Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kitewing
-
Ett vanligt bom skydd funkar väl rätt så bra om det är lite tjockare?
Eller använde du ett sånt?Mvh Stefan
-
Jag kör med gammalt junk på isen, Bommen slits utav bara den, prylarna på isen har jag bara till isbrädan och inte till vindsurfing. Monofilmen i seglet blir också skört när det blir kallt. Så gör en rensning av det ni har och kitta upp er i vår på nya surfprylar….
Storlekarna på mina segel som jag använder är 3,7m² och ett 5,4m², det räcker och blir över. Midjesele och en redig hjälm för lilla hjärnan, isdubbar, för jag går tamig f—n igenom isen varje år.
-
Hmm…vad är kitewing för något? Och Skridskosegling? Är det samma sak som “is-vindsurfing”?
Men jag undrar en grej – när ni är uppe i 60-70 km/h, är ni inte rädda för att ramla? Vatten är ju ändå relativt skönt å landa i, men på stenhård is!? Låter ju livsfarligt?
-
Visst är is HÅRT men som nån skrev tidigare så är det även halt, så länge isen är något så när slät så glider man bara. Hur långt beror på farten…
Men diverse skydd är att rekommedera, jag låter aldrig nån testa om dom inte har hjälm vilket är ett absolut minimikrav. Knä och armbågsskydd sitter inte ivägen heller! En kompis fick faktiskt hjärnskakning när han vurpade på sin isbräda och då skulle han bara “testa” den.
/ Stickan
-
Svar till:
Okay det är RIKTIGT snabbt!
Hmmm jag tror att jag ställer lite lägra förhoppningar på mina egna fartresurser! Vad säger ni som kört lite, vad är realistiskt att komma upp i utan orkan? 50-70km/h?[/ QUOTE ]
Jag var uppe i 62 km/h i vintras utan att ha särskilt bra vind eller isförhållanden.
Vobbel
Jag rekommenderar att man redan från början uppdaterar orginalgummina i skatetruckarna till de hårdaste ni kan hitta (ca 100 durometer). Detta minskar vobbeltendenserna rejält. Dra också åt truckarna ordentligt så blir det ännu bättre.Skydd
Det är skönt att köra med ryggskydd för lite extra trygghet. Annars rekommenderar jag hjälm samt skate-skydd utanpå kläderna så att man kan glida på plastkåporna.Slitage
Utsidan på bommen utsätts för mer slitage ju grövre isen är. När det är slätt och fint händer inte så mycket.Storlekar
Jag körde följande storlekar i vintras: 8.1, 6.2, 5.3 m2.
Samtliga funkade bra.Medar
Jag och övriga LinSurfare kör medar gjorda av långfärdsskridskor. Dessa har en bananböj(radie ca 22 m) som ger bra grepp samt hyfsad sväng. Kommer testa att korta av dem något då de “bryter” lite när man gippar.Tjipp!
-
Knatte
Gäst2 december, 2005 vid 19:43Saxat från ovan
Dessa har en bananböj(radie ca 22 m) som ger bra grepp samt hyfsad sväng. Kommer testa att korta av dem något då de “bryter” lite när man gippar.Måste nog vara en messersmith här och påpeka att långfärdsskridskor ligger på en radie på 30-35 m, om de inte är omslipade eller av okänt fabrikat
-
Hur är det med att gå igenom isen? När jag åkte långfärdsskridskor fick jag veta att en av de största riskerna är den att slå sig rejält mot iskanten om man går igenom i hög fart.
Om det går undan rejält behövs ju dessutom lite extra bärighet i isen eftersom farten kan skapa vågrörelser i isen.
-
Svar till:
Visst är is HÅRT men som nån skrev tidigare så är det även halt, så länge isen är något så när slät så glider man bara. Hur långt beror på farten…
Men diverse skydd är att rekommedera, jag låter aldrig nån testa om dom inte har hjälm vilket är ett absolut minimikrav. Knä och armbågsskydd sitter inte ivägen heller! En kompis fick faktiskt hjärnskakning när han vurpade på sin isbräda och då skulle han bara “testa” den.
/ Stickan
[/ QUOTE ]
Jo, klart man glider, men alla som åkt skridskor vet att det gör ganska ont att ramla! Jag tycker fortfarande det verkar helt livsfarligt…ett kastfall på isen liksom? Slå ut alla tänder eller nått…Sen undrar jag fortfarande om:
Svar till:
Hmm…vad är kitewing för något? Och Skridskosegling? Är det samma sak som “is-vindsurfing”?
[/ QUOTE ]
-
Knatte
Gäst3 december, 2005 vid 07:14Du får inga kastfall på isen.
Kastfall får man ju oftast om seglet vill gå fortare än brädan, dvs brädan fastnar i en våg och bromsas upp
På isen ökar du bara farten hela tiden pga den lilla friktionenGrejen är att ha skydd på sig
-
En kitewing ser ut som ett surfsegel “speglat” vid bommen.. om du förstår vad jag menar, eller som en blandning av en hängglidare och ett surfsegel. Gör en sökning här på konfon, jag hade uppe ämnet för ett år sen och då var det nån hygglig kille som la ut en länk till en ascool film där dom körde skidor, snowboard, inlines m.m. flög som bara den…
-
Kolla här hur det ser ut.
http://www.ytspanning.se/main.asp?sgId=2&pgId=14
eller här.
http://www.skywings.fi/ -
-
Svar till:
Saxat från ovan
Dessa har en bananböj(radie ca 22 m) som ger bra grepp samt hyfsad sväng. Kommer testa att korta av dem något då de “bryter” lite när man gippar.Måste nog vara en messersmith här och påpeka att långfärdsskridskor ligger på en radie på 30-35 m, om de inte är omslipade eller av okänt fabrikat
[/ QUOTE ]
SHIT!
Jag brukar sällan drabbas av dåligt sifferminne. Det har jag inte gjort den här gången heller. Visst Knatte, det är inte helt ovanligt att långfärdsskridskor har en radie på 30-35 m. Min första tanke när jag läste detta var: “Kan jag ha kommit ihåg så fel?”. Jag letade rätt på en dagsfärsk långfärdsskridskobroschyr. I den fanns modeller med en radie med 35 m och med 25 m. Jag va inne på Öhammars Sport för ett år sedan och slipade till mina medar med den tajtaste radien de hade på sin slip – 22 m.
I dagsläget rör vi oss nog allihop på okänd mark – hur ser den optimala meden ut vad gäller material, tjocklek, längd och radie samt form?
Jag är rätt säker på att det är där de största framstegen kan göras. En del kan med säkerhet hämtas från isjakterna, t e x material.
Vad gäller tjockleken tror jag det bör ligga någonstans mellan långfärdsskridskorna och isjakternas 6-8(?) mm tjocka medar.
Den som lever får se!Tjipp!
P
-
Knatte
Gäst3 december, 2005 vid 11:07Det är lungt, kunde inte mostå att tjöta lite
-
Hela grejen är ju att reka innan man ger sig ut med segel! Har bara gått igenom isen en gång sedan -68 och då rör det sig ofta om uppåt 40-50 seglingsdagar per säsong. När jag gick igenom slog jag mig faktiskt inte, min erfarenhet är att man oftast klarar sig förvånansvärt bra. Överis (dubbelis) är däremot utomordentligt farligt och kan ge mycket skador. Mitt bestämda råd är att kolla isen noga per skridskor utan segel innan man börjar segla. Se också till att isen håller med marginal, går man igenom, (kanske långt ut) på is som precis håller kan man få bryta sig in till stranden innan det går att ta sig upp.Isdubbar är i detta läge till begränsad hjälp, kamrat med livlina behövs.
Förresten hörde jag att det ska seglas idag på Tämnaren 6 mil norr om Uppsala, dock är området begränsat och svagt mycket vindbrunnar. Kan möjligen vara något för i morgon?
MVH Klas (Som inte varit på is ännu men igår utnyttjade det sk lappmöglet för en skidtur.)
Logga in för att svara.