Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Klasser i SM Nynäshamn
Taggad: racing
-
Klasser i SM Nynäshamn
anonym-anvandare svarade 19 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 42 Svar
-
Angående om SM ingår i SWT så skulle det vara lättare om
SVF skrev riktlinjer för vad som gäller innan säsongen börjar , så blir det inte så många rykten som går runt. -
Hej,
det kan vara en god ide att ta med sig utrustningen till registreringen, mätmannen kan komma att vilja titta på utrustningen, tex om man har korrekta segelnummer…
/Stefan -
Svar till:
Hej,
det kan vara en god ide att ta med sig utrustningen till registreringen, mätmannen kan komma att vilja titta på utrustningen, tex om man har korrekta segelnummer…
/Stefan[/ QUOTE ]
Fan va krångligt det ska va då.. Tror du man är tvungen till att ha siffrorna på bägge sidor??
-
Håller med, åka ned till nynäs på torsdag bara för att visa upp trasan och plankan känns inte särskilt lockande.
-
Det kunde vara värre, jag tror de skall köra flytprov för 2,4 m klassen
-
Det spelar väl ingen roll hur man än informerar. Det är som att tala om var toaletten ligger när ingen är pissignödig. Du får 100 frågor ändå. Du kan säkert hitta den infon om du letar lite…
-
Egentligen bryr jag mig inte så mycket men är ändå nyfiken och vill veta hur det fungerar. Jag tänker på de som satsar lite mer seriöst, kanske man själv vill göra en ”storsatsning” något år. Då vore det fint att veta svaret på följande frågor:
När var och hur bestäms vilka regattor som ingår i SWT?
När var hur bestäms vilka regattor som ingår i Nordic Cup (klantigt att lägga samtidigt som Int. SM)?
Antar att någon på SBF borde vara lämpad att svara?
/Jesper B
-
Hej Jesper,
Hinner inte med så stor utläggning nu. (möte om en kvart).
Några korta ord bara.
Först av allt jättekul om du och andra är intresserade av att göra en ”storsatsning”. Vi behöver fler som deltar och fler som satsar det där lilla extra. För några år sedan bildades Windsurfing Team Sweden (WTS) som syftade till att stödja och inspirera talanger att utvecklas vidare. Och såsmåning om kanske kunde bli frontnamn för sporten. (Jag utvecklar gärna våra tankar och vad vi gjort ytterligere vid senare tillfälle, kanske nu i helgen i Nynäshman) Det kanske är fler som vill vara med och dra…
Så till dina frågor:
När var och hur bestäms vilka regattor som ingår i SWT?
Målet är att kalendern skall vara spikad till årsmötet i november. Många gånger lyckas inte det av olika skäl. Oftast spikas kalendern i Jan-febr. Vilka som får arrangera beror på hur många arrangörer som anmält sitt intresse. Några är trogna år från år som tex Båstad, Halmstad, Varberg, Öland. Dels vill man ha kontinuitet men också inslag av nya arrangörer som gör ett eller flera arrangemang under några år. Vi hade Åmål, Öregrund förra året och i år är det Nynäshamn.
Det är SVF styrelse som beslutar om tävlingkalendern.SVF själva arrangerar inte tävlingar det gör klubbar.Styrelsen väljs vid årsmötet varje år. Så vill man vara med och ha en direkt påverkan så skall man söka sig till styrelsen. Alla är varmt välkmomna att anmäla sitt intresse.
När var hur bestäms vilka regattor som ingår i Nordic Cup (klantigt att lägga samtidigt som Int. SM)? Nordic Cup initierades förra året och bygger på att man höjer upp en tävling i varje nordiskt land (Sverige, Norge, Damnark, Finland) till att ingå i Nordic Cup. Det är alltså inga separata tävlingar. För att få till en kalender försöker representanter från varje land jämnka ihop urvalt av delta längar så att det sker minsta möjliga krockar. Krockar sker eftersom tex man tävla i bland på samma helger i de olika länderna.
Jag utvecklar gärna frågan mer. Och tar gärna en diskussion i Nynäshamn för deom som vill. Fokus får då vara hur kan vi utveckla formulan och arrangemangen vidare.
Mvh
Peter DavidsonAntar att någon på SBF borde vara lämpad att svara?
-
Bara några ord om SM:et vs Nordic cup i Danmark.
Det är trist när tävlingar krockar. Inget dom som planerar gör med illvilja. Gällande det här fallet så var det så (om jag minns rätt) att kalendern för SVF var i pincip klar innan Nordic cup frågan kom upp på agendan. Damnark,Norge och ev finland hade redan förslag på lämpliga NC tävlingar i sina respektive länder. Önskan var att Sveriges deltävling skulle vara Varberg tävlingen. Som ni vet blev den inställd. Då fanns alternativet att inte ha någon NC tävling i sverige eller att vi tar en annan tävling. Förstahandsvalet föll då på Nynäshamn (observera att även den tävlingen fick ändrat datum i jfr med planen i våras) eftersom det är ändå en internationell tävling. Då gick inte det för Danmark hade redan beslutat ha sin NC tävling samma helg.Denna kunde man inte flytta på. OK var finns det för andra alternativ? Jo Halmstad. I sista stund godkändes Halmstad som deltävling i NC. Viktigt att Cupen inte brakar ihop redan efter ett år. Men problemet kvarstår att SM.et och NC tävlingen i Danmark går på samma helg. Vi har ju inte riktigt den pundusen att vi kan säga till SM arrangören att dom skall flytta datumet.
Så länge ingen kan peka med hela handen (med tilldelade resurser och pengar) utan alla involverdade lägger sin lediga tid på detta, så är det bra att ställa in sig på att det kommer att ske igen, även om man som sagt inte gör det ren lathet, oengagemang eller något annat. Rätt övertygad om att alla involverade vill väldigt mycket mer än vad som kan åstadkommas. Så är det…men jag återkommer till det gång på gång. Det finns hur mycket som helst att göra. Det vi behöver är fler engagerade personer…välkomna!
Mvh
Peter Davidson -
Toppen med ert engagemang!! Keep it up Peter mfl. Vi får se om jag får tid framöver med att hjälpa till. Vill dock inte göra något halvdant. Det där med att SM bytt datum vette 17. Nynäshamns Segelsällskap har haft samma (nu gällande) datum sedan i våras på sin hemsida. Dock inte SBF…
Nu ska jag inte vara gnällkärring, jag kan lova att hjälpa till med att dubbelkolla informationen på SBFs hemsida med arrangörerna nästa säsong om det inte finns (mänskliga) resurser till detta i ordinarie SBF.
Ses på SM!
/Jesper
PS: Storsatsning och storsatsning… jag tänkte mer att man kanske kunde vara med på första regattan och kanske till och med ha provseglat grejorna några gånger innan… Något ”Team Sweden” eller liknande låter på tok för seriöst för mig. Men sådant är väl oftast mer ord än verkstad? DS.
-
Ja Jesper jag har sett att surfarlivet även marknadsförs långt utför surf och seglar kretsar. 🙂 Bra artikel! Ses i kväll/morgon.
Gällande datum så hade för vi diskussioner innan websidan kom upp och då gällde ett annat datum. Så det finns svar på allt… (nästan) :-)…
-
Ja Jesper jag har sett att surfarlivet även marknadsförs långt utanför surf och seglar kretsar. 🙂 Bra artikel! Ses i kväll/morgon.
Gällande datumet så hade förde vi diskussioner innan websidan kom upp och då gällde ett annat datum. Så det finns svar på allt… (nästan) :-)… mvh peter
-
Kalle Anka!!
1:a Jimmy Hellberg
2:a Conny Brusewitz
3:a Jesper Blombergkomplett resultat: http://www.nynashamnssegelsallskap.nu/ossm/resultat/resultat_Formula_Windsurfing.html
Logga in för att svara.