Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klitterhus/Ängelholm

• Klitterhus/Ängelholm

Publicerad av callejohan på 29 juli, 2009 vid 07:30

Någon som har tips om vindsurfingen i Klitterhus? Är det bra förhållanden vid rak västlig vind eller finns det någon annan spot i närheten som är bättre? Ska upp till nordvästskåne på torsdag / fredag och får inte missa den fina vinden som utlovas 🙂

semisinker svarade 15 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • areman

Medlem
    29 juli, 2009 vid 08:07

Själv rel nyinflyttad i Helsingborg och åker allt som oftast ner till Habo el Klagshamn för att det känns tryggt. Klitter hus blir väl onshore vid västlig om än lite sned, vågorna ganska stora. Jag har hört att många tar sig till Vejbystrand vid västlig för sideshore-vind. Detta är jag dock inte helt säker på. Själv är jag lite nybörjare och föredrar än så länge plattvatten, detta kan man hitta i Jonstorp på Skäldervikens sydsida vid västlig vind. I Helsingborg kan man surfa i norra delen av stan på Vikingsstrand, man kan även åka söderut och segla både i (på) Råå och i Fortuna. I Fortuna ligger det en halvt insomnad vindsurfingklubb där det finns en container där några entusiaster har sina grejer, stranden domineras dock av kitare. Åker du vidare norrut så finns Malens havsbad inne i Båstad, där surfas det friskt.
    Aloha

• aronh

Medlem
    29 juli, 2009 vid 09:14

Vad är du ute efter? Vågor eller platt?

• callejohan

Medlem
    29 juli, 2009 vid 09:18

Tack för tipsen. Bor själv i Lund och håller med om att Habo och Klagshamn har bra förhållanden. Jag börjar med Klitterhus forsätter eventuellt vidare längs med kusten. Kanske testar Jonstorp…

• callejohan

Medlem
    29 juli, 2009 vid 09:20

Lite vågor vore inte fel även om jag inte vill påstå att jag är en rutinerad vågsurfare. Kommer att vara i Arild, så Nyhamnsläge är ju nära.

• aronh

Medlem
    29 juli, 2009 vid 10:13

Okej. Jag tror man får bege sig till sydkusten om man ska få vågor på torsdag. Om du ska stanna kring Arild skulle jag nog föreslå lite plattare vatten i Nyhamnsläge på torsdag. Bäst blir det på rak syd. Det ska blåsa sydost vridande till sydväst.

Jag tänker försöka köra en förmidags-session mellan Lerhamn och nyhamn för att eventuellt få lite shcyssta crossoff-plattvatten-förhållanden. Det kan kanske bli lite mycket syd. Det ska helst vara mer ostligt. Lite osäkert men kan bli riktigt bra. Eftermidagen blir nog i Nyhamnsläge vid badbryggan eller kanske mer syd på mot ören.

Fredag blir väl lite varken eller. Ska nog försöka få lite vågor i Lerhamn om det inte blir för mycket syd. Det lär bli tok on-shore men kanske lite hopp förhållanden om det vill sig väl.

Kul om du dyker upp. Vi brukar vara tre stycken som kör i Nyhamnsläge på de flesta vindar.

• callejohan

Medlem
    29 juli, 2009 vid 11:49

Super! Tack för bra tips. Jag håller utkik efter er på torsdag eller fredag. Alltid kul att ha någon att segla med.

• semisinker

Medlem
    29 juli, 2009 vid 17:40

Är det ingen som kommer att köra i Vejbystrand på torsdag?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klitterhus/Ängelholm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.