Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kitewing
-
Kitewing
Publicerad av anonym-anvandare på 30 november, 2005 vid 07:33Vad är det närmaste och bästa alternativet till vindsurfing på vintern? Själv funderar jag på att köpa en Kitewing. Den går att segla med både skridskor, skidor och snowboard och har häftig toppfart.
Men det verkar inte finnas så många utövare i Sverige, varför? Finns det en hake?stickan svarade 18 år, 10 månader sedan 24 Medlemmar · 64 Svar -
64 Svar
-
Finns ingen hake. Troligen är det mest så att folk i gemen är rädda för isar, det krävs ju också att man har aktuella israpporter och en viss isvana. Jag har hållt på med skridskosegling sedan 1968 och intresset har aldrig varit jättestort, synd för det är riktigt kul. Jag har mest seglat traditionellt sk Draksegel men har de senast åren också seglat en del Kitewing. Kitewingen liknar ju mycket vindsurfing i hanteringen och är lätt att lära sig, går nästan lika fort som Draksegel. Hör gärna av Dig till mig via Steffo så kan Du få lite tips om isar etc. Jag håller mest till i Stockholmstrakten men drar ibland iväg på längre utflykter. MVH Klas
-
Det närmaste alternativet till vindsurfing på vintern är absolut issurfing. Det brukar bli några trådar här varje vinter om det.
-
Vi är flera stycken windsurfare som kör Kitewing på vintern!! Grymt kul och går ruggigt snabbt. Ytspänning säljer.
-
Är det månne nån som säljer ett hemmabygge till issurfing? (Helst billigt). är för lat för att bygga och för snål för att köpa en serietillverkad.
-
Visst är det det!
Och här é länken.
Galet snygga men kanske lite dyrt…. …funderar på att kolla om han har separata medar att kränga så kan man pilla ihop resten!!
Vad säger du Mac vi kanske skulle göra en gemensam kraftansträngning och bygga ihop var sitt vrål åk!!Känner på mig att storsjön blir fin att åka på snart!!!
-
kolla in på gallerierna här hos Steffo. Det finns ett galleri “issurfing” där man ganska väl ser hur en isbräda är uppbyggd.
-
Nästa vecka kommer alla delar till mitt issurfing projekt! Då ska det byggas!
Mvh Stefan -
Skall bli spännande att se vilka farter du kan komma upp i med din superlösning!
-
30 graders slör i 20 m/s är ca 100km/h om jag räknat rätt,så det är målet. Tyvärr har jag ju bara vågsegel och det vore fint att testa med nått snabbare som verkligen är gjort för höga farter!
Sen får man väl se hur fort man vågar, på min gamla bräda har jag gjort 76 km/h men den vill inte gå fortare, då börjar det gå väldigt ostadigt.
Nu när det är så många som kör med GPSer så skulle det var kul att köra ett litet ICE SPEED CHALLENGE i vinter bland oss isseglare!
Mvh Stefan
-
Klart vi ska is-åka, men latmasken i mig kan inte bestämma sig om den vill bygga själv eller handla. Jag gör ett studiebesök uppe på C3 (intern Ericsson-jargong) så får vi diskutera saken.
-
Om min bräda funkar bra så kommer jag formodligen att försöka sälja antingen byggsatser eller färdiga brädor. Dock blir kommer dom att bli något dyrare än Bozes variant. Men dom har ju lite olika anävndningsområden också…
Mvh Stefan
-
Jag är snart klar med min isbräda. Förhoppningsvis blir det invigning till helgen, om det inte blir för milt så nyisen smälter…
Per
-
Hmmm påhällsandet går inge bra… jag har flyttat ut till Teknikparken på heltid igen. Det kanske får bli ett lunch “möte”…
Föresten så måste jag erkänna att jag har samma problem som du, dvs latmasken sätter käppar i hjulen.Men som du säger, det är klart att vi skall bränna runt på isen i vinter!!!
Logga in för att svara.