Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video klippa ur en del av en mp3-fil

• klippa ur en del av en mp3-fil

Publicerad av surfmc på 19 april, 2007 vid 21:11

Passar kanske inte under Foto & Video kategorin men någon kanske har bra koll

Om jag vill klippa ur en kort snutt ur en mp3 fil, hur gör man det enklast? Jag har en 40 minuters ljudupptagning som jag vill ta ur några bitar ur.

fastforward svarade 17 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • nlc

Medlem
    20 april, 2007 vid 05:07

Antingen använder du ett program för att editera filen, t.ex. GoldWave eller WavePad, riktigt smidigt faktiskt.

Du kan oxå konvertera om MP3-filen till PCM (t.ex. med WinAmp), klipper ner och kodar sen om till mp3/aac (t.ex. med WinAmp med Lame-plugin) eller vad du nu vill ha. Lite krångligare kanske, men mycket nördigare.

Eller så använder du en hexeditor och klipper direkt i filen, men då måste du ha koll på hur en MP3-fil är uppbyggd för att se till att du börjar och slutar på framegränser se t.ex. http://www.mp3-tech.org

• fastforward

Medlem
    20 april, 2007 vid 08:33

Är det samma bitrate eller varierar den? Har du VBR så brukar det bli lite kajko med vissa program, var uppmärksam med detta. Lösningen brukar oftast bli att du får bygga om filen så att den får samma bitate genom hela inspelningen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video klippa ur en del av en mp3-fil

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.