Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › kiteutrustning på flyget
-
kiteutrustning på flyget
Publicerad av niss på 26 oktober, 2010 vid 17:02Hur mycket kostar det att ta med 2 kites plus 1 bräda plus lite till på flyget?
Ska man ha det i en golfbag för kites och säga att det är golfgrejer?
Bra bag?
Bra ort i januari?
farbrorfraz svarade 14 år sedan 4 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Det beror lite på vilket bolag du reser med. Vissa dyrare än andra. Jag åkte i somras med 2 kites, 1 bräda, sele, bommar, väst m.m. Detta packade jag i en Mystic Travelbag och det vägde ca 22 Kilo.
Flög med TuiFly och de hade ett Kitepaket man betalade 550 Kr tur o retur. Max 10 Kg. Så jag köpte även 10 Kilo extra bagage för 300 Kr till. Med standardbagaget som ingår och det extra så kunde jag ta totalt 40 Kg med mig och det gick att sprida ut hela denna vikt på olika väskor. Max vikt per kolli var 30 Kg.
Observera att det oftats brukar vara dyrare vid längre resor. Vi flög till Rhodos, så det räknades som kortdistans.Bra bag – Mystic Travelbag
Att ta det som golfbag funkar hos en del bolag och kan vara gratis, men jag har ingen egen erfarenhet av detta. Att tänka på är vad som kan hända om grejerna kommer bort rent försäkringsmässigt.
/MIK
-
-
När det kommer till all sorts specialutrustning är flygbolagen otroligt olika. I princip alla har olika policys för vad som är vad. Vissa har “kommit på” vissa typer av utrustning finns, som snowboard och surf, medan vissa är helt ovetande om dom.
Kite är ännu värre då det är en hyfsat oetablerad sport jämfört med exempelvis snowboard (som vissa flygbolag fortfarande inte förstår vad det är haha).
Så ring eller kolla nätet med det flygbolaget du ska åka med. Se till o ha något skrivet material (utprintat från nätet, utskrivet mejl mm) med dig när du ska flyga, i vissa fall är de “officiella reglerna” annorlunda från hur det faktiskt går till i incheckningsdisken.. -
Jag flög precis med TAP, igår faktiskt. betalade 20€ för 38kg “golfbag” porto-köpenhamn. på ditvägen vägde den 50kg och kostade 30 europeiska pengar. på hemvägen packade jag om i en andra väska. MEN, snackade med en sas-dam på kastrup och hon sa att maxvikt oavsett var 30kg tror jag, 32 kanske.. mycket beroende på flygbolag. jag ringde och bokade min golfbag i förväg (dan innan), så att hon med rullbandet visste att jag hade den. vet inte, kanske hjälpte…
Logga in för att svara.