Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › KLM, IBERIA eller Lufthansa???
-
KLM, IBERIA eller Lufthansa???
Publicerad av kelso på 23 juni, 2005 vid 10:56Hej
Vilket flygbolag är bäst att åka med om man har surfprylar med sig?? Vad har ni för erfarenhet? kostnad? Vikt/mått-begränsningar?? Jag behöver er hjälp.
/Kelso
mag svarade 19 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
När vi flög till Maui så gick det enklast och billigast för dem som flög KLM, de fick med sig utrustningen för $80/bag medans vi fick med det för $80 dit (misstag från deras sida troligen) och $250!! hem. Vi flög Airfrance/Delta. Nästa gång tar jag KLM.
/adde
-
Tja
Låter bra. Vad hade dom för begränsningar vad gäller vikt/mått. Vill gärna ha med dubbelbag + segel/bombag.
/Kelso -
Max 32 kg gäller genrellt på alla flygplatser i Europa tror jag, 260×70 var inga problem. Vet inte riktigt hur de som flög KLM packade sina prylar, men vi fick med oss korta segel som vanligt baggage (4.0+4.2 i EN segelbag, kan kanske få med större/längre). Du kan kanske få med två segel i dubbelbagen om du har en freestyle+vågis?
/adde
-
Tja
Hur mycket handbagage får man ha? Får väga och se om man klarar sig.
/Kelso -
Var ska du flyga?
KLM KPH-KAPSTADEN 200evros tur
KLM KPH-LAS PALMAS GRAN CAN 40evros tur -
Vi åkte British Airways till Marocko för några veckor sedan. Åkte Arlanda <-> Casablanca, och ringde i god tid innan och anmälde att vi skulle ha med oss surfgrejjer.
Vi var tre personer med en boardbag var på ungefär 30 kilo.
Alla annan packning körde vi som handbagage, 10-12 kilo var.På Arlanda vägdes allting, även handbagaget, varvid tjejen i incheckningen frågade oss mycket förebrående om vi visste att allting vägde för mycket.
Gränserna tror jag är 23 kilo incheckat och 5 kilo handbagage.
Efter att hon hade ringt nån och talat om att det var surfgrejjer var däremot allt lugnt, och vi slapp betala någonting.
Vet inte riktigt hur det gick till, men det kan vara nån lokal chef på Arlanda som är vänligt inställd till surfare.När vi skulle åka hem var det inga problem.
Tjejen där checkade glatt in allting, vägde inte handbagaget utan gav oss bara var sin lapp med texten ”Hand luggage, max 5 kg”,
trots att hon tydligt uppfattade att handbagaget var betydligt tyngre.Värsta väskan hade däremot ett gäng slovener som bodde nere i Molay.
Dom hade flugit från München, och hade packat allting i en enda jätteboardbag, som vägde 110 kilo när dom checkade in.
Dom kom däremot undan med ynka 50 euro i avgift. Sjukt!
Bagagesnubbarna som fick ta hand om den väskan lär ha svurit en del…/jeppo
-
Klassas en fena som mordvapen? Eller kan man inte ha den som handbagage?
-
Tja
Göteborg-Las Palmas(GC). Så 30 kg surfutrustning, ca20kg Incheckat och 5kg handbagage borde va OK då. Tot55kg. eller?
/Kelso -
Det är nog bäst att inte för välvässad pinne på mastfoten…
En securitysnubbe på Heathrow rotade omsorgsfullt genom brorsans handbagage och var faktiskt ytterst misstänksam mot fenorna.
Till slut lämnade han dom dock ifred och nöjde sig med att beslagta en samling bits till skruvmejseln och mumlade nått om ”severe security risk”.Det handlade nog snarare om att han behövde komplettera sin egen verktygslåda lite…
/jeppo
-
Tja Kelso!!!
Läget? Philip Serger här du vet skånepöjken
När kommer du ner till oss?
-
Tjenare mannen
Kommer i mitten av juli och stannar i en månad. Skall bli så gött! Vi ses då. Rock fett!
Kelso -
Tja
Nu sitter fingret ihop. Gipset åker av om en vecka. Måste kännas så gött för dig som åker om knappt en vecka! Vi skall rocka sååååå fett!
Kelso -
jääääää,Det känns riktigt nice.Jag och niklas åker om 5 dagar nu, har inte fattat det riktigt
-
Tja
Ringde KLM idag och 23kg är max vikt för surfutrustning så min bag skulle kosta 2000kr per väg att ta med. Fick inte heller ta med segel/bom som vanligt bagage. Börjar bli väldigt trött på alla värdelösa flygbolag.
Kelso
Logga in för att svara.