det hade hänt så mycket under dessa år men då vet jag och ska ha det i åtanke i framtiden!

Tacktack 🙂

• jonty

Medlem
    17 januari, 2011 vid 17:28

har 2 st Nobile NHP -08. strl 9 & 14. Ny LE-slang i 14. men en lagning i duken som skulle behöva ses över, reva på ca 10cm som är lite dåligt lagad. Är det av intresse så kom förbi och kika på dem om du ska ut på ön och ge ett bud. NHPn är väl inte känd som en nybörjarkite men är grymt kul då man lärt sig den. Ska byta till nya men behåller dem annars.

• caalle

Medlem
    18 januari, 2011 vid 17:09
    Jonty;644592 wrote:
    har 2 st Nobile NHP -08. strl 9 & 14. Ny LE-slang i 14. men en lagning i duken som skulle behöva ses över, reva på ca 10cm som är lite dåligt lagad. Är det av intresse så kom förbi och kika på dem om du ska ut på ön och ge ett bud. NHPn är väl inte känd som en nybörjarkite men är grymt kul då man lärt sig den. Ska byta till nya men behåller dem annars.

Det låter väldigt intressant tycker jag! Är det svårt att bättra på lagningen själv? Du bor på Gotland alltså? Kommer hem om ca en månad och passar gärna på att kika på kitesen då, men ungefär vilket pris hade du tänkt dig, för den trasiga 14kvm?

• jonty

Medlem
    18 januari, 2011 vid 17:49

Skrev fel såg jag, revan är på 9an, är lagad men skulle behöva bättra på den lite. Finns en man borta vid Kovik som visst ska vara väldigt duktig. 14 är hel men lagad i duken av segelmakare. Så båda kitesen är i flygdugligt skick men inte i nyskick. Har bara en bom så i så fall säljer jag bägge för en vettig peng. Kom förbi och kika på dem när du kommer till ön, bor borta mot Kneippbyn.

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kiteutrustning, nybörjarfrågor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.