Senaste nytt Forums Klassiskt Torö

  • surferic

    Medlem
    23 september, 2003 vid 20:03

    Fanken va’ grymt det var i förmiddags innan vågorna droppade.

    Schyssta bilder Frippe! Har du några fler?

  • _frippe_

    Medlem
    23 september, 2003 vid 21:03

    Njaa, inga bra. Jag fotade inte så länge. Men vi kan väl bjuda på en kitebild (också från Torö idag) även fast detta är ett windsurfing forum.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2003 vid 21:05

    alltid när vindsurfare snackar 3-4m vågor ser det ut som 1m…

  • _frippe_

    Medlem
    23 september, 2003 vid 21:08

    Bilderna är tagna på eftermiddagen när både vind och vågor lagt sig. Kolla på den andra tråden med Toröfoton så ser du att det var större tidigare på dagen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2003 vid 22:04

    öh nä de ser inte mycket större ut.

    fan grabbs åk utomlands så kanske ni sen fattar vad stora vågr är.

    alltså räcker det inte upp till masttoppen är det inte masthögt, svårt att fatta?

    har vågsurfat 5-meters-vågor i sydafrika och på hawaii och det är fanimej inte att leka med. det här är en ren söndagpromenad i jämförelse.

  • nordgren

    Medlem
    23 september, 2003 vid 23:17

    Nåja nu är det ingen som sagt att det var masthögt. Endast att det enligt prognosen skulle kunna bli 3-4 merers swell, lite skillnad där va?
    Sluta nu att klaga och stick ut och surfa istället.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2003 vid 23:32

    En annan vågsurfare här som håller med, har också surfat 4-5 m utomlands i Indo, Kanarieöarna osv.
    Skulle vilja kalla vågorna på bilderna för lite över huvudhöga.. Givetvis svårt att avgöra om man inte vart på plats, kameravinkel osv kan avgöra ganska mycket hur stor eller liten en våg ser ut på bild!
    De flesta vindsurfare i Sverige verkar inte ha så mycket koll på vågor.
    Men vad fan ni ser ju ut att haft roligt, det är ju huvudsaken!!!
    Räkna med fler dagar på Torö, vi är inne i rätt vädermönster i år verkar det som. (La Niña???)

  • nordgren

    Medlem
    23 september, 2003 vid 23:37

    Ja men man kan inte jämföra sveriges vågor med mauis eller liknande. Det är väll stort för att vara här, sen som sagt så ser det oftast mycket mindre ut på fotografier…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 2003 vid 04:17

    Å JAG BA ASSÅ!! HAR SURFAT 6-7 METERS I SA, MEN DET VAR ÄNDÅ UPPÅT 4M PÅ MÅNDAGSKVÄLLEN OCH NÅN HALVMETER MINDRE PÅ TISDAGSMORGONEN, ATT VÅGORNA MINSKADE SEN ÄR JU EN ANNAN SAK /BENKE

  • koa

    Medlem
    24 september, 2003 vid 04:58

    Instämmer, dom är bara lite avundsjuka att dom missade dagen wink.gif
    Enligt bilderna såg det kanonfint ut.
    Snart kommer det fler dagar cool.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 2003 vid 08:24

    Jag har surfat 22 meters vågor och jag é jättetuff…
    Sluta jiddra dra och surfa!!

  • surferic

    Medlem
    24 september, 2003 vid 08:43

    Håller med dig “Mr Anonym” att det inte är några masthöga vågor på bilderna.

    På måndagseftermiddagen var det dock allt annat än “söndagspromenad” -Fucking jävla kukonshore och loggohöga vågor som bröt rätt upp på stenstranden, något av det svåraste förhållanden jag nånsin seglat i Sverige. Seglade sista timmen innan mörkret kom i Kärringviken som bjöd på riktig lekstuga. 0,5-1 meters vågor rullade in med bra vinkel på babord.

    Tisdagsmorse/förmiddag bjöd däremot på i svenska ögon sett grymma förhållanden. KLOCKREN sideshore, enstaka set på upp mot mast, dock lite för mycket vind (4,2) för att det skulle bli riktigt cleant. Tyvärr droppade vågorna fort och på eftermiddan var det “bara” 1-1,5 meter kvar.

    Dessa två dagar var helt klart värda de 25 milen (enkel resa) ner från Gävle + 1200kr i fortkörningsböter. laugh.gif

    -en som seglat masthögt+ i bl.a. Hagkat, SA och Margaret river, WA och surfat drygt 5 fot i Indo.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 2003 vid 09:44

    Jodå visst var det studom feta vågor för att vara Sverige. Torö kan få mast dock nästan uteslutande vid onshore/cross on. Enda gången jag varit på Torö med mast och sidvind var för 8 år sedan. Då var det Konstant mast någon halvtimme för att sedan sakta men säkert gå ner/bli gleasre mellan fetingarna. Vågorna låg dock kvar presis som i går ett halft dygn och blev inte enbart mindre utan också renare och bättre. Igår morse (10-blecket) var mina första intryck: Kul det har redan vridit och Trist det är ganska litet med tanke på vinden dagen innan och under natten. Väl på vattnet (strax efter 10) kändes det, trots att det inte var så stort som, om det var ovanligt orena och ovanligt bökiga vågor för att vara Torö i sidvind. Det var dock rejält tryck som brukligt på Torö. Brukar vara renare och bättre formerade vågor när det blåser ren väst. Kan dock även bero på att jag var extremt lam och helt enkelt inte kom in i seglingen – jag tyckte det var svårt att rippa. Såg dock att surferic fick till det titt som tätt så det var kanske lika mycket min kompetens som förhållandena som brast (faan – en rullsandslocal som ställer skåpet hemma på Torö:-) Skitsnyggt Eric!!). Nu kommer väl det som många inte kommer tro, i synnerhet med tanke på bildbevisen. Det var som sagt ganska grov stökig konstant gubbe-logo på förmiddagen, men då och då kom betydligt större set och rensade upp både vad gällde stökiga vågor och vindsurfare. Jag lyckades i alla fall vid ett tillfälle hamna rätt i en riktig lång speedig bigwave bottensväng då sektionerna gick samman och bildade en redig vägg klart över loggo. Så där en 3.5-4 meter botten till topp. Detta gör självfallet INTE att det var konsekvent mast, men ett och annat set med trevlig size orkade sig igenom. På eftermiddagen vred vinden ytterligare några grader (side-off!) och droppade markant (rätt sent). Stöket försvan och det var nästan bara setvågorna kvar. De låg runt gubbe, men precis som på förmiddagen kunde det någon gång komma ett lite större.

    Skitsamma i storleksdiskussionen. En otroligt kul dag med fullpatte 4.2 och stök till 5.3 guppasegling i rena set, allt i perfekt sidvind!

    PS: Jag är också skittuff och har seglat och surfat BIG-waves all over the fucking planet (tufft va?). Tycker inte att man ska dömma ut svenska vindsurfare utan utlandserfarenhet som idioter vad gäller våghöjdsbedömmare. De/vi är helt enkelt entusiastiska och brer på lite av bara farten. Helt naturligt. Att åka utomlands räcker inte helt självklart för att göra “riktiga” vågbedömningar. Åker man till Maui ett par gånger i april vet man inte vad stort kan innebära, det kräver att man upplever vinterdagar i december/januari. En kompis som varit mycket på Maui på vintrarna var i Sydafrika i vintras och hans kommetar om svenskarna där var att de tyckte allt över gubbe var masthögt och lite läskigt…

    Strunta i skitsnacket och ha mer kul i alla förhållanden!

    Jesper B

  • frog

    Medlem
    24 september, 2003 vid 10:52

    Är Torö verkligen så bra? Eller är det lite kryddat? Är det i klass med kända västkust ställen t.ex. Varberg och/eller Halmstad?

    /Västkustsurfare som bor på norra ostkusten

  • challgren

    Medlem
    24 september, 2003 vid 10:59

    Jag ska dundra över film från dv-bandet till dator idag så ska vi få bildbevis på Jesper med logohög azurblå vägg bakom!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Klassiskt Torö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.