Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Klasser i SM Nynäshamn

Taggad: 

• anonym-anvandare

Medlem
    21 augusti, 2005 vid 21:08

Blev det bara 1 race? Vad hände? Många som inte kom i mål…

/björn

• swe223

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 07:25

Japp, det blev bara ett godkännt race på 3 dagar. Vi gjorde ett start försök igår det såg riktigt bra ut vid utseglingen till banan men strax innan start droppade vinden och racet blåstes av en stund efter start. I det enda race som genomfördes var det liknade förhållanden där dom flesta stod och plöjde runt banan. Några hade dock planing nästan hela tiden bla Jimmy. Efter att jimmy gått i mål så har övriga 30 min på sej att gå i mål. Många hann helt enkelt in
    te i mål inom 30 min efter jimmy och fick således DNF.
    //Nicklas

• anonym-anvandare

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 10:26

”Information SWT Formula
    Under helgens SM- tävlingar genomfördes 1 godkänt race. Protest har inkommit till SVF-styrelse. SVF behandlar ärendet hur vida detta race skall ingå i SWT-Formula eller ej.

Besked lämnas snarast möjligt.”

Kan SVF ändra direktiven i efterhand?
    Ska bli intressant att se vart detta leder…

• jesper_b

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 11:47

SVT kan väl göra vad faasen som helst. Däremot gagnar det knappast sporten att hålla på så här.

Vore väldigt intressant att veta hur stadgarna ser ut för hur en dylik protest ska se ut och för hur den ska behandlas av vilka.

Jag tycker det luktar ganska illa att ändra eller försöka ändra förutsättningarna för en tävling i efterhand. Jimmy (som vann) seglade otroligt duktigt och planade runt banan på inom maxtiden (60 minuter enligt seglingsföreskrifterna som alla deltagare fick vid inregistreringen). Ska man nu ta i från honom sin 1:a placering i efterhand?

Om man anser att det var fel i seglingsföreskrifterna hade man väldigt enkelt kunnat protestera innan seglingarna kom igång, till exempel på det inledande skepparmötet. Vi var 34 deltagare som alla hade fått seglingsföreskrifter men inte en enda protesterade. Alla individuellla deltagare var således med på försutsättningarna, eller i alla fall ansvariga för att tävlingarna genomfördes med seglingsföreskrifterna såsom de var formulerade.

Att protestera efter att slutresultaten är fastställda är inte direkt schyst, luktar som sagt illa och gagnar defintivt inte sporten.

Det blir ännu mer konstigt med tanke på att arrangörerna och SVF hade kontakt före tävlingarna och utböt information. Protesten mot det godkända racet blir med andra ord en protest mot SVFs eget arbete. Varken någon representant från SVF eller vi individuella deltagare klagade på seglingsföreskrifterna förrän efter det att Jimmy vunnit det godkända racet.

Nu får ni kamma er!

Jesper B

(som är skitstolt för sin tredjeplats oavsett vad den fullständigt opartiska juryn beslutar i avseede den protest som inkommit om SWT-statusen på helgens tävling)

PS (ett långt sådant): Något mycket viktigare tycker jag är att lära sig av det inträffade. Som jag ser det så beror det på 1) Dålig kommunikation mellan SVF och arrangörerna och 2) på deltagarnas okunskap om seglingsföreskrifternas status och om sina egna klassregler. Båda dessa punkter kan ganska enkelt åtgärdas inför kommande kappseglingar:

1) Utforma ett ENKELT och TYDLIGT dokument som arrangörer, i synnerhet nya arrangörer, kan ha som stöd inför både lokala, SWT och SM tävlingar. Vad gäller den lokala nivån ska detta dokumment utgöra rekommendationer och riktlinjer men inte behöva följas slaviskt. Dvs arrangörer av lokala tävlingar som exemplevis mellansvenska kuppen kan vara lite mer slapphänta vad gäller både seglingsföreskrifter, klassregler, vindgränser mm. På SWT- och SM-nivå ska det mer vara ett introduktion och förtydligande av våra klassregler, mästerskapsregler och guidlines. Skulle arrangörerna i helgen haft ett sådant dokument och haft ett ordentligt möte med SVFs RACE-ansvariga (är det håhända Robban?) skulle knappast seglingsförskrifternas maxtid (60 minuter) skiljt sig från klassreglernas mästerskapsregler (40 minuter). Jag hjälper gärna SVFs RACE-ansvarig att ta fram dyligt dokument.

Vad gäller varje deltagares personliga ansvar att känna till sina egna klassregler och sitt ansvar att ta del av seglingsföreskrifter inför varje tävling kanske vi kunde köra någon slags kurs? Mitt minne av hur det fungerade i andra klasser från min tid som jollekappseglare är att det skiljer sig mycket mellan dessa och oss vindsurfare. Vi har någon slags kultur om att regler inte har så stor betydelse när vi kappseglar. Den som skriker högst tycks kunna få sin vilja igenom. Antingen kan vi använda SVTs fantastiska hemsida och köra kurs på distans eller också träffas vi fysiskt. Här skulle kanske våra klubbar kunna hjälpa till. Flera av de aktiva formulaseglarna är ju också aktiva i andra kappseglingsklasser och har högre kompetens än vi andra. En ypperlig lärare vore Stefan Voxby som ju har digra meriter från riktigt tuffa klasser. Vore skitkul om du kunde köra ett pass Stefan. Annars kanske vi kan få hjälp av seglarförbundet.

Nu gäller det väl samtidigt att inte krångla till det för mycket. Dylika dokument som stöd för arrangörer och försök att höja nivån hos oss aktiva seglare får inte skrämma bort varken potentiella arrangörer eller formulaseglare. Rätt gjort tror jag det kan bli tvärt om. Erfarna seglare hjälper mindre erfarna. SVF hjälper mindre erfarna arrangörer. Om vi orkar göra något i stil med vad jag föreslår (och gärna hjälper till med) kommer vår klass definitivt bli mer attraktiv för seglare i andra klasser. Som det är nu framstår nog hela vår klass som en genuin KALLE ANKA klass. DS.

• s148

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 20:30

Mycket kreativt inlägg, jag tycker reglerna verkar otroligt röriga/suddiga, går gärna en kurs i kappseglingsregler.
    Och ett enkelt/tydligt dokument för arrangörer känns ju faktiskt som en självklarhet, så inträffar aldrig dom här efterhandsproblemen.

Grattis Jimmy, Conny, Jesper….

• anonym-anvandare

Medlem
    23 augusti, 2005 vid 10:05

Svar till Jesper i hans första mening om att gagna sporten.
    Ja, det gagnar definitivt inte sporten och oss aktiva om vi skall godkänna seglingar i en medelvindstyrka på 2-3m/s.
    Innerst inne vet säkert alla seglarna att dom klena vindstyrkor som rådde i Nynäshamn ej räckte till godkännt race. ”Vinnaren” behövde nästan 1 timme på sig för att fullfölja och dom sista i kön som uthärdade klarade precis den tidsgräns som är satt för jollar och dylikt, nämligen 1,5 timme. Om det skall införas nya regler för min.vind eller någon form av tidsbegränsning så skall väl för sjutton inte detta göras mitt i tävlingssäsongen. I så fall får det dröja till kommande säsong. Den gamla regeln för acceptabel min.vind ( suitable conditions ) skall alltså gälla, vilket vi praktiserat så länge vi seglat formula.
    Både omdömmesfulla seglingsledare såväl som seglare kan avgöra vad som är realistiska vindförhållanden för att få till godkända race.
    Hälsningar från Mats Hartwig

• jesper_b

Medlem
    23 augusti, 2005 vid 12:20

Hej Mats,
    Håller med dig till 100% om att det var väldigt knappt med vind, för knappt om man följer våra internationella klassregler för mästerskapsseglingar (”International Formula Windsurfing 2005 Championship Rules” paragraf 2.2, går att hämta på http://www.formulawindsurfing.org).

Jag håller även med dig till 100% att man inte ska ändra regler mitt i en kappseglingsäsong, varken vad gäller klassregler, vilka tävlingar som ingår i vilka kupper mm.

Men…
    Det är inte alls det detta handlar om. Det handlar om att ingen protesterade när seglingsföreskrifterna föreskrev en annan maxtid än den som klassreglerna föreskriver. Som jag skrev i ovanstående inlägg hade du, jag, och alla andra av 34 tävlande ypperliga tillfällen att protestera INNAN det fanns genomförda race med de gällande seglingsföreskrifterna. Nu gjorde vi inte det trots att arrangörerna hade skrivit tydliga och enkla seglingsföreskrifter som inte tar många minuter att läsa igenom och som vi alla fick när vi registerade oss antingen under torsdagen eller fredag morgon. De självklara tillfällena att påtala skillnader mellan seglingsföreskrifterna och klassreglerna var vid registreringen och skepparmötet. Att inte göra så innebär att vi accepterade seglingsföreskrifterna, med alla dess styrkor och svagheter.

Efter att Jimmy vann första racet och dessutom planade runt i stort sett hela banan med god marginal till seglingsföreskrifternas maxtid, lämnades en protest in. Hade denna protest varit ordentligt skriven (även detta finns reglerat i de kappseglingsregler som hänvisas till i seglingsföreskrifterna) KANSKE den hade gått igenom. Detta är dock helt och hållet upp till den kommité som behandlade protesterna på tävlingen. Det är inte upp till enskilda seglare, grupper av seglare eller SVF. Denna kommité är helt fristående/oberoende från både deltagande seglare och från arrangörernas tävlingsledning och fattar beslut utifrån vad som står i protesten och de regler som denna lutar sig mot. Protesten godkänndes inte och därmed är racet godkänt.

Att sedan försöka protestera än gång till, denna gång till SVF, som mig veterligen inte har någon från oss seglare oberoende kommité att avgöra knepiga regeltolkninger, framstår för mig som ganska osportsligt. Även om alla 34 deltagare, inklusive mig, Conny och Jimmy (topp tre) skulle tycka att det var bättre om de internationella klassmästerskapsreglerna var inskrivna i seglingsföreskrifterna vore det fel att ändra på tävlingens status i efterhand. Jag och flera andra läste seglingsföreskrifterna och seglade enligt dessa. Dvs skulle någon hinna runt banan på 60 minuter och tävlingsledningen inte valde att blåsa av (tävlingsledningen har rätt att fatta dylika beslut både enligt seglingsföreskrifter, kappseglingsregler och våra klassregler) så skulle racet vara godkänt. Det vore därmed mycket olämpligt att ändra på dessa seglingars förutsättninger i efterhand då en resultatlista är fastställd.

Men återigen: Jag håller med dig Mats. Vi borde lägga ner mer kraft på att inte hålla på att ändra regler mitt under säsongen. Men jag kan inte komma ifrån att lägga ansvaret på oss själva och vårt förbund. Om en arrangör skriver seglingsföreskrifter som vi inte gillar – då ska vi självklart ta upp det omgående. Om en arrangör inte har arrangerat Formula windsurfing tävligar förut ska vi och vårt förbund självklart hjälpa dom på alla vis.

Allt detta ska vi göra före vi är på vattnet och har kul, inte efteråt!

Nu tycker jag vi låter Jimmy, våran lättvindsstjärna, glädja sig åt en ytterligare spik i svenska kuppen. Låt oss lära oss av våra misstag i stället för att ha ångest över dom, och se till att vi får riktigt roliga race framöver. Vi ses på vattnet!

Bästa hälsningar,

Jesper B

• anonym-anvandare

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 14:15

Glöm inte bort att du är ju 3:a i sverige på formula, gläd dig du med:D grin.gif.
    Det vore kul om det blir lite utbildning. Kanske de som är med i booif kan låna klubbhuset och köra lite kurs. Är en som skulle vilja börja köra, har dock uråldriga grejer frown.gif
    /b

• anonym-anvandare

Medlem
    25 augusti, 2005 vid 09:06

Så det blev inga resultat på SM?
    http://www.bradseglarforbundet.com/site/index.asp
    Gick svf med på protesten? Varför?

/b

• anonym-anvandare

Medlem
    25 augusti, 2005 vid 15:58

SVF har inte lämnad besked ännu som det ser ut, men protesten var mot att det godkända racet skulle räknas med i SWT.

Visst blev det resultat på SM men det krävs tre godkända race för att få till ett godkänt Mästerskap.

Det står att ”besked lämnas snarast möjlig” på SVFs hemsida och det kan ju vara ett tag dit, dom är ju inte direkt snabba på SVF, och dom är ganska veliga också, för läser man nyheterna strax under så står det ”Frågan har dykt upp om SM:et är en deltävling i SWT. För att skingra spekulationerna meddelas härmed att SM:et är en deltävling i Sweden Windsurfing Tour Formula. Det innebär att resultatet här kommer att adderas till övriga SWT race under året.” och nu ska de behandla protester! smirk.gif

Dessutom står det att ”det blev inga godkända SM tävlingar i Nynäshamn i helgen” och det kan ju lätt tolkas som att ingen av de andra klasserna fick till tillräckligt många gödkända seglingar heller… inte många rätt! grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    2 september, 2005 vid 06:25

När kommer resultatet upp på SVF’s hemsida?

• anonym-anvandare

Medlem
    2 september, 2005 vid 20:17

Beslut finns nu på SVF

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Klasser i SM Nynäshamn

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.