Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Klippt ur GP: 19-årig draksurfare svårt skadad
-
Klippt ur GP: 19-årig draksurfare svårt skadad
anonym-anvandare svarade 21 år, 2 månader sedan 19 Medlemmar · 33 Svar
-
Jo, suget att testa finns ju till del kvar. Dock behöver nog kitesporten få ordning på det här, fortsätter antalet olyckor lär olika former av trista restriktioner slå till…
När sedan någon kitare i USA flyger in en en mamma med barnvagn på strandpromenaden, då finns det risk för stämningar och skadestånd som kan knäcka hela industrin. Visst, det är USA men det har påverkan på hela sporten.
Kolla bara vad som hände med vattenskotrar, de totalförbjöds ju nästan (lite snett exempel, men visar hur snabbt det kan gå efter några krockar med badande).
Själv såg jag i somras folk som kitade vid Ängby-badet vid Bromma i Stockholm. Ett, enligt min bedöming, precis hur dåligt ställe som helst att kita på. Badande, båtar, öar, trångt, bryggor, hopptorn och elledningar – allt fanns på plats för sköna incidenter. Nu tror jag att det var några som ville visa upp sporten, men det finns ju ställen som man kanske bör välja bort som kitare, ah? Jag skulle inte ens fundera på att vindsurfa på Ängbybadet, och det säger väl en hel del om hur stället lämpar sig för kitesurfing.
Viktigt att kitare och vindsurfare snackar med varandra när man seglar på samma ställen så att det funkar, finns ju alltid en risk för att båda sporterna annars stängs ute från olika surf- och kiteställen. Det vore trist.
Jovisst sker det olyckor i vindsurfing oxå, men jag måste säga att med tanke på kitesportens ganska korta historia och det förhållandevis (än så länge) lilla antalet utövare så är ju olyckorna av en sort som jag aldrig ens hört talas om kring vindsurfing. Nästan alla dödsolyckor i vindsurfing handlar om folk som gett sig ut i väl svåra förhållanden och haft dåligt omdöme vilket lett till drukningsolyckor. Under de femton år som jag hängt med hyggligt bra i vindsurfing så har jag hört/läst om fyra-fem dödsolyckor, närmast samtliga drukning där folk kommit ut för långt från stranden av olika skäl. Inom kiting så slår ju folk ihjäl sig, något som jag aldrig (någon som har?) ens hört talas om inom vindsurfing? Det enda jag känner till är lösa spekulationer om en kille som slagit i huvudet i brädan och skulle ha avlidit av en blödning, men det var rätt tveksamt. Inom kitesurfing har ju både proffs (i tyskland, tex) och instruktörer (i USA) avlidit efter olyckor, även detta har jag aldrig hört talas om inom vindsurfing, att verkligt duktiga utövare haft så allvarliga olyckor att de avlidit. Det enda proffs eller vindsurfare av verkligt hög klass som mig veterligen har avlidit i samband med vindsurfing är Arnaud de Rosnay, men det var ju, minst sagt, under något annnorlunda omständigheter (korsa sundet mellan Taiwan och Kina utan följebåt på egen hand).
Kitesurfing är, kan vi väl vara hyggligt överens om, en farligare sport än vindsurfing. Inte sämre, bara farligare. Om inte annat, som så riktigt påpekats här, för att det rör sig om en mer explosiv sport med större krafter inblandade. Detta, tycker jag, innebär att man som kitare nog behöver reflektera över säkerhetsfrågor lite mer än andra sportutövare, både för sin egen och för andras skull. Längre än så sträcker sig inte mitt tänk idag.
Tycker diskussionen är intressant, hoppas idiotiska och värdelösa påhopp om “kite vs. vindsurfing” fortsätter att hålla sig borta. Sporterna har bra mycket mer gemensamt än motsatt, tycker jag.
-
Jag tror att en inverkande faktor kan vara att man lär sig segla kite så pass fort som man gör, som jag uppfattat det så går det mycket fortare att bli duktig på kite än ws därmed har man inte lika många timmar på vattnet av erfarenhet innan man börjar prova på lite mer avancerade och kanske farliga manövrar.
Jag vet själv hur lång tid det tar att bli duktig i ws och man kanske har mer respekt pga man råkar ut för många små tillbud på vägen, t.ex segla i frånlands vind och bli hämtad med båt, känns säkert igen av många
Dock enbart spekulationer, det där med att ws är tråkigt på plattvatten hålelr jag inte med om, dock kanske lite opartiskt men jag tycker en flaka, grubby eller spock i full planing är fräckare än ett hopp där man snurrar runt diverse varv och landar sen, dock kanske känslan är en annan, det återstår att uppleva!
Det är tråkigt när det händer olyckor, oavsett sport! så ha respekt för naturen och ha kul!
-
Jo, det där med att man kan avancera så snabbt i kunnande har säkert påverkan. Som när jag kraschade rätt rejält med snöskoter, gick ju att köra fort nästan med en gång. För fort, visade det sig, ah. Tur att det var snö.
Fasen vet om den här tråden hör hemma här, kanske i kiteforumet, men jag är bara lite undrande över kite-olyckorna (vad är sant och vad är snack) och hur det kan påverka vindsurfingmöjligheterna på olika spots i framtiden.
Att jag dessutom själv sett kitare som kanske inte haft sådär lysande förmåga till att inse sina begränsningar/val av ställe gör mig fundersam.
Håller helt med om respekt för naturen och ha kul! Olyckor är alltid trist.
Surfa På!
-
Jag är helt inne på din linje att det här är något som kitesporten måste ta på allvar och fundera över. det kan räcka med en allvarlig incident och sen är kommunen framme och tycker och tänker om vad som skall gälla. Jag vill inte att nån kompis grannes farsa skall dragga in i en barnvagn första gången han provar och därmed sabba för oss andra som försöker att ta hänsyn till såväl folk på stranden som mötande vindsurfare.
Här i Varberg har de första kontakterna tagits med VVK för att undersöka hur man skall kunna samarbeta.
Kitesurfing är förenat med större risker, allt sker fortare och med mer kraft. Det går dock att ta ned dessa risker till en betydligt lägre nivå än den som är idag.
Min uppfattning är att detta sker bäst genom att organisera kitare i föreningar och utifrån föreningen arbeta med att ta fram rekommendationer för vad som kan vara lämpligt. Säkerheten är det som bör prioriteras i första hand.
Viktigt är att man först får sätta sig ned och fundera vad man vill uppnå och inte komma och peka med fingret och sätta upp regler. Jag håller på och jobbar på en skrivelse för hur detta skulle kunna se ut, därför är det guld värt att få höra vad andra tycker i den här frågan.Vi surfar trots allt med hjälp av vinden både kitare och vindsurfare så steget mellan sporterna är borde inte så stort…
-
Du har helt rätt diskussionen hör hemma på kite konfen, där den även bedrivs. Det är dock mycket intressant att höra vindsurfarnas åsikter.
Jag är tyvärr bistert medveten om att jag kommer att få göra mycket av jobbet själv i den här frågan och är därför tacksam för alla typer av åsikter. -
Hur mycket jobbar kiteindustrin med säkerhet? Så enormt ny är ju inte sporten, har väl funnits i iaf 5 år? Har en känsla av att det gärna kan vara lite farligt och därmed häftigt. Vi svenskar är nog lite speciella som hela tiden tänker säkerhet, hjälm på , mm.
Känns som det skulle behövas nån form av “emergency-depower”, att man drar/släpper en lina så kollapsar hela kiten och tappar all kraft. Att skota ut den verkar inte räcka till.
Känns inte bra att som vindsurfare dela spot med kitare som inte har full koll på sina prylar… -
Har själv knappt nån koll på Kite, men har under kort tid utövat fallskärmshoppning och det krävs utbildning för att släppas in i planet, samt regelbundna träningar i sk nöddrag (när, hur och om man skall frigöra ordinarië skärmen, tex pga trasiga linor ihopsnodd skärm mm).
Dessa geonmgångarna och hela säkerhetssystemet runt fallskärmshoppningen inklusive så kallad groundning är en förutsättning för att dödstalet skall kunna ligga under en per en miljon hopp.
Groundning(att man vid upprepad incident eller felaktigt handlande som utsätter en själv och/eller andra för onödig risk, ej får hoppa förrän den gåtts igenom med tex. hoppledare) skulle definitivt behövas bland kite-utövare.En annan sak också, i en fallskärmsrigg har man s.k. treringssystem för att koppla loss skärmen, om är mycket driftsäkert och inte kräver mycket kraft för att utlösas manuellt.
Antar att många kitare har liknande system, men de har kanske inte tränat på att använda detta(hur skall de annars hinna släpas tvärs över strand, stock och sten utan att lösa ut?
Tror själv att kite-förbud kommer att bre ut sig på endel stränder på samma sätt som ws-förbud gjorde på 80-talet. -
Är det bara jag som är livrädd för kitare när man seglar i Apelviken och på andra vågställen? Känns som om många inte har så stor kontroll på grejorna….
-
fan gubbar som sagt kitesurfa är inte lätt, jävligt farlit dessutom absolut inte för vilken vindsurfare som helst…
-
Svar till:
Är det bara jag som är livrädd för kitare när man seglar i Apelviken och på andra vågställen? Känns som om många inte har så stor kontroll på grejorna….
[/ QUOTE ]
Det är det som är så synd mycke folk som lär sig kite har ingen respekt för någon eller nånting dom är oftast inte vana vid havet eller vinden, folk som vindsurfar har oftast seglat eller gjort andra vattensporter redan som kids och har bra vattenvana.
drar man ut och kitesurfar träffar man de sjukaste personerna som aldrig sett havet mer än bild som tycker det där med kitesurfing ska bli kul, och det är rätt kul i början och lätt att komma igång jämfört med vindsurfing som kan vara väl så irriterande de första 20-30h.
Sjukaste jag har vatt med om är när man packar ihop sina grejer för hela horisonten är helt svart av åskmoln då komemr det ett gäng glada kitesurfare som glatt pumpar upp sina för det första alldeles för stora kites, sedan berättar man för dem att det kanske inte är en bra ide o dra up världens bästa åskledare då får man svaret: “äh va fan, man måste få lite kvalitets tid på vattnet”
-
Jo, Ni ä seriösa på denna sidan steffo. Kanske gamla. På kite.sidan är det mera fart. Men bättre att ha koll på leget. Jag har varit kite surfing hemma i Marathon Canada länge men aldrig olyckor, men det var inte många som åkte ju.
Mypa
-
Svar till:
Jo, Ni ä seriösa på denna sidan steffo. Kanske gamla. På kite.sidan är det mera fart. Men bättre att ha koll på leget. Jag har varit kite surfing hemma i Marathon Canada länge men aldrig olyckor, men det var inte många som åkte ju.
Mypa
[/ QUOTE ]
Jag tar mig friheten till att försöka översätta:
“Jag har varit kite surfing hemma i Marathon Canada länge”Direkt översätt till engelska blir det:
-I have been kite surfing home in Marathon Canada long.
Detta kan man ju förstå. På korrekt svenska skulle man kunna säga:
-Jag har drakseglat hemma i Marathon i Kanada en längre tidNu till den knepiga översättningen och tolkningen av:
” men aldrig olyckor, men det var inte många som åkte ju.”Direkt översatt till engelska blir betydelsen
– but never accidents, but it was not many who went of course.
Att förstå detta är lite knepigt. Menar du att du inte gjort dig illa men att det kan bero på att du inte drakseglat så mycket, eller menar du att du inte känner till några olyckor men det kan bero på att det inte är så många som drakseglar hemma i Marathon i Kanada.Tips:
http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-engSedan var det något i början om…seriösa…gamla…mera fart på kitesida…koll på läget…etc. I will not translate that!
-
Läste ditt inlägg Rambo och måste bara säga att det helt klart var det roligaste jag läst på konfen på länge. Till viss del kan jag även hålla med dig att det är de sjukaste adrenalinjunkisarna som utövar kite. Har själv sett andra hissa kiten för att få lite kvalitétstid på sätt som du beskriver.
Jag vill även påpeka att jag beundrar verkligen windsurfare på plattvatten och förstår att det är sket coolt att köra tyska insjötrick. Hopp på 0- 50 cm är häftigt och kan man sedan göra en segelflipp på det så är det major!
Ärligt talat, i resten av världen är ju freestyle redan ute och super-X (eller vad det kallas) tillskapat för att pumpa liv i windsurfkonsumtion för material i 6-11 m/s? Speed = dött, formula = dött, fresstyle = dött med senaste prylen super- X i högsta grad levande för att ge oss i vindfattiga länder möjlighet att konsumera. Windsurf i vågor reagerar dock fortfarande liksom kite i 6-11 m/s dvs svenska förhållanden. Så är det…
-
Imponerande bra o seriösa inlägg här i VS forumet, Kiteforumet känns som ett stort dagis till o från.
jag tror att en av anledningarna till att det sker många kiteolyckor är pga att man dels blir “duktig” på kort tid, men erfarenheten kommer med tiden oavsett hur snabbt man lärt sig hoppa o trixa.
ännu en anledning till att kite är farligare är att man inte kan kontrollera kraften lika enkelt som i vindsurfing. om man ramlar med vindsurfing så slutar seglet dra, om man göra samma sak med kite kan man utan problem loopa kiten så den ger extremt mycket kraft och man studsar som en vante efter…
jag tror att många behöver uppleva hur otäckt det kan vara med en drake som man inte har kontroll på så de inser vad som kan hända och hur farligt det kan vara.good winds.
Erik
-
Oj, personen i fråga visade sig vara min kusin
Efter några dagar på sjukan efter olyckan har han kommit hem och ska vara ok.
Han fick en hjärnskakning, och fick sy lite här och var.Må väl kusin!
TA det lungt i kylan!
Logga in för att svara.