Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › klitmöller!?
-
klitmöller!?
Publicerad av _d_ på 20 juni, 2003 vid 11:41tja allehoppa. ska ner till klitmöller nu i veckan, undrar vart det e bäst att köra!? jag vill ha bra vind men inga feeeta vågor.. ge mig lite tipps tack!
tackar på för fot.anonym-anvandare svarade 21 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
sjön som ligger där i närheten är väldigt fin…helt platt är den också!!
garanterat inga feeeta vågor… -
http://www.klitmoller.com
definitivt kraftfullare och snabbare vågor än sverige.
bara en nackdel, mycket kallare i vattnet iallafall
i maj/juni. -
är det verkligen så bra som man har hört i klitmöller??
i så fall kanke det är dags att åka dit. -
Det räknas ju till Ett av europas bästa vågställen.
Det är inte bara sandstrand utan ett musselrev som
vågorna bryter på, väldigt fint vid kuling.
Tyskar är locals där, skytteltrafik från tyskland då det blåser.
Och i princip sideshore i alla vanliga vindriktningar. -
Klittan är som alla säger väldigt bra, men blåser det mycket så rullar det in rätt feta vågor, men dom e rätt rena å det bryter inte överallt, så du kan hålla undan det värsta om du vill, mitt innen i bukten bryter inga vågor direkt, dock som nån skrev, massa med krabbrens som kan göra rätt ont. Sjön funkar, runt 1,5m djup, finns plats där när inte invasionen av tyskar rullar in på helger å deras semestertid Augusti .Men tänk på att det DRÄLLER av tyskar, och riggplasten(p-platsen) är smockfull vid blåsiga helger. Missa inte Stranden 8km söder om Klitt (Bunker Beach), kan vara riktig bra vågsurf där , Fiskfabriken ca 1 mil Norr om Klitt är åxå mycket bra, dock SKOR !, ligger 100% täckt på botten av fiskrens, och det luktar rätt illa där , kan få otäcka sticksår annars, men goa vågor …sen finns de spots lite här å där av skiftande kvalitet.
-
tur att klitmöller inte som geraldton Pt.Moore ligger
i hajrika vatten och fiskfabrik. -
Som kuriosa kan jag kommentera på detta senaste inlägg.Skagerack hajen som är ca 3 m lång men som kan bli upp till 6 (dock ovanligt)lever i våra vatten, oftast mer aktiv vid temperaturer under 16 grader. Den finns i rikliga mängder runt skagen där det är strömt och finns mycket större fisk, men har även synts till så långt nere som Ängelholm. Den stora skillnaden från andra hajar är att den inte verkar sakna apptit och bara provbiter som ofta white-tip vanligtvis gör. Vill inte skrämmas då attacker på människor inte är så vanligt men faktiskt händer.
Ulf Strandberg också jag en glad surfande veteran
Göteborgs Marineteknologiska Institutet -
Åk till fjorden vid Aggger, där är det platt och går att segla i alla riktningar. Ligger 3-4 mil söder längs kustvägen. Du ser enkelt var de seglar, 1 km öster om Agger , en parkering vid en liten pir. Fri vind i alla riktiningar utom nord. Inte trångt som sjön i Klitmöller och bättre vind.
/Magnus -
vi har väl en haj till brugden eller vad den hette
riktigt stor, men länge sedan den sågs i svenska vatten. -
Vill du inte ha vågor om du åker till Danmark
så åk till Ringkobing fjord, en stådjup sjö.
Lätt att hitta på kartan.
Bättre nybörjarställe finns knappast.
Logga in för att svara.