-
Klassikerfråga – ny bräda, men tvekar om volym…
Har läst många trådar på detta ämne, men tänkte ändå utnyttja den samlade vetskapen här på forumet för en personlig rådgivning.
Jag har:
- En F2 Xantos 290 ca 145L från början av milleniet.
- En RRD Wave cult 54 ca 84L
- Segel 4.7-8.1
Kropp:
- 87kg
- 189 cm
Jag vill ha:
En mindre och mer modern bräda än min Xantos, men vågbrädan är för liten. Jag sätter gippar och vattenstarter och håller på att försöka lära mig att hoppa/skutta lite på chopsen. Det är detta jag vill utveckla – lära mig hoppaJag seglar:
Mest choppy och småvågor, sällan vågor på 1m+, även om jag vill lära mig använda min lilla vågis mer i sådana förhållanden. Men – det är sällan det är sådana förhållanden runt knuten, så bättre att anpassa utrustningen efter så som förhållandena är.
Brädalternativ: Har tittat på Fanatic Hawk och F2 XTC. På grund av fördelaktigt pris på en ny F2 XTC 2008 (6500SEK) funderar jag på denna.Dilemma: Vilken volym skall jag välja?! XTC:n finns i 103L och 116L. Fördelen med 116 är väl att den planar lättare, glider lättare genom vindhål och går att dra rigg på. 103:an är väl kanske roligare/lättare om det väl blåser jämt och är vågor. Jag har lutat åt 103:an, men tänker att 116 kanske ger mer surftid och mindre strul. Det gäller ju återigen att anpassa sig efter verkliga förhållanden och min nivå och inte vad man önskar att det skulle vara för väder.
Fråga: Med mina förutsättningar och min vikt, vad kan jag förvänta mig för någon skillnad i upplevelse på en 103 vs 116L? Vad förlorar jag i känsla på en 116L? Hur mycket i bekvämlighet, vindregister vinner jag på en 116? Slutligen – är XTC:n ett OK val över huvud taget?
Mvh
Christian
Logga in för att svara.