• swe223

Medlem
    16 mars, 2006 vid 09:30

Ujujuj, minst 100 pannor wallbom på ett copello spett. Det kommer att gå undan duktigt. Speciellt om du köper lite mindre töj, 7.7 kanske är i största laget om det ska gå riktigt fort. Du är välkommen till Bolinder Strand så fort isen släpper så ska vi schpeeeda. Jona har ju officella rekordet fortfarande och så kan vi ju inte ha det.
    //Nicke

• swe-496

Medlem
    16 mars, 2006 vid 09:53

Absolut inte Nicke….
    Jona kan inte få ha rekordet…
    Hade ju 7,7 förut men den har gått till de sälla jaktmarkerna…Slaktad och styckad..
    Funderar på 2 Maui Sails…

• swe-496

Medlem
    16 mars, 2006 vid 09:53

PS Wallblom är det o inget annat Nicke och jag har aldrig vägt över hundra pannor….;)

• jester

Medlem
    16 mars, 2006 vid 10:00

Det går säkert bra o speed på den gamla plankan. Men det går framförallt lättare att köra fort med dagens brädor. 7.2 o 6.2 är nog ingen dum uppsättning på segel. Hade du varit på västkusten hade jag nog rekommenderat 6.7/6.8 och 5.8, men tror inte den behövs riktigt lika mycket på baksidan.

• swe223

Medlem
    16 mars, 2006 vid 11:47

Självklart wallblom. Tryckfelsnisse smög sej in när jag blev så upphetsad av din speedsatsning 🙂
    //Nicke

• boman

Medlem
    16 mars, 2006 vid 19:28
    SWE 496 wrote:
    Absolut inte Nicke….
    Jona kan inte få ha rekordet…
    Hade ju 7,7 förut men den har gått till de sälla jaktmarkerna…Slaktad och styckad..
    Funderar på 2 Maui Sails…

Kul att du är på gång.
    Maui sails 7,0 och 6,3 eller kanske bara ett 6,6, fanns ju ett 5,9 här på konffen billigt för ett tag sen. 6,6-5,9 är ju en variant oxå.
    Du kör väl även fomula i hård vind(eller har du lagt av med formulan?) då borde du inte satsa på så stora segel som 7,5. Slalom är roligast när det blåser duktigt, och ja Jester det gör även det på baksidan:-)) ett 5,8-5,5 är väl tillhands om man är villig att röra sig lite mer ut från mälaren…

• lbj

Medlem
    16 mars, 2006 vid 21:24

I Matteus 18:22 säger Jesus att vi skall förlåta “Icke sju gånger, utan sjuttio gånger sju gånger.”
    Författaren Lars Görling var betydligt generösare. Han tyckte vi skulle förlåta sju gånger sjuttio gånger, plus en gång till. Därav titeln på romanen 491, en bok om stadens mörker. “En träklubba i skallen och en spark i magen på myndigheterna”, enligt Görling själv.

Boken kom ut 1962 och året där efter gjorde Vilgot Sjöman film av den. Filmen orsakade en våldsam debatt, speciellt i kristna kretsar.
    Filmen totalförbjöds först av Statens Filmgranskningsråd; efter att vissa klipp i ljudband och film genomförts släpptes filmen för visning 16 mars 1964.

• swe-496

Medlem
    17 mars, 2006 vid 04:40

Jodå Boman jag kör Formula fortfarande. Förra säsongen blev en mellansäsong pga pajjat knä. Men nu är det nya tag som gäller…
    Men speed får bli ett komplement..
    Köper ju aldrig beggat, blir 2 nya Maui Sails i så fall…;)

• swe-496

Medlem
    17 mars, 2006 vid 04:41

LBj…Ditt inlägg kanske skulle ha passat bättre på OffTopic delen???

• jester

Medlem
    17 mars, 2006 vid 07:28
    SWE 496 wrote:
    LBj…Ditt inlägg kanske skulle ha passat bättre på OffTopic delen???

Nej. Hans inlägg är faktiskt mera on-topic i denna tråden än vilken storlek på Maui-sails man skall ha, då jag bad om att få just 491 som segelnummer. Visste om att det var en film av Wilgot Sjöman, men intressant att få lite mera info bakom *varför* den hette så.

Orsaken till att jag valde numret? mitt mobilnr är 0709-491 491… 😀

• tobhed

Medlem
    17 mars, 2006 vid 13:15

Snygg anledning jesper… 🙂
    Har du fixar siffror till dina segel än då?

• jester

Medlem
    17 mars, 2006 vid 13:39

Har du fixar siffror till dina segel än då?

Jao. Håller på. Kommer köra snik-varianten… Har skrivit ut 23 cm höga siffror i Helvetica, som jag sedan klipper ut. Dessa använder jag sedan som mallar när jag klipper ut själva siffrorna ur vanlig hyllplast (finns att köpa på större stormarknader, typ). Skall enligt uppgift fungera bra… Vi får väl se om jag orkar gra siffror för bägge sidor av seglet, osch SWE hoppar jag över, då jag siktar på att få samma nummer hos ISA.

Dock hade det varit snyggt med en svensk flagga på seglet istället. Frågan är väl bara var man får tag på ett snyggt klistermärke med svensk flagga på i hygglig storlek..

• swe-496

Medlem
    17 mars, 2006 vid 15:12

OKQ8 brukar ju ha lite flaggor och sånt på sin tillbehörshylla…eller mekonomen eller micro.
    Reflekterade aldrig över ditt segelnummer och LBj:s inlägg…Sorry…

• jester

Medlem
    17 mars, 2006 vid 15:34

np. Får svänga förbi en av dom affärerna o kika nån dag… Vill ju visa att man e från Svedala…

Frågan är hur viktigt det är med siffror på båda sidor? Iofs verkar ISA ganska hårda på just siffrorna. Se bifogad bild:

• swe-496

Medlem
    17 mars, 2006 vid 16:13

Har för mig att Jimmy SWE 1 printade ut sina siffror på ett färdigt klisterpapper (A4) för nåt år sen.
    Lätt att få snyggt och man får ok avstånd mellan siffrorna och bokstäverna.
    Bäst är att printa med laser. Bläck kan lösa upp sig om man inte låter dem torka ordentligt först.
    Jag fick siffror till mina förra segel printade på stora klibbor från morsans jobb. De har en reproavdelning där (stadsbyggnadskontoret)..;)

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.